Star Wars 1313 Preview

Uncharted in de ruimte?

Geschreven door Geert Vanderpijpen

Eurogamer Benelux mocht op de E3-beurs een behind closed doors sessie bijwonen van het spel Star Wars 1313, in ontwikkeling bij LucasArts. Er werd in alle geval geen moeite gespaard om indruk te maken op de aanwezige pers. We werden ontvangen in een aparte meeting room die ingericht was als ruimteschip. Door de ramen boven en onder was de setting van het spel te zien, een grote kloof waarin we aan het afdalen waren.

Een eerste deel van de presentatie bestond uit een algemene voorstelling van het spel en waar het over gaat. Het spel speelt zich af in het Star Wars universum en brengt ons naar Coruscant. Deze planeet bestaat uit een groot aantal lagen. Hoe dichter een laag zich bij de kern van de planeet bevindt, hoe onleefbaarder de laag wordt en hoe ruiger en onbetrouwbaarder de inwoners. Laag 1313 bevindt zich relatief dicht bij de kern van de planeet en is dus de habitat van de criminele onderwereld. In het begin van het spel zal de speler in opdracht targets elimineren, maar gaandeweg zal hij betrokken worden in een crimineel complot en dus een meer omvattende verhaallijn. Een teleurstelling voor Star Wars fans zal misschien zijn dat er tijdens de demo die wij zagen geen sprake was van klassieke elementen zoals de Jedi of de Force.

Voor de ontwikkeling van het spel werd nauw samengewerkt met andere bedrijven die deel uitmaken van het imperium van George Lucas. Zij zorgden voor de artwork en de implementatie van de special effects. De rendering van de karakters gebeurt op basis van geavanceerde motion capturing technieken, waarbij de acteurs een helm met twee naar het gezicht gerichte camera's dragen om de gezichtsexpressies beter te registreren. Er werd ons een deel van een cutscene getoond met ernaast in split screen de acteur die dezelfde scène speelt. De overeenkomsten en de manier waarop de gezichtsexpressies overgezet zijn in het spel zijn zeker indrukwekkend. De verschillende samenwerkingen en technieken die gebruikt zijn om het spel vorm te geven, hebben hun effect. Het spel ziet er scherp en afgelikt uit en al dit grafische geweld zorgde voor maar weinig haperingen (er werd ons een versie getoond die op PC draait). Volgens ons leek de game op de Unreal Engine te draaien maar dat konden we niet bevestigd krijgen.

Een stukje uit de gameplaydemo die we te zien kregen.

Het laatste deel van de sessie bestond uit een voorgespeelde demo. Er werd ons een deel getoond uit het begin van het spel, waarbij het hoofdpersonage vanop de oppervlakte van de planeet naar level 1313 afdaalt en hierbij aangevallen wordt door een ander schip. De commandant van het vijandige schip dringt het schip van de speler binnen en zorgt ervoor dat de rest van zijn crew ook kan binnendringen. Het werd meteen duidelijk dat het hier een rasecht third person action game betreft. De speler neemt cover achter brokstukken en elimineert één voor één de aanwezige vijanden om zo een cutscene in gang te steken, waarop weer een deeltje van het gevecht volgt. Tijdens de demo crashen de twee ruimteschepen tegen mekaar en moet je van het ene schip naar het andere springen, waarbij je jezelf moet optrekken aan de uitstekende delen van het schip.

Tijdens de speelsessie vielen meteen de frappante gelijkenissen met de Uncharted-reeks op. Het combatsysteem is zeer gelijkaardig en zeker bij het deel waarbij je het vijandige ruimteschip moet beklimmen om jezelf te redden, was duidelijk dat de makers Uncharted goed bekeken hebben. Een ander voorbeeld is het springen naar een ander deel van de omgeving, waarbij handsteunen al eens loskomen en de speler snel moet reageren om niet te vallen. We moeten hier aan de verleiding weerstaan de gameplay een 'Uncharted-in-space'-rip off te noemen.

Om samen te vatten: het spel ziet er op grafisch- en presentatievlak heel mooi uit, maar de gelijkenissen die de gameplay heeft met Uncharted springen meteen in het oog, waardoor de gameplay als ongeïnspireerd overkomt. De gameplay an sich lijkt wel goed te functioneren, maar biedt geen toegevoegde waarde aan wat elders al bestaat. Hopelijk vinden de makers nog manieren om zich te onderscheiden en originaliteit in de gameplay te brengen, anders zal dit spel toch gedeeltelijk op een teleurstelling uitdraaien. Een bijkomend minpunt is dat het spel zich onmiskenbaar in het Star Wars-universum afspeelt, maar veel dingen die je in een Star Wars game zou verwachten, lijken toch te ontbreken.

Star Wars 1313

PS3, Xbox 360, PC