Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier Preview: Een eerste aanvaring met de multiplayer

I'm afraid of no ghost.

Eind mei verschijnt het nieuwe deel van - diep inademen - Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier. Gamers die een eerder deel in de Ghost Recon-reeks, of zelfs de Rainbow Six-reeks als we het ruim zien, gespeeld hebben weten wat ze kunnen verwachten: alles draait om het systematisch inschatten van een kamer of omgeving, een tactiek verzinnen om alle aanwezige slechterikken zo stilletjes mogelijk uit te schakelen met de middelen die je tot je beschikking hebt en verder te gaan naar de volgende uitdaging. Dat je in Ghost Recon: Future Soldier vooral futuristische (what's in a name) middelen tot je beschikking hebt en je met je Ghost-squad naar plekken als Noorwegen, het Midden-Oosten en Azië zult trekken om daar te verzekeren dat de Verenigde Staten de machtigste natie blijft kon je al lezen in de preview van Ghost Recon: Future Soldier die we een paar weken terug schreven.

Naar aanleiding van de release die stilaan in zicht komt besloot Ubisoft een aantal gamejournalisten - een term die de gehele Eurogamer-redactie overigens na al die jaren nog steeds de slappe lach kan geven - uit te nodigen op hun kantoor in Antwerpen om samen met twee producers van de game een co-op missie en de Guerilla Mode uit te proberen.

In de co-op mode van Ghost Recon: Future Soldier vorm je samen met drie andere spelers een squad om in het totaal twaalf missies te doorlopen die afzonderlijk staan van de singleplayer ervaring. De structuur van de missie blijft echter hetzelfde: blijf verborgen, onderzoek je omgeving en schakel je vijanden uit. Tijdens de missie die we speelden, één van de laatste uit het co-op verhaal, kwam het er concreet op neer dat we eerst met z'n allen onze speciale camouflage inschakelden om ongezien van cover naar cover te bewegen waarna één speler het initiatief nam om de omgeving af te speuren naar bewakers.

Dit kan op verschillende manieren. Je kan ze zelf opzoeken en dan taggen zodat je teamleden de posities doorkrijgen via de Augmented Reality HUD maar dat is gevaarlijk en vooral traag. Eenvoudiger is om een sensor grenade te gooien in het gebied waarna je automatisch alle levensvormen te zien krijgt binnen een bepaalde radius. De leukste manier is misschien om een vliegende drone te besturen en terwijl je door de lucht vliegt alle vijanden te taggen. Al loop je dan natuurlijk het gevaar dat je iemand over het hoofd ziet.

Vervolgens neemt elk teamlid iemand in het vizier, haal je gezamelijk de trekker over en kijk je toe hoe ze vallen als vliegen. Letterlijk voor die kerel die de uitkijk hield op het dak. De HUD zorgt ervoor dat met elkaar praten over de microfoon in theorie niet noodzakelijk is, je ziet netjes wanneer elke speler zijn target uitgekozen heeft, maar in de praktijk bleek verbale communicatie toch onvermijdelijk, al was het maar om toch even vriendelijk de aandacht te vestigen op het feit dat je ligt dood te bloeden op twee meter van een teamlid.

Na het clearen van een omgeving is het op naar de volgende en begint het hele proces opnieuw. Tijdens het spelen werd duidelijk dat de moeilijkheidsgraad niet noodzakelijk gedicteerd werd door het spel maar wel door de persoonlijkheden van je medespelers. Overmoed was de voornaamste oorzaak van falen. Toch spreekt het in het voordeel van het spel dat, ookal maakte ieder teamlid wel minstens één keer een fatale fout, er toch telkens weer gekozen werd om het nog één keertje te proberen. Of dezelfde drang om verder te spelen blijft na meerdere missies en met andere random samengestelde squads wordt iets om na te gaan bij het reviewen van de game over twee maanden.

De tweede mode die we mochten uittesten van Ubisoft was de Guerilla Mode, of zoals de meeste gamers het kennen: Horde Mode. In deze mode moet je met je squad je hoofdkwartier verdedigen tegen golven vijanden die elke ronde sterker worden. Tussen de rondes door kun je je wapens veranderen of je ammo bijvullen. Elke tiende ronde is het equivalent van een bossfight, dan schiet de moeilijkheidsgraad even omhoog voor een extra uitdaging.

Het is een vrij standaard bedoening en het is aan de hand van wat wij gezien hebben moeilijk voor te stellen dat de community zich langer dan twee weken bezig houdt met deze mode. Je weet nooit natuurlijk, aanvankelijk vond ik de Terrorist Hunt mode in de Rainbow Six: Vegas-games ook maar niets maar uiteindelijk heb ik er heel goede herinneringen aan overgehouden.

Na een paar uurtjes spelen hadden we het gevoel dat Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier een solide game is die vooral de fans zal bekoren . Alles wat de game doet is een extensie van wat we eerder gezien hebben van de reeks maar dat hoeft geen slecht iets te zijn, vooral omdat het al een tijdje geleden is dat we nog een dergelijke game voorgeschoteld kregen. Een game die de liefhebbers op hun radar mogen zetten!

Read this next