Heroes of Ruin Review

Krachtig maar kort.

Het zijn goede tijden voor de plunderaars onder ons. Met de release van Diablo 3 en het veelbelovende Torchlight II en Borderlands 2 in het verschiet is er dit jaar genoeg te verzamelen voor de loot-geobsedeerde gamer. Deze grote namen kennen we allemaal, maar er is nog een game die zich heel onopvallend tussen deze grootheden nestelt: Heroes of Ruin voor de Nintendo 3DS.

Heroes of Ruin is de eerste originele game van n-Space, die zich eerder vooral richtte op het overzetten van grote franchises als Call Of Duty naar de Nintendo DS. Nadat je een keuze hebt gemaakt uit een van de vier klassen kom je als versgebakken avonturier aan in het land van Veil. Er rust een vloek op de heersende Ruinlord en het is aan jou om uit te vogelen hoe die op te heven valt. Een simpele opzet, maar meer is er niet nodig om je personage allerlei kerkers in te laten trekken op zoek naar telkens betere uitrusting en vaardigheden.

De online mogelijkheden zijn zonder twijfel het paradepaardje van de game. Wanneer je het spel start krijg je direct de optie om een open game te starten, zodat hooguit drie anderen je kunnen joinen. Vlak na de release is het vinden van andere spelers een peulenschil. Ze komen naadloos in je game terecht en van lag is nauwelijks sprake. Online komen de vaardigheden van de verschillende klassen pas echt tot hun recht, waarbij de ene speler meerdere tegenstanders tegelijk bezig houdt met magische aanvallen, de ander de klappen moeiteloos opvangt met hoge defense en weer iemand anders de healer speelt.

Heroes of Ruin walkthrough trailer

Hoe indrukwekkend de online verbinding ook is, daadwerkelijk online spelen is voornamelijk een chaos. Voice chat is aanwezig maar klinkt krakkemikkig en wordt nauwelijks gebruikt, wat resulteert in dat ieder zijn eigen plan trekt en er van overleg geen sprake is. Dit is vooral vervelend omdat de loot door iedereen opgepakt kan worden, en je dus kans hebt dat een andere speler jouw zeldzame zwaard inpikt die je offline wel zelf had opgepakt. Wat dat betreft is de multiplayer beter speelbaar met vrienden (die mogelijkheid is er ook), zodat je met elkaar afspraken kan maken.

Gelukkig is de game ook prima alleen te spelen, daar deze nooit ook maar een beetje moeilijk wordt. Aan health-potions geen gebrek en de meeste gevechten komen vooral neer op buttonbashen. Op enkele eindbazen na moet je wel erg je best doen, wil je het Game Over scherm tegenkomen. De balans is ver te zoeken: hoe verder je geraakt, hoe makkelijker de game wordt. Na een krappe zes uur zal je het einde hebben bereikt, inclusief alle sidequests. En daarna is er gewoon niets meer te doen, behalve opnieuw beginnen met een andere klasse. Dagelijkse of wekelijkse challenges proberen de aandacht nog vast te houden, maar de nieuwe uitrusting die je daarvan kan kopen heb je tegen die tijd toch niet meer nodig. Een New Game+ optie of de keuze uit hogere moeilijkheidsgraden hadden zeker niet misstaan. De online multiplayer zou dan ook daadwerkelijk nut hebben.

Qua afwerking schiet de game af en toe tekort. Problemen met de framerate steken de kop op wanneer er te veel tegenstanders op het scherm zijn -dus bijna altijd- en de grote knoppen van de menu's maken het vervelend om iedere keer door al je gevonden voorwerpen heen te scrollen. Dit had gestroomlijnder gekund. Grafisch ziet de game er dan wel weer prima uit en de 3D zorgt voor wat extra sfeer. Denk aan een overhangende liaan of spinnenwebben waar je onderdoor loopt, of kerkers met gapende afgronden die ineens veel dieper lijken.

Ondanks de technische mankementen en de korte speelduur is het toch bijzonder lastig om de game weg te leggen. De omgevingen en tegenstanders zijn gevarieerd en door de constante stroom van sidequests, nieuwe uitrusting en indrukwekkende baasgevechten blijf je toch aan je 3DS gekluisterd. Die verslavende factor is nu eenmaal de aard van het genre en dat heeft n-Space goed door. Bovenal durft de ontwikkelaar als een van de weinige third-party ontwikkelaars de online mogelijkheden van de Nintendo 3DS te benutten en dat zien we graag vaker. De game had alleen net iets meer om het lijf mogen hebben om een echte must-have te zijn. We zien graag een vervolg tegemoet met wat meer vet op de botten, want een goede basis is zeker gezet.

7 / 10

De review van Heroes of Ruin doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan want de game is nu verkrijgbaar op Nintendo 3DS!

Lees ons scorebeleid Heroes of Ruin Review Randolf Bouwma Krachtig maar kort. 2012-07-09T13:42:00+02:00 7 10

Reacties

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.