Mario Party 9 Review

De ultieme partygame?

De Mario Party reeks is zowat de oervader van het partygame genre. De reeks dateert al vanop de Nintendo 64, en is nu al zijn negende deel toe. Je gaat zoals altijd op pad met je favoriete personages uit het Mario-universum. Deze keer kan je kiezen uit twaalf verschillende bekende figuren, gaande van Daisy tot Yoshi en natuurlijk Mario zelve. Er zijn natuurlijk ook een hoop minigames - maar liefst 82 zijn er om te spelen en ontdekken.

De traditionele multiplayer modus speelt zoals alle vorige Mario Party games. Je start op een speelbord, met drie tegenstaanders die bestuurd kunnen worden door een speler of door de AI. Elke speler mag om de beurt de dobbelsteen gooien om vooruit te gaan op het speelbord. Op normale vakjes krijg je enkel een speciale dobbelsteen, bijvoorbeeld een met enkel de cijfers 0-1 op, die je later kan gebruiken. Vaak kom je echter op een minigame vakje terecht. De persoon wiens beurt het is, kiest dan een minigame waarin iedereen het tegen elkaar mag opnemen. De minigames zijn alvast gevarieerd en zeer leuk om met enkele vrienden te spelen, gaande van Thwomps ontwijken tot een race op Bullet Bills. Hoewel sommige er misschien wat kinderlijk uitzien, zoals zoveel mogelijk van je "topping" op een pizza smijten of de grootste verfvlekken maken, toch vergeet je dat al snel als je druk aan het concurreren bent.

Als beloning voor een overwinning worden er Mini Stars uitgedeeld. De bedoeling is natuurlijk dat je meer Mini Stars haalt dan je vrienden. Ook onderweg vind je Stars op het speelbord, al moet je opletten dat je geen zwarte Ztars opraapt, want die doen je aantal Stars kelderen. Leuk is dat er Bowser Spaces zijn. Als je daarop landt, komt Bowser zich bemoeien met je spel: hij kan bijvoorbeeld alle sterren eerlijk verdelen onder iedereen (wat vervelend is als je ver aan de leiding staat) of kan wat sterren van de leider aan de laatste geven.

Ook kom je twee keer per speelbord een mini-baasgevecht tegen. Je moet samenwerken om de baas te verslaan, maar degene die het meeste schade aanricht krijgt extra Stars. Dat zorgt voor een hele leuke dynamiek. De baasgevechten zijn bovendien traditioneel Mario, maar toch fris genoeg om een kleine uitdaging te bieden. Op het einde van de game worden je stars omgezet naar Party Points waarmee je allerlei zaken, zoals voertuigen of geluiden, kan unlocken.

Grafisch ziet de game er heel leuk uit, zeker voor een titel op de Wii. De animaties en kleine bewegingen van je personages en je vijanden zijn leuke details, en zijn goed uitgewerkt. Online multiplayer is niet aanwezig, maar de vraag is natuurlijk wat dat zou bijgedragen hebben. Mario Party blijft immers een game die je gezellig met enkele vrienden op de sofa speelt.

Mario Party blijft de standaard partygame, en daar verandert Mario Party 9 niets aan. De gekende minigames bieden genoeg variatie, de game ziet er goed uit en is gewoon leuk om te spelen. Een minpuntje is dat sommige minigames misschien wat kinderachtig er uitzien, en dat het spel soms in grote mate van geluk afhangt (maar welk spel heeft dat niet?). Kortom, Mario Party 9 is een geslaagde game die zijn plaatsje in het Mario-universum zeker verdient.

De review van Mario Party 9 doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan want de game is nu verkrijgbaar op Wii!

8 / 10

Mario Party 9