Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance Review

Droomshow.

Hoe vreemd de subtitel van Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance ook klinkt, hoe logischer deze wordt naarmate je verder in de game komt. Dream Drop Distance. 3D, snap je? Maar de titel van deze nieuwe Kingdom Hearts game voor de Nintendo 3DS is meer dan een onsubtiele alliteratie. Het is stiekem ook een opsomming van alle nieuwe features die de game rijk is.

Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance (KH3DS) gaat verder waar Kingdom Hearts 2 ophield. Jawel, na alle voorgaande prequels is het eindelijk weer eens tijd om de plot vooruit te stuwen en klaar te stomen voor Kingdom Hearts 3. Sora en Riku worden er op uitgestuurd om slapende Disney-werelden wakker te maken met hun Keyblade en zo het Mark of Mastery examen te behalen. Deze werelden worden onveilig gemaakt door Dream Eaters, monsters die je, als je de juiste recepten en ingrediënten vindt, aan je eigen team kan toevoegen. Nieuwe feature numero uno.

In dit deel heb je dus geen Donald en Goofy meer aan je zijde, maar de Dream Eaters die je zelf brouwt. Deze leren dan weer vaardigheden die Riku en Sora ondersteunen, zoals magische aanvallen. Het is een interessante toevoeging waar genoeg mee te experimenteren valt, maar die lijdt onder een kwaal die games van Square-Enix de laatste tijd wel vaker plagen: het tenietdoen van diepgaande, complexe systemen door een veel te lage moeilijkheidsgraad. Nergens word je uitgedaagd je echt in het Dream Eater systeem te verdiepen, want met simpelweg buttonbashen kom je ook een heel eind.

De Drop in de titel staat voor de manier waarop je tussen Sora en Riku schakelt. Beide personages beschikken over een Drop-meter. Zodra deze leeg is word je ruw uit je huidige speelsessie gerukt en ben je ineens het andere personage, dat wellicht in een hele andere wereld, hele andere dingen aan het doen was. Deze feature maakt vooral dat je veelal door dezelfde omgevingen aan het backtracken bent. Daarmee wordt de plot, voor zover die überhaupt al te volgen was, nog ingewikkelder. Kingdom Hearts: Birth By Sleep deed verschillende speelbare personages wat dat betreft toch beter.

Dan Distance, dat slaat op het nieuwe flowmotion systeem. Door je af te zetten op een muur, pilaar, railing of zelfs de tegenstander en op de Y-knop te drukken schiet je personage op hoge snelheid door het level. Vervolgens kun je dit koppelen aan andere moves die er niet alleen spectaculair uitzien maar ook enorme schade berokkenen. Op deze manier door de werelden vliegen is heerlijk en ook nodig, omdat de speelvelden best groot zijn. Ja, de game wordt er nóg gemakkelijker van, maar het is gewoon zo leuk uit te voeren dat dit door de vingers kan worden gezien.

Dit alles is nog maar het topje van de ijsberg. KH3DS is een game propvol content en gameplaysystemen, sommige nieuw (de kaart-minigame, het 'Droppen' als je voor het eerst een wereld in gaat, Reality Shifts, het gaat werkelijk maar door) sommige bekend maar verbeterd en uitgebreid. Dat is niet altijd even elegant -zoals in de eerste uren, waarbij je gebombardeerd wordt door de ene saaie tutorial na de andere- maar het is zeker prijzenswaardig: na zes voorgaande delen weet Kingdom Hearts nog steeds te verrassen.

Toch is Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance in essentie nog steeds Kingdom Hearts zoals deze altijd is geweest. Dat is goed in het geval van het uitstekende vechtsysteem, de veelal nieuwe Disney-werelden met originele stemacteurs en prachtige soundtrack van Yoko Shimomura. Het is vervelend in de gevallen die, ook weer in deze game, het speelplezier in de weg staan.

Denk aan de camera, die nog steeds nauwelijks onder controle te houden is, of het selecteren van speciale aanvallen met de d-pad dat in benarde situaties, als vanouds, nogal ongemakkelijk is. En hoewel de speelvelden groter dan ooit zijn, zijn ze nog altijd zo leeg als in de eerste Kingdom Hearts op de PlayStation 2. Zo is het tijdens het carnaval van de Klokkenluider van de Notre Dame of de kermis van Pinoccio gewoon raar dat er helemaal niemand anders op straat te vinden is. En de plot is nog altijd net zo moeilijk te volgen als altijd, zelfs al je in-game de verslagen van de voorgaande games leest.

Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance kent een hoop gebreken maar komt er, gek genoeg, vaak toch mee weg. Het zal die Disney-charme wel zijn, die ook dit keer weer foutloos wordt overgebracht. Daarbij ziet de game er adembenemend uit, kleurrijk en vol special effects, met name op de net verschenen Nintendo 3DS XL. Sterker nog, als je nog een reden nodig had over te stappen naar het nieuwe model, dan is KH3DS een goede systemseller: het schermpje van de kleine, 'gewone' 3DS is bijna te krap voor alles dat in deze game (letterlijk) op je af komt.

Maar mogen we nu dan eindelijk Kingdom Hearts 3? Please?

De review van Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan want de game is nu verkrijgbaar op de Nintendo 3DS.

7 / 10