Escape Plan Review

Zoals het schermpje thuis tikt...

Escape Plan is een downloadbaar puzzelspel voor de Vita en werd ontwikkeld door een nieuwe speler op de markt: Fun Bits Interactive. Met Escape Plan hebben ze alvast een stevige launchtitel voor de Vita gemaakt en de lat voor mogelijke opvolgers in het genre een stukje hoger gelegd.

Maar waar gaat deze puzzeler precies over? In Escape Plan bestuur je twee personages, genaamd Lil en Laarg. Je moet hen doorheen een reeks kamer begeleiden die volgestouwd zijn met vallen, elektrische leidingen, diepe putten, rondvliegende hamers en andere vijandelijkheden die je naar het leven staan. Er zijn vier omgevingen die opgedeeld zijn in telkens twee secties en elke sectie bevat zo'n tien puzzels. Zo begin je in de gevangenis, om daarna in de fabriek te verzeilen en via het afvalverwerkingsgedeelte te eindigen in de werkplaats.

De besturing zelf maakt gebruik van alle mogelijkheden van de Vita op een slimme manier. Helaas soms ook op een erg frustrerende manier, maar daarover later meer. Aanraken staat centraal bij de besturing en hiervoor gebruik je het touchscherm en het touchpad. Lil en Laarg zet je in beweging door kort over het personage te wrijven in de richting dat je wil dat ze beginnen te wandelen. Geef ze een tik en ze stoppen. Maar niet alleen Lil en Laarg reageren op je aanrakingen, ook de attributen die in de kamer gedropt worden zijn aanraakgevoelig. Buizen kunnen in- en uitgeduwd worden, kleinere elementen kun je dan weer naar voor of naar achter in de kamer verplaatsen, elektrische deuren kun je tijdelijk dichtklappen, tesla coils kun je dan weer in een andere positie plaatsen en zelfs schapen zijn gevoelig voor wat je met je scherm doet. Ook de ingebouwde bewegingsdetector zul je nodig hebben in levels waar helium en luchtbellen centraal staan.

Kortom: elk element dat in de kamer te vinden is heeft zijn reden en nut. Of toch meestal. Vaak zul je zelfs een meerderheid aan verschillende manoeuvres moeten uitvoeren om de kamer levend te ontsnappen. Een getimede tik op de voorkant, je personage in beweging zetten en via de achterkant enkele buizen bedienen. Meestal zijn deze met wat denkwerk en een goede timing perfect uitvoerbaar, maar op enkele kleine andere momenten zitten er puzzels bij die - hoe goedbedoelend ze ook zijn - bijna onmogelijk op te lossen zijn zonder een derde hand of een gezonde dosis geluk! Het is in die paar puzzels dat je je grootste frustraties zult tegenkomen. Gelukkig word je aangeboden om na voldoende gesukkel een level over te slaan.

Na een paar uur zul je alle levels doorlopen hebben, maar de fun hoeft daar zeker niet op te houden. Je kunt in elke level je oplossing herspelen en proberen de kamer met zo weinig mogelijk bewegingen te voltooien. Het doel is om overal drie sterren te halen. Geen gemakkelijke klus, dat kan ik je al meegeven. Doorheen de kamers hangen er ook veiligheids- en waarschuwingsborden. Deze allemaal vinden en verzamelen is ook een deel van de opdracht. Een laatste onaangekondigde maar toffe bezighouding, bestaat er in om in elke level te sterven. Een trofee zal uw beloning zijn.

Het spel mag geprezen worden om zijn visuele sterke look. De keuze voor zwartwit is zeker niet evident, maar het geeft het totaalpakket van kamers en personages wel een aangename look en speciale sfeer. De wezentjes doen sterven geeft dan ook afhankelijk van de manier waarop, een hoop mooi afgewerkte 'inktspatten' op je scherm. En ook de muziekkeuze is bij dit duister maar komisch spelletje goed gekozen. Je krijgt er een reeks klassieke nummers ten gehore. Wat het totaalspektakel alleen maar verder compleet maakt.

Eigenlijk kan er alleen maar gezegd worden dat we meer wilden zien. Het ziet er mooi uit, het concept zit snor en de mogelijkheden van de Vita worden goed benut. Maar met zijn 80 levels hebben we het gevoel dat we nog maar het tipje van de ijsberg aan het ontdekken zijn. Dat we tevens af en toe het gevoel kregen dat het om een "oefening" gaat om zo veel mogelijk uit de Vita te halen, is ook een ander minpuntje. Maar daar kan allemaal aan geschaafd worden voor de eerst volgende update of deel twee van hopelijk een lang lopende reeks.

De review van Escape Plan doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan want de game is nu verkrijgbaar op de PSN Store voor PS Vita!

7 / 10

Escape Plan