Transformers: Fall of Cybertron Preview

Dino danger!

Geschreven door Geert Vanderpijpen

In het kader van E3 werd Eurogamer Benelux door Activision uitgenodigd op een behind closed doors presentatie van Transformers: Fall of Cybertron. De game is voorzien voor een release eind augustus en is dus in een relatief vergevorderd stadium van productie. De demo die we te zien kregen was dan ook representabel voor het eindproduct.

In een eerste level dat getoond werd, kon de speler aan de slag met Starscream, een robot die kan transformeren in een jet-vliegtuig. Deze eigenschap laat de speler toe zich heel snel te verplaatsen in het level, waardoor vijanden vanuit verschillende hoeken kunnen belaagd worden. Dit wordt verder nog in de verf gezet door de grootte van het level, met veel open ruimte.

Na dit fragment werd overgeschakeld op een level waarin de speler als Grimlock aan de slag gaat. Deze robot is een fan favorite die kan transformeren naar een robot in de vorm van een Tyrannosaurus Rex. In het getoonde level volgen we Grimlock die voor het eerst merkt dat hij de macht heeft te transformeren naar deze dinosaurus. De transformatie kan echter enkel gebeuren als de speler voldoende Rage opgebouwd heeft. Rage kan je verkrijgen door het doden van vijanden. Grimlock heeft in zijn normale vorm een relatief zwakke selectie van wapens, namelijk zijn zwaard en schild. Hij heeft geen afstandswapens, wat ervoor zorgt dat je met deze robot een vechtstijl zal aannemen die sterk verschilt van de overige robots in het spel. Wanneer de robot in een dino transformeert is hij minder beweeglijk, maar dat wordt goed gecompenseerd in ruwe kracht. Vijanden die tijdens de demo relatief veel moeite kostten om te verslaan in gewone vorm, werden in getransformeerde vorm simpelweg platgewalst of aan de kant geslingerd. De transformatie en het spelen als T-Rex kwamen heel spectaculair over en waren één van de hoogtepunten uit de demo.

De gloednieuwe trailer van Transformers: Fall of Cybertron.

In een volgend deel van de demo werd ons getoond hoe controle kan genomen worden over Metroplex. Dit is een gigantische robot, de grootte van een flatgebouw, die met één klap enorme schade kan aanrichten. In het level speel je eigenlijk als Optimus Prime, die een aanval uitvoert op een stad. Tijdens de aanval geeft Optimus aan Metroplex de opdracht een gebouw te vernietigen. Eens het commando gegeven, kan de speler mooi in kikvorsperspectief meevolgen hoe Metroplex zijn ravage aanricht. Ook deze fase zette mooi de epische proporties van het spel op de voorgrond en was zeker ook één van de meer interessante delen. In vorige Transformer-games kon de speler voor elk level bepalen welke robot hij wou spelen. Dit is voor Fall of Cybertron niet mogelijk. Elk level is specifiek op maat van één bepaalde robot ontwikkeld. De uitleg die hiervoor gegeven werd, is dat enkel op deze manier het verhaal verteld kon worden zoals de ontwikkelaars het voor ogen hadden.

De graphics zagen er vrij scherp uit, behalve een aantal texturen die van dichtbij vrij onduidelijk waren. Het spel doet op grafisch vlak dus zijn werk, zonder echt een hoogvlieger te zijn of in een wow-effect te ressorteren.

Op het vlak van multiplayer kon men ons vertellen dat Escalation Mode ook deze keer beschikbaar zal zijn. Dit is een soort overlevingsmodus voor maximaal vier robots die heel populair was in de vorige games. Een laatste aankondiging die gedaan werd, is dat het spel ook op PC zal verschijnen. Voor het omzetten van het spel naar PC doet High Moon Studios echter beroep op ontwikkelaar Mercenary Technology.

De algemene indruk die we overhielden van het spel was dat het voor de fans zeker een geslaagde aankoop zal zijn en in alle geval kan uitgroeien tot een aardig actiespel met voldoende variatie om het spannend te houden. De ontwikkelaar gaf aan een spel te willen creëren dat de fans op hun wenken bedient en tegelijkertijd aantrekkelijk is voor een zo breed mogelijk publiek.

Transformers: Fall of Cybertron

PS4, Xbox One, PS3, Xbox 360, PC