One Piece Unlimited Cruise SP Review

Op één been kun je niet staan.

In videogameland is de animéreeks One Piece zeker geen onbekende. Zo kwamen er de afgelopen tien jaar op bijna elk platform wel al games uit gebaseerd op de avonturen van wannabe-piraat Luffy en zijn vrienden. Op de 3DS krijgen we nu de twee One Piece Unlimited Cruise-games die oorspronkelijk op de Wii uitkwamen op één cartridge. Althans, dat is wat de Japanse versie bood. Hier in Europa moeten we ons namelijk tevreden stellen met enkel de eerste episode van dit tweeluik.

Uitgever Namco Bandai wil ons doen geloven dat dit te wijten is aan de verschillende talen die voor een Europese versie op één cartridge moeten, maar gezien de voice-acting nog steeds in het oorspronkelijke Japans is lijkt dit vooral een flauw excuus. Wij krijgen dus voor dezelfde prijs maar de helft van de content voorgeschoteld met als enige uitvlucht de beperkte opslagcapaciteit van een 3DS-cartridge. Dat Resident Evil: Revelations een paar weken geleden probleemloos op een grotere cartridge in de winkel geraakt is wordt hierbij gemakkelijkheidshalve maar vergeten.

De volle pot betalen voor wat uiteindelijk maar een halve game is blijft natuurlijk schandalig, maar als die halve game goed genoeg is valt daar misschien nog mee te leven. Bij deze One Piece is dat spijtig genoeg niet het geval. Sterker nog, moest de tweede episode niet schitteren door afwezigheid maar gewoon mee op de cartridge staan zou het totaalpakket waarschijnlijk nog altijd geen voldoende halen.

Om te beginnen zijn er de graphics. Op screenshots ziet de game er best leuk uit met herkenbare personages voor fans van de animé en de te verwachten felle kleurtjes. Eens het spel zich in beweging zet gaat de game met zijn erbarmelijke framerate echter genadeloos tegen de grond. Echt onspeelbaar wordt het nooit, maar voor een game die om te beginnen al niet leuk is geeft het je enkel meer reden om je 3DS zo snel mogelijk weer dicht te klappen. Behalve als je je spel wilt opslaan dan, want daarvoor moet je elke keer weer helemaal naar de beginlocatie lopen. Op een thuisconsole zou niemand hier van opkijken, maar bij een handheldgame toont zoiets toch vooral het gebrek aan aandacht dat de ontwikkelaars hebben besteed aan de draagbaarheid van hun game.

Het merendeel van de game speelt zich af op hetzelfde tropische eiland, waar jij als één van de vele speelbare personages rondloopt, vijanden verslaat en items oppikt om sterker te worden en verder te geraken. Niet veel anders dan een standaard loot-based MMO dus. Grote verschil is dat de te vinden items hier weinig tot niets waard zijn en meestal omgezet dienen te worden in GP die je nodig hebt om bepaalde doorgangen te openen. Dit maakt heel het loot-systeem een beetje zinloos. Dat er daarenboven ook nog eens geen enkele manier is om de vooruitgang van je personage te volgen en bijvoorbeeld na te kijken hoeveel experience points je nog moet verzamelen om een nieuwe move te krijgen verpest het kleine beetje plezier dat je nog zou kunnen beleven aan het uitbouwen van de verschillende personages.

Dat de game niet leuk is om te spelen is spijtig, aangezien de personages en omgevingen meer verdienen dan het soort van MMO-inspired grind-festijn waar we hier mee te maken hebben. Spijtig ook omdat de cutscenes over het algemeen wel leuk zijn om te kijken en de reputatie van de animé voldoende eer aan doen. Dat de voice-acting daarbij van de originele Japanse stemacteurs komt is in deze een pluspunt, al zou het lettertype van de ondertitels gerust een beetje groter mogen.

Slechte videogames zijn soms hartverscheurend om te reviewen. Soms zit er in die games ondanks alle negatieve punten toch nog duidelijk potentieël. One Piece Unlimited Cruise SP is ontegensprekelijk zo'n game. Met het concept op zich is namelijk niet zo heel veel mis en de One Piece licentie is zeker niet van de minste. Daarom is het als liefhebber van de animé extra pijnlijk om zo'n halfbakken spel voorgeschoteld te krijgen. En dat de helft daarvan ook nog eens in Japan is blijven plakken maakt het er niet veel beter op.

De review van One Piece Unlimited Cruise SP doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan want hij is nu exclusief verkrijgbaar op Nintendo 3DS!

3 / 10

One Piece: Unlimited Cruise SP