Luigi's Mansion 2 review

Niet gevreesd, Luigi.

Eindelijk stapt Luigi uit de schaduw van zijn grote broer Mario. De groen geklede loodgieter bestaat sinds 1983 maar dit jaar weet hij definitief een onbetwiste hoofdrol te vervullen in Luigi's Mansion 2 (Luigi's Mansion: Dark Moon in Noord-Amerika). Luigi's Mansion 2 vormt een fantastisch action-adventure spel dat ijzersterke gameplay biedt en boordevol karakter, humor en extra's zit. Geen enkele Nintendo 3DS bezitter mag dit spel missen.

Het spel begint wanneer Professor Elvin Gadd paranormale activiteit onderzoekt met behulp van vriendelijke spoken. De Evershade Valley is vredig tot een mysterieus wezen de Dark Moon vernietigt. Nu dit hemellichaam niet meer in de lucht staat, worden alle voorheen vriendelijke spoken onrustig en destructief. E. Gadd vraagt Luigi om hulp: Luigi dient de brokstukken van de Dark Moon te verzamelen om zo rust te doen wederkeren in de vallei. De opzet is eenvoudig, effectief en past perfect bij een Mario, of in dit geval Luigi game.

De speler bezoekt meerdere spookhuizen om deze te ontdoen van kwaadaardige spoken en ander gespuis, en om de Dark Moon bijeen te verzamelen. Het vertrouwde wapen uit de eerste Luigi's Mansion maakt zijn rentree: de Poltergust 5000. Met deze stofzuiger slurp je alle vijanden op. Je vindt gedurende het spel upgrades voor de Poltergust 5000, te weten een Lamp en een Darklight. Met de Lamp maak je geesten zichtbaar en verstijf je ze opdat je ze kan vangen. De Darklight toont onzichtbare objecten zoals deuren en schatkisten.

Op zoek naar muntjes met de Poltergust 5000.

De gameplay is fenomenaal. De besturing werkt perfect, temeer omdat Luigi's arsenaal beperkt blijft. Hierdoor wordt de besturing op de handheld nooit omslachtig. De simpele besturing draagt bij maar is niet de enige factor die dit spel tot zo'n genot maakt. De spelwereld vindt een goede balans tussen spannend (zeker voor jongere spelers) en leuk. Wanneer je een kamer betreedt met geesten die je dient te verslaan, krimpt Luigi ineen als de bangerik die hij is. De geesten daarentegen zijn zelden eng - ze lachen om het kattenkwaad dat ze uithalen of kondigen hun aanvallen zo vroeg van tevoren aan dat ook kinderen hier niet snel van zullen schrikken. Na het ontruimen van de kamer, gaan de lichten aan en doet Luigi een vreugdedansje.

De wereld zit vol met optionele schatten die je kan verzamelen. Als je de spookhuizen doorzoekt, vind je al snel extra materialen door je Lamp te schijnen op lichtgevoelige sensoren. Verborgen doorgangen die je met de Darklight opspoort zijn ook in overvloed aanwezig. De toevoegingen houden het spel aantrekkelijk voor spelers die langer in de door spoken geteisterde wereld willen verblijven.

De details spreken boekdelen over de liefde van het team voor dit spel. Ze geven het spel karakter waardoor het tot leven komt.

Luigi, de bange held van dit spel, geplaagd door spoken.

De toevoegingen houden het spel aantrekkelijk voor spelers die langer in de door spoken geteisterde wereld willen verblijven.

Luigi's Mansion 2 ademt karakter en humor uit. Dit komt omdat ontwikkelaar Next Level Games onder leiding van Shigeru Miyamoto ontzettend veel details in het spel heeft gestopt. Als Luigi even stilstaat, neuriet hij - in een bangelijk toontje - mee op de achtergrondmuziek. Het is even leuk als aandoenlijk. Ook schemert Luigi's tegenzin om op spoken te jagen door tijdens zijn gesprekken met Professor E. Gadd. Als E. Gadd zegt dat hij zijn grootste meting van paranormale activiteit heeft gedaan, slaakt Luigi een moedeloze zucht. Als de professor vervolgens voorstelt dat iemand de locatie beter kan ontdoen van kwade geesten, kijkt Luigi fluitend om zich heen in de (tevergeefse) hoop dat hij dit maal niet de held hoeft te spelen. Zulke details spreken boekdelen over de liefde van het team voor dit spel. Ze maken het spel zoveel meer dan een solide avonturenspel - ze geven het spel karakter waardoor het tot leven komt.

Verblind de geesten om ze vervolgens te vangen.

Luigi's Mansion 2 is echter niet foutloos. Het spel bevat enkele kleine minpuntjes die waarschijnlijk progressie van jongere spelers zullen hinderen. De game biedt weinig tips hoe verder te komen. Als je bijvoorbeeld zes kamer moet ontdoen van spinnen maar een van de kamers is geblokkeerd, dan moet je zelf uitzoeken hoe je in de kamer komt. Vaak gaat het hier om een geheime doorgang via een naastgelegen kamer of betreed je de kamer via een stortluik of open haard op een andere verdieping. Deze oplossingen zijn wellicht te moeilijk voor sommige spelers. Ook worden groepen vijanden in de latere levels van het eerste spookhuis al pittig. Ten slotte behoeven sommige spelers misschien hulp met de uitgebreide tactieken voor eindbazen. Deze kleine aanmerkingen zijn een vermelding waard maar doen niets af aan de kwaliteit van het spel.

Luigi's Mansion 2 blijft immens vermakelijk en is uitermate geschikt voor elke leeftijdscategorie. De levels zijn goed te doorlopen en bieden genoeg extra's voor de onderzoekende speler. De besturing ontwijkt de beperkingen van een handheld mede omdat Luigi's opties bescheiden blijven. Door het oog voor detail van Miyamoto en Next Level Games blijft het spel een glimlach op je gezicht toveren. Kleine oneffenheden doen geen afbreuk aan de kwaliteit: Luigi's Mansion 2 is een fantastisch spel en een aanrader voor elke Nintendo 3DS speler.

Als je na de recensie zin hebt Luigi's Mansion 2 te spelen op de Nintendo 3DS dan kan dit. Het spel is sinds 28 maart te verkrijgen in de winkel en als download via Nintendo's eShop.

9 / 10

Luigi's Mansion