StarCraft II: Heart of the Swarm Review

Kerrigan is back! En hoe...

Drie jaar na StarCraft II: Wings of Liberty, het eerste deel in de trilogie dat de Terran behandelde, is het de beurt aan de Zerg in StarCraft II: Heart of the Swarm. Meer dan een expansiepack, maar toch geen volledig nieuwe game: wat maakte Blizzard ervan?

De singleplayer is alvast een volledige campaign die aansluit op het verhaal van Wings of Liberty. Zoals bekend verkeert het StarCraft universum in een eeuwige oorlog. De insectachtige Zerg voerden onder leiding van de Queen of Blades een strijd tegen de menselijke Terran en de hoogtechnologische aliens van de Protoss. Daar bovenop begon Jim Raynor een opstand tegen Arcturus Mengsk, de leider van de Terran Dominion en een wat autocratische tiran. In de vorige game redde Raynor zijn oude liefde Kerrigan, die was veranderd in de Queen of Blades door de Zerg, en bracht haar met behulp van een Xel'Naga artefact weer tot menselijke vorm.

Aan het begin van Heart of the Swarm zijn Raynor en Kerrigan samen met Valerian Mengsk, zoon van Arcturus, op de vlucht voor de Dominion. Kerrigan weet niets meer van haar tijd als opperheerser van de Zerg, maar heeft wel enkele leuke psychische krachten bij. Na een intense intro blijft Kerrigan door omstandigheden (die ik hier niet zal verklappen) alleen over, en keert ze terug naar de Zerg op zoek naar wraak tegen Arcturus Mengsk. Vanuit je centrale hub, zoals de Hyperion dat was in Wings of Liberty, kun je kiezen welke abilities je aan Kerrigan meegeeft, kun je Evolutions kiezen voor je eenheden en kan je natuurlijk kiezen welke missie je als volgt aangaat. Evolutions gaan gepaard met oefenmissies, waarin je twee varianten van je unit kan uitproberen, zoals Zerglings die op kliffen kunnen springen of Zerglings die sneller spawnen, maar uiteindelijk kan je slechts één van de variaties kiezen. Deze variaties zijn leuk en zorgen ervoor dat je je echt oppermachtig voelt.

Na een intense intro blijft Kerrigan alleen over, en keert ze terug naar de Zerg op zoek naar wraak tegen Arcturus Mengsk.

De campaign is alvast uitstekend: het tempo ligt hoog, en je wordt meteen het verhaal binnengezogen (al is voorkennis van Wings of Liberity aangeraden). De cutscenes zien er prachtig uit - zelfs op een vijf jaar oude computer. De laadtijden zijn echter redelijk lang, maar dat maakt weinig uit. De stemacteurs zijn wederom van hoog niveau: Robert Clotworthy en Tricia Helfer keren terug als respectievelijk Raynor en Kerrigan en leveren uitstekend werk. Dit doen ze met dialogen die te vaak heel cliché zijn; een gebied waar Blizzard nog wat aan kan werken. Ook vele oude personages verschijnen, zoals de oude Protosskrijger Zeratul die met zijn profeties voor verwarring zorgt onder de hoofdpersonages (en misschien hint naar een verschijnen van de legendarische Xel'Naga in de volgende game?). De nieuwe personages zijn ook leuk, zoals de Zerg 'wetenschapper' Abathur die alle Zergmutaties maakt en ook verantwoordelijk was voor het transformeren van Kerrigan in de Queen of Blades - wat voor een leuke spanning tussen de twee zorgt.

Banelings, Banelings, Banelings, Oh! Selecteer je evoluties via de Evolution Missions

Bovendien biedt het spel een uitstekende mix qua gameplay. De missies bieden een goede afwisseling tussen de standaard "bouw een basis en vernietig een vijand" en het meer experimentele individueel eropuit trekken met Kerrigan om vijanden persoonlijk een kopje kleiner te maken. Geleidelijk speel je meer en meer eenheden vrij, waardoor je de Zerg beter leert kennen. De mappen en omgevingen zijn zeer gevarieerd en leuk om op te spelen. De nieuwe physics, waarbij grotere units echt in brokstukken uiteen vliegen, zien er fantastisch uit.

De nieuwe physics, waarbij grotere units echt in brokstukken uiteen vliegen, zien er fantastisch uit.

De multiplayer vormt een ander belangrijk aspect binnen StarCraft II. Door de grote professionele subcultuur steekt Blizzard veel moeite in de balans van het spel voor zowel professionele spelers als amateurs. Er zijn heel wat units bijgekomen, zoals de Widow Mine (een mechanische mijn die raketten afschiet) voor Terrans of de Oracle (een vliegend schip dat bijzonder snel harvesters kapot schiet) voor Protoss. De basis van Wings of Liberty blijft echter wel aanwezig, en daarom voelt de multiplayer eerder aan als een grondige patch dan een volledig nieuw spel. De grote uitdagende factor is echter nog steeds aanwezig, en je kan je nog altijd uren stukbijten op uitstekende tegenstanders om dan zelf betere strategieën te ontwikkelen.

Cover image for YouTube videoStarCraft II: Heart of the Swarm Opening Cinematic

De omkadering van de multiplayer is er dan weer wel. Voor het eerst is ook unranked play mogelijk, waardoor je niet langer moet vrezen enkele plaatsen te zakken op de ranglijst als je nieuwe strategie niet werkt. De fantastische nieuwe feature 'resume from replay' zorgt ervoor dat je elke gespeelde game in het midden kunt hervatten. Dat blijkt zowel handig als een speler de verbinding verliest tijdens een belangrijk toernooi, maar ook om alternatieve scenario's uit te spelen. De kunstmatige intelligentie is ook verbeterd. Deze kan op tientallen verschillende manieren spelen om zo zelf beter te leren reageren op specifieke situaties. Telkens je een bepaald niveau van AI verslaat, speel je moeilijkere tegenstanders vrij.

Al bij al is StarCraft II: Heart of the Swarm een dijk van een game. De spectaculaire campaign is op zich al een nieuwe game, en daarbij wordt de multiplayer ook nog eens grondig verbeterd. Op enkele kleine minpuntjes na, zoals de dialogen en de lange laadtijden, levert Blizzard opnieuw uitstekende kwaliteit af.

Zin om het avontuur van Kerrigan meet te beleven? StarCraft II: Heart of the Swarm is nu te koop voor de PC, zowel fysiek als digitaal. Heb je StarCraft 2 ondertussen in huis gehaald en wil je er werkelijk alles uit halen? Bekijk dan zeker onze Starcraft 2 Wings of Liberty & Heart of the Swarm cheats!

9 / 10