Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Halo 4 Multiplayer Hands On

Tien minuten smaakt naar meer.

De grootste exclusieve serie voor de Xbox 360 wordt binnenkort uitgebreid met een achtste deel. Na de originele Halo-trilogie en de uitstapjes Wars, ODST en Reach is het voor de eerste keer dat Bungie niet de ontwikkelstudio is van de game. Na al te hebben meegewerkt aan de remake van het eerste deel is 343 Studios nu volledig verantwoordelijk voor Halo 4. Op Firstlook, de Nederlandse gamebeurs die begin deze maand werd gehouden, kon ik alvast een kleine tien minuten met de multiplayer modus aan de slag.

Natuurlijk is slechts tien minuten van een modus die spelers maanden bezig houdt eigenlijk veel te kort. Een eerste indruk is wel te geven, maar natuurlijk zullen de eerste weken na release pas echt duidelijk maken hoe de multiplayer van Halo 4 in de smaak gaat vallen. Dat gezegd hebbende: de eerste indruk zit wel goed!

Het eerste compliment dat uit te delen valt, is dat de multiplayer gewoon weer aanvoelt als een echte Halo-game. Dat klinkt misschien niet zo indrukwekkend, maar als je bedenkt voor welke taak 343 staat, is het misschien wel het grootste compliment dat men kan krijgen. Ga er maar aan staan om een topfranchise van een gerenomeerde studio over te nemen en de kwaliteit te behouden, de feel te behouden en er toch een eigen twist aan te geven. In de eerste indruk is dit prima voor elkaar.

Dat typische Halo-gevoel zit hem in verschillende aspecten. Bijvoorbeeld in de bediening van de wapens. Ze voelen heel vertrouwd aan en schieten weer heerlijk weg. Wat een belangrijk nieuw gegeven is, is dat wapens voortaan op een willekeurige plek op de map zullen verschijnen. Dit was in de korte speelsessie al goed merkbaar en maakt het geheel wat minder voorspelbaar.

De map zelf zat aardig in elkaar, maar tien minuten is eigenlijk te kort om daar veel zinnigs over te kunnen zeggen. We weten al wel dat de maps van de uiteindelijke game over het algemeen iets groter zullen zijn dan we gewend zijn. Naar verwachting zullen er dus minder momenten voorkomen waar je binnen tien seconden een tegenstander of acht van het leven beroofd.

Waar ik wel wat zinnigs over kan zeggen is het visuele gedeelte. Dat was namelijk een van de opvallendste verbeteringen. Hoewel de vorige Halo's het al prima voor elkaar hadden, was het vaak toch wat klinisch. Dat was in Halo 4 een stuk minder het geval. De wereld was een beetje gedetailleerder en bovendien een stuk kleurrijker.

De modus die werd getoond was Free For All. Misschien niet de allerbeste keuze, aangezien het wat standaard en weinig vernieuwend overkwam. Liever hadden we een nieuwe modus of een sterk veranderde versie van een bestaande variant gezien. Wat dat betreft zullen we dus nog echt even moeten wachten.

Al met al lijkt het erop dat Halo 4 weer maandenlang multiplayer-vermaak gaat bieden. Vertrouwd, maar toch met een nieuwe touch. De verbeteringen zijn duidelijker aanwezig dan de vernieuwingen, want daarvoor was de speelsessie te kort. Daarvoor zullen we nog moeten wachten op de release van de grootste game dit najaar voor de Xbox 360, die valt op 6 november.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

In this article

Halo 4

Xbox 360

Related topics
Over de auteur
Thomas Mak avatar

Thomas Mak

Editor Eurogamer Benelux

Thomas is een gamer met een lichte identiteitscrisis. Hij speelt het liefst een point and click adventure om daarna verder te gaan met een sportgame. Vervolgens schuift hij een singleplayer shooter in zijn 360 om de dag of te sluiten met een action-adventure met rpg elementen. Thomas speelt alles, behalve een Japanse rpg. Tsja, je moet ergens een grens trekken.

Reacties