Max Payne 3 Review

Schieten met een vermoeide ouwe man.

Toen ik de hands-on over Max Payne 3 schreef was ik laaiend enthousiast. Eindelijk is het zover en kan ik echt met de game aan de slag waar ik maanden naar uitgekeken heb. Maar helaas werkt Max Payne 3 net als Max' eigen alcoholverslaving. In het begin is het lekker, maar op een gegeven moment begin je te kotsen en krijg je een kater.

Nu heb ik dus de kater die Max Payne 3 heet. Toen ik het spel voor het eerst speelde bij Rockstar was ik echt diep onder de indruk van de vette third person shooter actie, de coole animaties en de keiharde grauwe sfeer. Maar nu ik het spel echt gespeeld heb, merk ik dat de game na enkele uren spelen steeds minder leuk begint te worden. Zoveel zelfs dat je op den duur eerder irriteert dan dat je het naar je zin hebt. Wat is er mis gegaan bij Max Payne 3?

Laat ik bij het begin beginnen. Max Payne 3 speelt zich zo'n tien jaar af na deel 2. Max slijt zijn dagen in de kroeg verslaafd aan drank en painkillers. Dan komt hij Passos tegen, een oude maat van vroeger die een klus voor hem heeft. Aangezien Max het weer voor elkaar krijgt de complete onderwereld pissig te krijgen, vertrekt hij met zijn nieuwe oude maat naar San Paolo, waar hij samen met Passos gaat werken als bodyguard voor een stinkend rijke familie. Het duurt natuurlijk niet lang voordat de pleuris uitbreekt en wat volgt is 10 tot 13 uur rampspoed, geweld, dood en verderf. En dat natuurlijk allemaal in de typische Rockstar-stijl: grauw, bruut en hard. Het verhaal stelt eerlijk gezegd weinig voor. De plottwist zie je vanaf het begin af aan aankomen, maar voor een shooter als deze is een origineel verhaal natuurlijk niet nodig.

Max Payne 3 bevat de typische third person shooter gameplay van zijn voorgangers, compleet met bullet-time effecten waarmee Max de tijd kan vertragen en zijn tegenstanders tot een bloederige pulp kan schieten. Nieuw is dat Max nu ook dekking kan zoeken en dat heb je hard nodig ook. De kogels vliegen je letterlijk om de oren en af en toe is de chaos zo groot dat je echt geen idee hebt waar je vijanden nu precies zitten. De actie is bruut en hard en het geweld komt erg realistisch over. Dat is ook te danken aan de realistische animaties waardoor vijanden niet als lappen poppen over elkaar heen vallen als ze sterven. Max kan ten alle tijden drie wapens bij zich dragen. Twee handwapens en één groot wapen waar hij beide handen voor nodig heeft. De handwapens kan hij afzonderlijk gebruiken of tegelijk voor 'double damage'. Als Max overigens twee handwapens tegelijk gebruikt, kan hij zijn tweehandige wapen niet meer gebruiken en gooit hij deze rücksichtslos op de grond. Het geeft een realistisch tintje aan het spel.

"So far so good" zou je denken, maar helaas weet de keiharde actie-formule van Max Payne 3 geen stand te houden. Want hoe een stoere rauwe (en ook tragische) badass Max Payne ook is, de game doet er werkelijk alles aan om jezelf geen badass te laten voelen, maar een strompelende loser. Wees voorbereid om vele malen glorieloos ten onder te gaan. Of dat nu komt door de traagheid waarmee Max zijn wapens richt, de beroerde camerastanden die je in de weg zitten, de absurde overmacht aan vijanden of de regelmatig voorkomende collision detection bugs. Het is altijd wel wat en op den duur wordt Max Payne 3 steeds meer een frustrerende ervaring die je eigenlijk zo snel mogelijk uit wil spelen en achter je wil laten. Dit klinkt allemaal wellicht kort door de bocht, dus laat ik mijn mening in deze alinea iets meer uit de doeken doen. Gameplay-gewijs heeft Rockstar gewoon echt een heleboel kleine fouten gemaakt. Kleine fouten die zich opstapelen en die uiteindelijk de lol uit de game doen wegsijpelen. Ik zal uitleggen wat ik bedoel, dus lees vooral verder.

Max kan met een druk op de knop de tijd vertragen en hij kan ook via een 'dodge-jump' de tijd vertragen zodat hij in slow motion door de lucht vliegt en je op die manier op spectaculaire wijze vijanden kan omleggen. Dat is op zich heel stoer, maar behalve dat het er vet uitziet, heeft het alleen in vast gescripte scènes echt zin. Het is efficiënter om vijanden normaal af te knallen. Dat gaat veel sneller en het auto-target systeem werkt op die manier ook beter. Vaak is ook de speelruimte zodanig krap of bezaaid met obstakels dat je altijd wel ergens tegenaan knalt waardoor je spectaculaire move onderbroken wordt. En als de sprong wel goed gaat, heb je nog de kans genaaid te worden door de camera waardoor je de vijand alsnog niet goed kan beschieten.

Daarnaast is Max ook letterlijk een ouwe trage zak geworden. Tergend traag staat hij op, zoekt hij op zijn gemak dekking en herlaadt hij op zijn dooie akkertje zijn wapens. Dit terwijl een compleet leger aan soldaten hun kogelvoorraad op hem leegschiet. Dat klinkt stoer, maar dat is het totaal niet. Max wordt namelijk regelmatig geveld door zijn eigen traagheid. Behalve Max zelf is ook de besturing niet altijd even responsief.

Een geinige optie is de feature "Last Man Standing". Dit houdt in dat wanneer je een fataal schot toegediend krijgt en je hebt nog painkillers (genezing) over, dat je in ruil voor een painkiller in slow motion kan proberen de schutter om zeep te schieten. Lukt je dat, dan overleef je het en hoef je niet opnieuw te beginnen vanaf het checkpoint. Helaas geldt hier ook weer dat de uitvoering behoorlijk te wensen over laat. Zo wil met enige regelmaat de camera het zicht blokkeren waardoor je niet op de vijand kan schieten. Alles wat je dan kan doen is wachten tot de tergend trage animatie voorbij is zodat je alsnog overnieuw kan beginnen. Een ander nadeel is dat "Last Man Standing" niet kijkt of je ook nog wel kogels in je wapen hebt zitten. Heb je net je laatste kogel verschoten, dan kun je ook de tergend trage animatie afwachten totdat je eindelijk dood bent aangezien je niet van wapen kan wisselen. Verder beland Max na een "Last man standing" actie altijd liggend op de grond. Nu is dat op zich logisch, maar wat staat die kerel tergend langzaam op! Gelukkig kun je vanaf de grond je vijanden ook beschieten, maar als je tegen een overmacht staat, is het toch verstandiger te maken dat je wegkomt.

Iets waarbij ik mij echt afvraag of de ontwikkelaars van Rockstar wel hun eigen spel gespeeld hebben, is de absurde stamina waarover je tegenstanders over beschikken. Je moet op de normal difficulty setting echt je vijanden volpompen met lood, willen ze blijven liggen. Nu kan ik dat op zich nog wel begrijpen wanneer mijn tegenstander in full body armour voor mij staat, maar wanneer ik drie kogels in de buik van een straatschoffie schiet die daar alleen maar in zijn korte broek, t-shirt en slippers staat, dan vraag ik mij af wat voor wonderdrugs die gasten gebruiken. Deze stamina neemt nog belachelijkere vormen aan wanneer je tegen het einde van het spel aankomt. Bloed spuit aan alle kanten er bij je vijand uit, maar ondanks dat staat hij op alsof er niks aan de hand is en hij schiet gewoon weer door. Zelfs het leegschieten van mijn 2 uzis op 'point blank range' was niet genoeg om een bepantserde vijand uit te schakelen. De realistische balans is dus ver te zoeken in het spel. Des te frustrerender is het dat Max zelf maar verdomd weinig kogels kan vangen. De stamina van de vijanden wordt iets geloofwaardiger wanneer je het spel op de easy difficulty setting speelt, maar ook daar wanneer het einde nadert, neemt het incasseringsvermogen van de vijand belachelijke vormen aan.

Het feit dat je vijanden alleen geveld worden door een belachelijke overdosis aan loodvergiftiging heeft nog een ander nadeel. Je kogels raken heel snel op en je zal regelmatig zonder kogels komen te zitten. Dit betekent dat je - terwijl je aan alle kanten beschoten wordt - een nieuw wapen moet zien te regelen door deze van één van je slachtoffers af te plukken. Wel spannend, maar ook vervelend omdat je vijanden werkelijk overal staan en je vaak genoeg 'game over'-schermen zal krijgen terwijl je geen idee hebt door wie je nu eigenlijk afgeschoten bent.

Max Payne 3 zit vol filmpjes en deze gaan doorgaans naadloos over in de actiescènes waarin je weer naar hartenlust kan schieten. Dit is op zich mooi gedaan, maar waarom heeft Max altijd na het afspelen van een filmpje standaard zijn rechter wapen in zijn hand? Dit terwijl ik toch echt aan het huishouden was met een mitrailleur. Iedere keer moet je na een filmpje dus weer van wapen wisselen omdat Max ongevraagd een ander wapen gebruikt. Heel irritant als je tegenover een flinke troepenmacht staat en Max besluit dat het dan beter is zijn proppenschieter te gebruiken in plaats van zijn volautomatische machinegeweer. In enkele gevallen gebeurt het zelfs dat je het wapen wat je gebruikte gewoon kwijt bent. Irritant!

Het grote probleem van Max Payne 3 is dus vooral spelbalans. Met enige regelmaat is de overmacht waar je tegenover staat gewoon te sterk, en het feit dat je vijanden heel veel kogels nodig hebben om te sterven waardoor je kogels snel opraken helpt dan niet mee. Als je regelmatig op hetzelfde stuk doodgaat, speelt de game je extra painkillers toe. Op zich een vriendelijk gebaar, maar ik heb er wel moeite mee dat dit ongevraagd gedaan wordt. Het lijkt wel of het spel je uitlacht en uit medelijden je maar wat extra genezing geeft. Het is bijna beledigend. Daarnaast vind ik het ook een zwaktebod van Rockstar. Kennelijk hebben de ontwikkelaars zich ook gerealiseerd dat sommige delen echt gewoon te moeilijk zijn. Maar in plaats van de spelbalans te tweaken, krijg je extra painkillers toegediend. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik regelmatig op het punt gestaan heb om de game uit te zetten en in de kast te leggen. Het feit dat ik er een review over moest tikken, liet mij doorgaan. Dat is volgens mij de verkeerde motivatie.

De game heeft nog enkele extra's in een poging je met de game bezig te houden wanneer je de campaign eenmaal hebt uitgespeeld. Zo is er een arcade-mode met score-challenges en een modus waarin je de game nog een keer uit kan spelen, maar dan met een 5 minuten deadline. Dit houdt in dat je binnen die tijd genoeg vijanden om moet leggen om zo weer meer tijd te krijgen. Op deze manier is het de bedoeling het einde van het spel te halen terwijl de teller boven Max afloopt. Een andere extra is natuurlijk de online multiplayer. Deze bestaat uit de usual suspects zoals 'death match', 'capture the flag' en dat soort zaken. Een leuke modus is Gang Wars die voor liefhebbers van online multiplayer shooters best interessant kan zijn. Hierin speel je vijf rondes waarin ronde 5 altijd een final face off is tussen de twee strijdende gangs. Echter bepaalt het verloop van de vorige rondes wel de voordelen van iedere partij in de nieuwe rondes. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk paranoia te zaaien bij de tegenstander door bondgenoten er uit te laten zien als vijanden. Het zijn interessante toevoegingen, maar ik denk dat Max Payne 3 vooral gespeeld zal worden voor de single player ervaring.

Max Payne 3 heeft heel veel toffe features en mogelijkheden, maar ze komen gewoon niet goed uit de verf omdat de boel niet goed is uitgewerkt. Het spel vloeit niet als het ware en de slow-motion shootouts werken eigenlijk alleen wanneer deze gescript zijn en door het spel zelf wordt geïnitieerd. Beter had Rockstar de releasedate kunnen uitstellen en wat meer kunnen sleutelen aan de spelbalans. Ik zie wel dat er met liefde gewerkt is aan Max Payne 3 en ik zie ook zeker de potentie in de game. Hij wordt alleen niet waargemaakt. Qua cijfer neig ik naar een 6 vanwege de niet goed uitgewerkte gameplay, maar als ik naar het geheel kijk, vind ik een 6 eigenlijk te weinig. Max Payne 3 is namelijk ondanks alles wel een heel mooi spel waar actiefanaten zeker van kunnen genieten. Om deze reden geef ik Max Payne 3 dan ook een 7.

De review van de Max Payne 3 doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan want de game is nu verkrijgbaar op PS3 en X360! De game verschijnt 1 juni ook op PC.

7 / 10

Max Payne 3