Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Assassin's Creed 3: The Tyranny of King Washington: The Redemption Review

Een appeltje voor de wraak.

Met Assassin's Creed 3: Tyranny of King Washington: The Redemption is Ubisoft gearriveerd aan het laatste deel van zijn experimentele drieluik aan DLC. De uitbreiding die je in onze contreien ook onder de naam "De verlossing" kan vinden, sluit de alternatieve verhaallijn af waarin George Washington als alleenheerser de VS in zijn greep heeft. Het is nog maar de vraag of dit deel de stijgende kwaliteitslijn die doorheen de episodes loopt in de hoogte kan blijven tillen of dat het algemene niveau als een eagle jump de diepte instort.

De verlossing neemt de draad weer op waar deel 2, "Het verraad", ophield. Nadat Conner (die hier eigenlijk nog steeds onder zijn stamnaam Ratonhnhaké:ton door het leven gaat) Washington's vriendjes uit de Frontier en Boston heeft gejaagd, rest de corrupte koning enkel nog zijn bolwerk in New York. De stad is volledig bezet door troepen van de bezitter van het Piece of Eden die de bevolking onderdrukken, uithongeren en in hun vrije tijd aan de gigantische piramide in het centrum van de stad laten bouwen. In die piramide zit George te denken aan wereldoverheersing en daar moet Conner dus koste wat het kost binnengeraken. Dit blijkt echter een onmogelijke taak voor één man.

De missies die je in De verlossing krijgt voorgeschoteld maken slim gebruik van je verworven krachten.

De beer is erg sterk, maar is toch een gebalanceerd element tijdens de gevechten.

Gelukkig staat ieders favoriete indiaanse Assassijn niet alleen in zijn strijd in New York. Er is een verzet waarmee je samenwerkt, maar de inwoners van de stad aanzetten tot een revolutie is een wapen dat geen enkele tiran kan tegenhouden. Daarnaast krijgt Conner ook al snel een nieuwe dierengeest tot zijn beschikking die zijn arsenaal aan superkrachten vervolledigt. Na de wolf en de adelaar komt nu ook de beer meevechten. In ruil voor een hap uit je levensbalk blaas je de tegenstand rondom je letterlijk weg. Je zal al je vriendjes en verkregen krachten echter goed kunnen gebruiken, want de tegenstand is in dit laatste deel van de DLC is extra talrijk.

De missies die je in De verlossing krijgt voorgeschoteld maken slim gebruik van je verworven krachten. Vaak heb je een combinatie van de wolf (onzichtbaarheid), de adelaar (behendigheid) en de beer (kracht) nodig om bepaalde stukken van de uitbreiding zonder kleerscheuren door te komen. In dit laatste deel lijkt Ubisoft eindelijk de perfecte balans te hebben gevonden tussen uitdaging en gebruik van je spirit animals. Wie 100 % synchronisatie wil behalen zal deze keer alle registers moeten opentrekken, maar echt frustrerend moeilijk wordt het nooit.

Net zoals in de twee voorgaande delen is de geleverde content die niet tot de verhaallijn behoort niet erg vet, noch origineel.

Je hoofddoel zal je zeker en vast niet uit het oog verliezen.

In New York zijn er geen echt grote veranderingen in het decor gebeurd. Nou ja, op die gigantische piramide die je vanuit elke hoek van de map op je kan zien neerkijken na dan. Het is in deze episode echter niet de stad, maar zijn inwoners die voor het visuele spektakel moeten zorgen. Naarmate je meer missies voltooit, groeit de rebellie tegen de in blauw geklede onderdrukkers en beginnen de New Yorkers meer en meer terug te vechten. Een originele en erg slimme invalshoek die je aandacht afleidt van de recyclage.

Deze "De verlossing" is goed voor zo'n 3 à 5 uur aan gameplay, maar dat laatste getal haal je enkel als je echt alles wil doen. Net zoals in de twee voorgaande delen is de geleverde content die niet tot de verhaallijn behoort niet erg vet, noch origineel. Wie alle Lucid Memories (de volle drie!) weet te verzamelen, krijgt een extra cutscene, maar daar eindigt de pret dan ook qua beloningen die ertoe doen. Wie geld neertelt voor deze uitbreiding moet dus goed weten dat hij dat enkel voor het verhaal doet.

Het verhaal eindigt met een geweldige bossfight. Die was Ubisoft vergeten te implementeren sinds de allereerste Assassin's Creed.

Dit derde deel is zonder twijfel het meest actievolle.

Dat verhaal eindigt trouwens met een geweldige bossfight. Die was Ubisoft vergeten te implementeren sinds de allereerste Assassin's Creed. Tenzij je de paus op zijn smoel slaan als een baasgevecht rekent, natuurlijk. De ontknoping van dit trio uitbreidingen is echter niet zo spannend. Waarschijnlijk voel je je na het slotstuk wat bedrogen doordat Ubisoft de makkelijkste uitweg heeft gekozen.

De Verlossing breidt ondanks zijn slappe ontknoping toch een waardig einde aan de Tyranny of King Washington-trilogie. Misschien was het niet zo'n goede keuze van Ubisoft om het verhaal in drie iets te korte stukken te delen en had iets als Far Cry 3: Blood Dragon beter gestaan, maar daar zijn Season Passes voor en het eindresultaat is tevens ook verre van slecht. Wie nog steeds fan is van Assassin's Creed III's gameplay en niet al te veel nieuws verwacht voor zijn geld, is deze uitbreiding zeker aan te bevelen. Anderen moeten maar voor zichzelf beslissen of ze de vrij grote hap uit hun zakgeld kunnen missen.

Als je na de recensie zin hebt om Assassin's Creed 3: The Tyranny of King Washington: The Redemption te spelen, dan kan dat! De game is nu verkrijgbaar op Steam, Xbox Live Arcade en PlaStation Network. De Wii U-versie volgt later.

8 / 10

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

Ontdek hoe we te werk gaan met onze reviews door ons reviewbeleid te lezen.

In this article

Assassin's Creed III

Video Game

Related topics
Over de auteur
Niels Jani avatar

Niels Jani

Tekstspuier

Niels heeft een ongezonde obsessie voor alles wat met gamen te maken heeft. Zijn therapeut raadde hem dan ook aan om voor Eurogamer te beginnen schrijven.

Reacties