New Super Mario Bros. U Review

Klassieke game voor nieuwe console.

Een nieuwe Nintendo console die lanceert met een nieuwe Mario game. Het is een traditie die we twee generaties hebben overgeslagen maar die we nu weer als vanzelfsprekend ervaren. Met het nauwelijks een half jaar geleden verschenen New Super Mario Bros. 2 voor de 3DS vreesden we dat we de roots van Nintendo's mascotte iets te vaak bezochten maar gelukkig bewijst New Super Mario Bros. U dat 2D Mario's nog niet creatief uitgeput zijn.

Het is zelfs geruststellend dat deze game uiteindelijk amper gebruik maakt van de Wii U's nieuwste snufjes. Waar launchtitels vaak te pas en onpas gebruik maken van de mogelijkheden van hun nieuwe gastheer, toont New Super Mario Bros. U ons dat ook klassieke games welkom en perfect speelbaar zijn op Nintendo's nieuwste. Want wat is er nu klassieker dan 2D Mario?

En Super Mario Bros. U belichaamt perfect de geest van de klassieke Mario-games: slimme en creatieve variaties op het zo behendig mogelijk van links naar rechts lopen met hier en daar geheime paden en hoekjes die verborgen bonussen herbergen. Sommige levels zijn leuke varianten op herkenbare dingen, maar andere levels experimenteren met een gameplay ingeving of voelen aan als fijne grapjes. Wat het ook is, Mario laat zich zoals altijd perfect besturen.

Buiten die cruciale kern zijn er wel een aantal nieuwigheden te bespeuren zoals een nieuw vliegend eekhoornpakje en baby Yoshi's met wel heel aparte eigenschappen. Ook wordt er eindelijk weer wat meer gespeeld met de thema's in de verschillende werelden. Gras-, woestijn-, water- en ijs-werelden zitten er nog steeds in, maar met voldoende stilistische variatie om weer helemaal fris aan te voelen. Andere werelden zijn dan weer een hele verrassing.

Wat we ook met open armen ontvangen is de vernieuwde wereldkaart. Geen rechte lijn meer zoals in de vorige New Super Mario Bros.-games maar weer een klassieke wereldkaart zoals in Super Mario Bros. 3 en Super Mario World. Deze laat je toe om verschillende paden te nemen, werelden in andere volgordes te doorploeteren en hint naar mogelijke geheime wegjes. Soms zorgen bepaalde obstakels ook voor mini-levels of kun je een bandiet genaamd Naggit achtervolgen doorheen oude levels om extra items te verdienen. De wereldkaart is een element waarvan we niet beseften dat we het zo hard misten.

New Super Mario Bros. U kan op twee manieren gebruik maken van de Gamepad. Wanneer je in je eentje speelt, kun je kiezen tussen een Wiimote of de Gamepad als controller. Kies je de Gamepad, dan worden alle beelden van het TV-scherm gespiegeld op het aanraakscherm en kun je op eender welk moment besluiten om uit je zetel recht te staan en verder te spelen met enkel je Gamepad, als ware het een portable. Niet meteen een vernieuwend iets, maar wel een feature waar je dankbaar gebruik van maakt wanneer de televisie bezet is, je nog even verder wil spelen in bed of in de keuken de potten en pannen in het oog moet houden.

In multiplayer krijgt de speler met de Gamepad een eerder ondersteunende functie. Tot vier vrienden spelen de levels op de klassieke manier en een vijfde persoon kan met de Gamepad een aantal extra platformen creëren met het aanraakscherm om de rest te helpen. Of te saboteren. In de meeste situaties waarbij je samenspeelt met vrienden gokken we dat iedereen met de Wiimote zal willen spelen, maar het is een leuke manier voor een ervaren Mario-speler om beginners een duwtje in de rug te geven. Jammer hier is wel dat je niet gewoon controller-gebruik kan mixen. De Gamepad is in de multiplayermode enkel bruikbaar in 'Boostmode'. Met vier personages de levels doorlopen terwijl je drie Wiimotes en een Gamepad hebt, is dus niet mogelijk.

New Super Mario Bros. U maakt ook conservatief gebruik van de Wii U's grafische capaciteiten. Natuurlijk is het hele spel in haarscherp HD en loopt alles op een vloeiende en stabiele zestig frames per seconde maar van een grafische tour de force is geen sprake. Niet dat dat nodig is natuurlijk, Nintendo hanteert een tijdloze stijl en speelt regelmatig met de 2D-beperkingen. Daarbovenop wordt er ook al vaker met de grafische stijl geëxperimenteerd. Vooral sommige achtergronden in de game zijn prachtig en ongezien in een New Super Mario Bros. game. Het is fijn om te zien dat Nintendo wat meer durft te spelen met deze 2D-stijl.

Uiteindelijk is New Super Mario Bros. U een uitstekende game geworden. Het is nog steeds voelbaar dat er wat vermoeidheid zit in de 2D Mario-formule maar er werd in deze Wii U versie gelukkig voldoende variatie en nieuwigheden gestoken waardoor we het Nintendo maar al te graag vergeven dat ze weer eentje uitgebracht hebben. In tegenstelling tot New Super Mario Bros. 2 verveelt deze versie niet en worden we weer zelfs een beetje enthousiast over een volgend deel. Maar laat dat toch maar weer enkele jaren op zich wachten.

De review van New Super Mario Bros. U doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? De game is nu verkrijgbaar op Wii U!

9 / 10

New Super Mario Bros. Mii