DayZ: Origins is prequel op Dean Hall's Arma 2 mod

Maar wat vindt Hall er zelf van?

De zelfverklaarde non-profit groep GamerPlatoon heeft een mod gebaseerd op een mod gemaakt. Het gaat om DayZ: Origins, een onofficiële prequel op het immens populaire DayZ voor Arma 2.

DayZ: Origins speelt zich af op een aangepaste versie van de Taviana community map van DayZ. GamersPlatoon ontwierpen echter enkele nieuwe locaties zoals Salvation Island waar enkele rijke overlevenden tussen hoge en dikke muren leven in de hoop het zombievirus zo lang mogelijk te ontlopen. Op het eiland liggen ook de beste wapens en grondstoffen die de mod te bieden heeft.

De mod is echter een prequel op DayZ. Daar komt de mysterieuze "Patient Zero" in het spel (letterlijk en figuurlijk), een superzombie die aan de basis van virus zou liggen dat het grootste deel van de bewoners in breineters heeft getransformeerd. Wie deze kerel kan omleggen, zorgt er dus voor dat er misschien wel een vaccin tegen de ziekte kan worden ontwikkeld.

In Origins kunnen spelers ook zelf voertuigen in elkaar knutselen, iets wat DayZ ook al een tijdje probeert te implementeren. Daarnaast is er een levelsysteem, kunnen spelers ook in verlaten huizen naar waardevolle spullen zoeken en is er een dag- en nachtcyclus die elke vier uur afwisselt. Het team heeft ook nog tal van andere functionaliteiten in gedachten voor toekomstige updates.

De teaser trailer kan je hieronder bekijken. De mod zelf kan je via deze link downloaden. Arma 2 is natuurlijk nog steeds vereist.

Allemaal goed en wel, maar wat vindt bedenker van het originele DayZ, Dean 'Rocket' Hall van deze mod die schaamteloos de naam en setting van zijn kindje overneemt? Eerder deze maand uitte hij nog zijn ongenoegen over The War Z, een zeer gelijkaardige game.

Hall vindt het blijkbaar allemaal wel oké. Hij is zelfs vereerd dat de community verder bouwt op zijn creatie. Enkel over de naam struikelt hij. De term DayZ is ten eerste in handen van ontwikkelaar Bohemia Interactive waar Hall nu met samenwerkt om een standalone versie van zijn spel te maken. En iedereen weet dat een ontwikkelaar heel moeilijk kan doen wanneer iemand anders iets gebruikt dat ook maar een beetje op één van hun franchises lijkt. Kijk maar naar het gevecht over Mojang's Scrolls titel. Die werd bedreigd door een batterij advocaten van Bethesda omdat het woord 'Scrolls' in The Elder Scrolls voorkwam. Daarnaast waren er langs Hall's zijde ook plannen om iets te doen rond de titel DayZ: Origins. Die naam kan hij daarvoor niet langer gebruiken.

Een exacte release date voor Bohemia's versie van DayZ is er nog niet, maar het team werkt hard verder om het product zo snel mogelijk op de markt te krijgen. Momenteel wordt het spel zorgvuldig getest en dat zou volgens Hall heel wat tijd in beslag nemen.

Reacties

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.