Asura's Wrath Review

Half animereeks, half knoppenverslijter.

Hollywood heeft geen inspiratie meer. Werp een korte blik op het filmaanbod van je lokale cinema en je zult vrij snel tot dezelfde conclusie komen. Tussen al die sequels, prequels, boekverfilmingen, stripadaptaties en films gebaseerd op waargebeurde feiten is het een moeilijke opgave om een origineel idee terug te vinden. De standaard filmformule wordt keer op keer herkauwd omdat geldschieters op veilig willen spelen. Gelukkig hebben filmbonzen onlangs games ontdekt als nieuwe ideeënbron. Het gaat dan echter vooral over mainstream reeksen die een reusachtige fanbase hebben. Games die een cultstatus verworven hebben en niet uitzonderlijk van Oosterse origine zijn pakken vaak uit met nog veel interessantere fictieve werelden. Zo was Bayonetta briljant in al zijn geschiftheid en eigenlijk behoort ook Asura's Wrath tot die categorie.

Asura's Wrath is deels gebaseerd op Oosterse mythologie, deels pure science fiction. Jij speelt als Asura, één van de acht oorlogsgoden die de wereld trachten te bevrijden van de kwaadaardige Gohmawezens. Je wordt echter verraden door je collega's, die je niet alleen valselijk beschuldigen van moord, maar ook nog eens je vrouw vermoorden en de speciale gave van je zus uitbuiten. Een hele poos later ontwaak je in de onderwereld en kan je natuurlijk maar aan één ding meer denken: wraak. Je trots is zelfs zo gekrenkt dat je een waardige tegenstander zou zijn voor Kratos uit God of War, en dat wilt toch wel wat zeggen.

Het spel kan je eigenlijk best omschrijven als een interactieve animereeks. De bij momenten prachtige graphics zien er heel animewaardig uit en het spel bestaat uit een reeks episodes inclusief cliffhangers. Dat zo'n episodische aanpak een geslaagde formule kan zijn bewezen games zoals Alan Wake al. Het verhaal lijkt misschien cliché op het eerste zicht, maar de uitwerking ervan is op z'n minst... speciaal te noemen. En gelukkig maar, aangezien de game voor meer dan de helft uit tussenfilmpjes bestaat.

Actiescènes zijn vaak heel spectaculair en bevatten monsters die groter zijn dan planeten en bevreemdend mechanische mannetjes. Ook de goden hebben niet zo alledaagse outfits... of posturen. De designers verdienen een dikke pluim of moeten dringend in een instituut opgenomen worden. Allebei is ook een optie natuurlijk. Het idee om van alle Gohmamonsters buiten-proportionele dieren te maken is nog zo'n voorbeeld, hoewel dat naar hun standaard misschien nog net iets origineler kon.

"Asura vliegt van de onderwereld naar de ruimte alsof het niets is en schreeuwt erop los waardoor zijn woede voortdurend van het scherm spat. Ondertussen vecht hij met alles dat hij tegenkomt terwijl er zware discussies over de toekomst van het universum aan de gang zijn."

Eén ding staat vast: het tempo ligt hoog in Asura's Wrath. Asura vliegt van de onderwereld naar de ruimte alsof het niets is en schreeuwt erop los waardoor zijn woede voortdurend van het scherm spat. Ondertussen vecht hij met alles dat hij tegenkomt terwijl er zware discussies over de toekomst van het universum aan de gang zijn. De meeste personages zijn nogal eenduidig en hebben elk een ander doel voor ogen, maar ze proberen hun missie wel met veel passie te verwezenlijken waardoor je als speler met heel wat sterke gevoelens geconfronteerd wordt. Zoals in elk goed science fiction verhaal zitten er ook in Asura's Wrath impliciet enkele maatschappelijke en morele kwesties verweven. Allemaal elementen die het verhaal tot een krachtige belevenis maken.

De Amerikaanse voice-overs zijn niet altijd even kwalitatief. Echt storen doen ze echter nooit, op één uitzondering na; het geluid van een groepje biddende Japanners klonk nog nooit zo verschrikkelijk. Het is alsof je een kaas rasp tegen je oren aan het schuren bent. De soundtrack is dan weer wel een pareltje. Epische muziek en Oosterse deuntjes wisselen elkaar af en ondersteunen het verhaal perfect. Tussen twee episodes door krijg je steeds enkele dialogen in tekstvorm voorgeschoteld die het verhaal een beetje verder uitdiepen. Ergens is het jammer dat deze niet in de filmpjes werden verwerkt maar anderzijds zijn de tekstjes vrij kort waardoor ze zelfs voor de ongeduldige gamer toegankelijk blijven.

In een poging om het spel interactief te houden tijdens de tonnen tussenfilmpjes wordt er enorm veel gebruik gemaakt van quicktime events. Soms moet je de knoppen zo snel mogelijk indrukken, op andere momenten draait alles rond timing. Je hebt als speler voortdurend het gevoel dat je de gewelddadige acties van Asura kracht bij zet door op enkele toetsen te drukken en dat is verrassend entertainend, zeker op momenten dat de cutscenes zo over the top worden dat het hoofd van je moeder ontploft wanneer ze je een bordje koekjes komt brengen. Bovendien is het leuk dat je personage niet direct sterft wanneer je eens een knopje mist, Asura heeft het dan even wat moeilijker maar recupereert zich weer snel.

"Herspeelbaarheid zit hem vooral in het feit dat je je score kunt verbeteren. Zo speel je ook het bonuslevel met het echte einde vrij. De vraag is hoeveel mensen die moeite gaan doen."

Toch hebben we een beetje het gevoel dat er wat meer variatie en diepgang in dit gameplayelement had mogen zitten aangezien het enorm veel gebruikt wordt. Enkel mensen die makkelijk in een verhaal kunnen opgaan zullen zich hier waarschijnlijk niet erg aan storen.

Wanneer je zelf controle krijgt over het personage heeft het spel wat weg van Bayonetta. Hoewel er amper combo's aanwezig zijn en het allemaal net iets stroever aanvoelt, heb je vaak wel even goede reflexen nodig en is het de bedoeling vijanden in de pan te hakken door middel van een schietijzer of blote vuisten. Je kunt gebruik maken van een zware of lichte aanval, een tijdelijke charge-aanval, een ontwijkmanoeuvre en een teleportatiemogelijkheid om snel tot bij een verre vijand te raken. Redelijk standaard allemaal, maar niettemin leuk om te spelen.

Het vechtsysteem is iets specialer in die zin dat je een metertje moet vullen door schade aan te richten. Als je de limiet hebt bereikt heb je genoeg krachten verzameld om de vijand definitief het zwijgen op te leggen en word je beloond met een gewelddadige cutscene. En dat steeds opnieuw. Het zijn de filmpjes die het tempo bepalen, als speler krijg je bijzonder weinig vrijheid. Het feit dat uitzonderlijk grote tegenstanders vaak een standaard aanvalspatroon toepassen en zelfs tijdens de gameplay een aantal quicktime events gebruikt worden zorgt er tevens voor dat het spel eerder aan de gemakkelijke kant is. Dat betekent natuurlijk wel dat het geheel toegankelijk is voor iedereen.

En dan zijn er nog de shootergedeeltes. Soms vlieg je in de lucht en schiet je ruimteschepen en vliegende monsters tot pulp, op andere momenten ren je vliegensvlug van punt a naar punt b terwijl je obstakels aan gort knalt. De game switcht tussen filmpjes, gevechten, schiet- en renstukken alsof het een lieve lust is en er mag dus best gezegd worden dat het spel heel wat variatie bevat. Je mag je onder andere nog verwachten aan een equivalent van de naakte vrouwenscènes uit de God of War reeks en er wordt halverwege het spel plots van hoofdpersonage veranderd. De credits rollen dan ook over je scherm voor je het weet, na zes à zeven uur mag je de controller opbergen.

Herspeelbaarheid zit hem vooral in het feit dat je je score kunt verbeteren en indien je genoeg levels opnieuw speelt of verbetert krijg je een bonuslevel dat het 'echte' einde van het verhaal bevat. Het is een interessante beloning, maar er zullen waarschijnlijk weinig mensen zijn die zin hebben om er nog zoveel moeite voor te doen.

Asura's Wrath is een game die boordevol variatie zit en het beste van verschillende werelden tracht te combineren: het enorm intense wraakgevoel van God of War, de geschifte personages en hack 'n' slash elementen van Bayonetta en de cutscenes van Heavy Rain. De gameplay kan ermee door maar mist diepgang en aangezien meer dan de helft van de op zich al korte game uit tussenfilmpjes bestaat, moet je eigenlijk echt iemand zijn die enorm kan genieten van een interessant verhaal om voldoende kwaliteiten uit de wilde rollercoasterrit te kunnen puren. Als je dan nog eens een animefan bent is het al helemaal verplichte kost natuurlijk. Ook op momenten dat je zin hebt om het servies van de buurvrouw aan diggelen te slaan kan een potje Asura's Wrath therapeutisch werken. Dan zal je het namelijk inzien: hoe kwaad je ook bent, er is altijd iemand kwader dan jou.

De review van Asura's Wrath doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan want de game is nu beschikbaar voor PS3 en Xbox 360!

8 / 10

Asura's Wrath