Street Fighter x Tekken Review

Lekkere cocktail.

Als je twee (of meer) ontzettend lekkere drankjes met elkaar mixt, kan hier een nog lekkerder drankje uit voortkomen. Denk aan sinas met cola, bier met 7up of een sex on the beach cocktail. Maar soms kan er ook rommel uit voortkomen, zoals bij cola met Baileys het geval is. Dit is ook het geval bij vechtspellen. De twee 'drankjes' die we mixen: Street Fighter en Tekken. Wat wordt het resultaat?

Capcom en Namco hebben de handen ineen geslagen en hebben een 2D kruising gemaakt van Street Fighter en Tekken die heel toepasselijk 'Street Fighter x Tekken' heet. De game biedt in totaal zo'n 38 speelbare personages die voor een groot deel de tofste strijders van beide franchises vertegenwoordigen. Zo vinden we aan de Street Fighter-kant onder andere Ryu, Ken, Guile en Sagat en aan de Tekken-kant Jin, Paul, Nina en Kazuya om er maar een paar te noemen. Ook vinden we een paar vreemde eenden in de bijt, maar deze komen alleen voor in de PS3 en PS Vita versies. Denk hierbij aan karakters als Megaman en Pac-Man. Persoonlijk ben ik dit soort belachelijke characters in een serieuze fighting-game liever kwijt dan rijk.

Tof is dat zowel de typische Street Fighter gameplay als de Tekken gameplay behouden zijn gebleven in deze game. Samen zijn ze in perfecte harmonie en zowel fans van Tekken als van Street Fighter kunnen onmiddellijk aan de slag met hun favoriete character. Grote impact op de game heeft het tag-systeem. Je speelt niet, zoals in Street Fighter IV, maar met één karakter. Je moet voor elk gevecht twee strijders kiezen die gezamenlijk het strijdtoneel betreden tegen twee andere vechtersbazen. Elke combinatie is mogelijk. Zo kon ik een dodelijk duo maken met mijn twee favoriete karakters: Ken van Street Fighter en Paul Phoenix van Tekken. Heerlijk!

De game draait, zoals bij bijna elke fighting-game, om het maken van combinaties, special moves en de juiste timing. De game is behoorlijk toegankelijk voor iedereen, of je nu een groentje bent, of een doorgewinterde fighting-gamer. Dit is voornamelijk te danken aan de zeer uitgebreide tutorial waarin je uitgebreid les krijgt in alle tactische mogelijkheden die het spel biedt. Zo kun je je special moves met de juiste knoppencombinatie in 1 keer krachtiger maken en kun je dodelijke combinaties maken waarbij je de tegenstander de lucht inslaat terwijl je automatisch razendsnel van strijder wisselt om zo de klus af te maken. Daarnaast zijn alle special moves van elk karakter via een commandlist opvraagbaar tijdens de gevechten.

"De game is behoorlijk toegankelijk voor iedereen, of je nu een groentje bent, of een doorgewinterde fighting-gamer. Dit is voornamelijk te danken aan de zeer uitgebreide tutorial waarin je uitgebreid les krijgt in alle tactische mogelijkheden die het spel biedt."

Wel mis ik de normale tactische moves in de commandlist zoals het in 1x boosten van je special move of de Pandora modus initiëren. Hierdoor heb ik de turorial 2x moeten doorlopen waarbij ik de 2de keer een pen in de aanslag had om de besturing hiervan te noteren. Jammer! De Pandora modus is overigens een speciale modus waarbij je één strijder opoffert en zo je andere strijder voorziet van superkrachten. Vervolgens heeft je 'superstrijder' 10 seconden de tijd om het gevecht te winnen. Lukt dat niet, dan is het 'game over'.

Naast alle special moves heb je dus ook speciale combo's die je kan maken waarbij het snel wisselen van vechtersbaas een grote rol speelt. Dit geeft de game een tactische diepgang. Echter is er nog meer. Je kan de karakters namelijk ook nog eens verder aanpassen door ze uit te rusten met 'gems'. Deze kristallen zorgen voor bepaalde bonussen zoals harder slaan, of meer klappen kunnen incasseren. Wel is het zo dat je bij de meeste 'gems' wel eerst aan een bepaalde voorwaarde moet voldoen voordat deze inschakelt. Dan kan bijvoorbeeld het uitdelen van 2 zware schoppen zijn, of het incasseren van een aantal klappen. Ook zijn er speciale 'assist-gems' die de special moves gemakkelijker maken om uit te voeren. De prijs die je hiervoor betaald is dat je klappen minder schade aanrichten.

De assist-gems zijn soms een welkome aanvulling want sommige special moves kreeg ik gewoonweg niet goed uitgevoerd op de PS3 controller. Dit kan echter ook gewoon aan mij liggen. Daarnaast had de communicatie van de commandlist wel iets duidelijker gemogen. Zo zijn er moves die een 'charge' vereisen, maar nergens staat aangegeven hoelang deze charge moet duren. Typisch gevalletje 'Trial and Error' dus. Ook helpen de assist-gems niet altijd. Zo werden de moves van Guile niet gemakkelijker terwijl ik wel een assist-gem had ingeschakeld. Bah!

Zoals bij de meeste vechtspellen is de balans weer ver te zoeken. Sommige personages zijn gewoon behoorlijk overpowered wat de balans van het spel in gevaar kan brengen. Daarentegen valt er in elk karakter te specialiseren, en hoe sterk je personage ook is: als je zelf een 'buttonbasher' bent en je staat tegenover een getrainde speler, dan maakt het niet uit wie je speelt. Je delft het onderspit! En zo hoort het ook. Oefening baart kunst.

"Balans tussen personages is weer ver te zoeken. Maar hoe sterk je personage ook is: als je zelf een buttonbasher bent en je staat tegenover een getrainde speler, dan maakt het niet uit wie je speelt. Je delft het onderspit!"

De game heeft uiteraard een uitgebreide multiplayer-modus waarbij je online op zoek kunt naar menselijke tegenstanders. Tof is dat je met z'n vieren het tegen elkaar op kan nemen waarbij je dus echt samen in een tag-team speelt. Ook kun je er voor kiezen om jezelf open te stellen voor andere uitdagers terwijl je de 'arcade-mode' speelt. Zo kan je dus midden in je game onderbroken worden door een nieuwe uitdager. Dat is op zich leuk, maar houd er ook rekening mee dat dit dus ieder moment kan gebeuren. Bijvoorbeeld wanneer je nu net eindelijk bijna dat ene moeilijke gevecht lijkt te gaan winnen. Mocht je dat niet trekken, schakel deze optie dan uit voordat je aan de arcade-modus begint.

Grafisch ben ik niet echt onder de indruk van Street Fighter x Tekken. De vechtersbazen zien er op zich goed uit, mits je van een getekende cell-shaded graphics stijl houdt. Ook de special moves en de combo's zien er bijzonder goed uit. Aan de special effects ligt het niet in deze game! Het zijn vooral de achtergronden die grafisch erg tegenvallen en soms zelfs tegen het lelijke aanzitten. Het is op zich niet storend, maar jammer is het wel een beetje.

Street Fighter x Tekken is niet de perfecte vechtgame, maar hij komt wel een heel eind! Het is superknap hoe het beste van 2 werelden is samengesmolten in één game, die ook nog eens voor zowel veteranen als beginnelingen erg leuk is om te spelen. Capcom heeft met Street Fighter x Tekken een ware prestatie neergezet en iedereen die een goede onderhoudende knok-game zoekt die je met enige regelmaat uit de kast zal trekken, zit bij Street Fighter x Tekken gebeiteld.

De review van Street Fighter x Tekken doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan want de game is nu verkrijgbaar op PS3 en Xbox 360! De PC-versie volgt op 10 mei 2012 en er is ook een Vita-versie op komst.

8 / 10

Street Fighter x Tekken

iOS, PS3, Xbox 360, PlayStation Vita, PC