Scorebeleid

10

De perfectie, de heilige graal of het ultieme eindproduct zijn enkele termen die bij de gemiddelde lezer in het hoofd schieten wanneer ze twee tienen pal naast elkaar zien staan onderaan de bespreking van een spel. Spijtig genoeg bestaat er niet iets zoals een game zonder foutjes, waardoor een tien als score bij Eurogamer een hele andere betekenis heeft dan op een schoolrapport.

Als een spel bij ons de hoogst mogelijke score krijgt, dan wilt dat zeggen dat je te maken hebt met een titel die speciaal is. De game weet een bepaald gevoel bij de speler op te wekken doordat de ontwikkelaar bepaalde bewuste keuzes heeft gemaakt tijdens de productiefase. Soms is het moeilijk uit te leggen welk aspect er precies voor zorgt dat het spel met een tien gaat lopen, maar meestal is het een combinatie van verschillende factoren.

Zo moet een spel dat een tien verdient bijvoorbeeld baanbrekend zijn en qua vormgeving kloppen, moet het themavoldoende uitgediept zijn, mag het niet te makkelijk zijn maar toch ook niet te vervelend, moet het op een slimme manier gebruik maken van de huidige technologische mogelijkheden en moet het, misschien nog belangrijker dan alle andere voorwaarden, simpelweg ongelofelijk leuk zijn om te spelen. Bovendien zijn de games die tot deze selecte groep behoren ook uitermate herspeelbaar doordat het concept niet snel gaat vervelen.

En toch is een titel nadat het kan beantwoorden aan de bovenstaande criteria, zoals we al aangaven, nog steeds niet perfect. Wel kan gezegd worden dat we een spel dat een tien op tien scoort bij de absolute top binnen het genre waartoe het behoort kunnen rekenen. Zo zou het best kunnen dat een op het eerste gezicht niet zo'n heel speciale (maar wel super degelijke) puzzelgame met de hoogst mogelijke score gaat lopen, terwijl een net zo degelijk schietspel met een lagere score aan de haal gaat. Het is met andere woorden nutteloos om appelen met peren te vergelijken.

Wanneer wij het spel met een tien belonen, kan zowat iedereen zonder vrees naar de winkel hollen om daarna zelf van deze digitale parel te genieten

9

Ook wel de zogenaamde 'net niet'-score genoemd. Alhoewel een spel dat een negen krijgt zonder enige twijfel ook tot de top in zijn genre behoort, zijn er toch net een paar puntjes die dit spel weerhouden van een plaats in de felbegeerde 'Hall of Fame'. Een negen blijft echter gewoon een toptitel en kan bijna zonder enige zorgen gekocht worden.

Zo zou een spel dat dit cijfer krijgt geen échte vooruitgang voor het genre kunnen betekenen, maar doet het de rest wel perfect. Ook zou bijvoorbeeld de voice-acting of de camera net iets van de genialiteit van het spel weghalen, maar nergens zorgen dat je er écht last van hebt.

Een spel van dit kaliber betekent simpelweg plezier, vertier en een gevoel van voldoening wanneer je het uitgespeeld hebt. Zelfs voor de personen die eigenlijk niet van dit genre houden kan dit wel eens een moment van inzicht betekenen.

Waar de tien echter bij elke keer spelen zorgt voor een gevoel van euforie zal een spel met een negen na een keertje of twee wat van zijn glans verliezen, waardoor je hem misschien pas over een jaar weer opnieuw oppakt. Gelukkig is dat geen negatief punt, want wanneer je hem opnieuw speelt zal het plezier er niet minder om zijn.

8

Terwijl titels die gaan lopen met een tien en een negen nagenoeg geniaal zijn bevatten de spellen die we een acht geven foutjes die wat meer opvallen. Dat neemt niet weg dat we hier nog steeds met erg sterke spellen te maken hebben die sowieso door de fans van het genre gesmaakt zullen worden en zeker geen gegarandeerde miskoop betekenen voor nieuwkomers.

Daarnaast kunnen we stellen dat elke game die bij ons een acht meekrijgt het zonder twijfel verdient dat je minstens de demo eens uittest of het spel voor enkele dagen gaat huren. Het zou namelijk best kunnen dat een bepaald onderdeel van de game je zo aanspreekt dat de acht die wij gaven voor jou mag vervangen worden door een dikke tien.

7

De laatste jaren is het voor veel sites een gewoonte geworden om te strooien met hoge punten. Het cijfer dat hieronder het meeste heeft geleden is de zeven. Waar we vroeger een zeven collectief als een degelijk cijfer zagen, lijkt het tegenwoordig een 'net voldoende' te zijn geworden. Een zeven is echter een goed spel, al spreken we hier niet over een game die de toekomst van alle games zal veranderen.

De fans van het genre waartoe dit spel behoort zullen hoogstwaarschijnlijk heel wat voldoening halen uit het spelen ervan. Ben je niet zo bekend me dit soort games dan is het beter eerst wat onderzoek te doen naar eventuele klassiekers binnen het betreffende genre.

De zeven lijkt tegenwoordig misschien hét getal bij uitstek om een middelmatig spel aante duiden, maar wanneer wij een zeven geven betekent dat dat we gewoon met een goed spel te maken hebben. Het kent echter wat minpunten die toch vaak vreten aan het plezier dat je zult beleven, maar desalniettemin blijft het een heel erg behoorlijk spel.

6

Wanneer een spel een zes krijgt kan een beetje voorzichtigheid nooit kwaad wanneer je twijfelt over de aankoop ervan. Nog steeds zullen er mensen zijn die heel wat plezier beleven aan dit soort titels, maar er zullen bijna net zoveel mensen zijn die heel wat opmerkingen te maken hebben rond sommige aspecten. Zo kan een game met een zes als score wel eens herhalend worden, of lijkt het alsof de ontwikkelaar beter net dat tikkeltje meer tijd in de productie had moeten stoppen zodat het in aanmerking zou komen voor een van de vier hogere cijfers.

Een veel voorkomende reactie bij het spelen van een 'zesje' is dan ook, .Gho, het was een toffe titel, maar het verhaal wist me niet echt te raken, en vergeleken met X en Y voelt de gameplay ook wat minder aan..... Ook gemakzuchtige licentiespellen of vervolgtitels hebben vaak te maken met het 'syndroom van 6'. Het spel is nog steeds leuk, maar bevat gewoon niet genoeg vernieuwing om ons nog te verrassen. Voor mensen die nog nooit eerder met voorgaande delen in aanraking kwamen is dat uiteraard een loos argument, maar wij als resencenten bekijken elk spel in de context waarbinnen het een plaats heeft.

Wil je echter absoluut dat ene spel in huis halen, twijfel dan niet en ga naar je lokale spellenboer. Loop echter niet té hard en het is ook geen ramp om, als het bijvoorbeeld aan het regenen is, je bezoekje aan de winkel uit te stellen. Dit soort spellen hebben geen absolute prioriteit, maar kunnen wel leuk zijn om een tijdje mee door te brengen.

5

Er komen van die momenten waarop je begint te twijfelen waarom je een game speelt. Een spel dat een vijf krijgt kan soms wel eens zorgen voor zo'n moment van besef. Weinig gamers zullen de minpunten aankunnen en dit spel wordt dan ook alleen aangeraden aan de échte fans van het genre. Het schijfje zou wel eens heel snel in de kast kunnen verdwijnen omdat het achteraf gezien toch niet goed genoeg bleek te zijn in vergelijking met dat wat al verkrijgbaar is.

Een vijf is geen ramp, laat dat duidelijk zijn. Er zijn gewoon te veel andere spellen die alles wat dit spel biedt al eerder en veel beter hebben gedaan. Sommige elementen zullen ronduit irritant en frustrerend zijn, maar het spel is niet onspeelbaar door zijn minpunten. Er zijn echter weinig mensen die hier geen probleem van zullen maken.

Strikt genomen is een vijf een absoluut gemiddeld spel. Helemaal op te volgen is dit natuurlijk niet, want de ene vijf is simpelweg beter dan de andere vijf. Het is moeilijk om een spel 'gemiddeld' te noemen, omdat we hier niet te maken hebben met een exacte wetenschap. Daarom zal ook niet iedereen dit spel slecht vinden, maar de minpunten zijn zo duidelijk aanwezig dat ze een drempel voor het aanschaffen van dit spel vormen.

4

Spellen die we een vier geven zijn als aankoop een stuk moeilijker te verantwoorden. De fouten die in dit soort titels aanwezig zijn kunnen simpelweg niet langer over het hoofd worden gezien en belemmeren tot op zekere hoogte zelfs de kern van het spelplezier. Veel voorkomende dingen, zoals een slecht werkende camera, belabberde graphics, een onlogische besturing en een lachwekkende intelligentie van de tegenstander zijn in dit geval geen uitzondering op de regel.

Zelfs een verstokte fan van het genre of de reeks waar het spel deel van uitmaakt zal het moeilijk krijgen wanneer hij of zij aan de slag moet gaan met dit kaliber van games. De som van de delen komt namelijk steeds weer een negatief getal uit, hoe je het ook draait of keert. De negatieve punten wegen zwaarder door dan de postieve, al zijn die laatste wel nog steeds aanwezig. Mocht je echter in het bezit zijn van een grote berg geld, dan kan een spel dat een vier scoort er nog wel bij. Behoor je daarentegen tot die andere vijfennegentig procent van de bevolking, dan zijn er betere spellen op de markt waaraan je je geld kunt uitgeven.

3

Nu komen we in gevaarlijk gebied. Een drie geeft aan dat het spel slecht is. Niet zomaar slecht, maar 'IK WIL MIJN GELD TERUG'-slecht. Wanneer je dit speelt vraag je je af waarom de ontwikkelaar een bak met geld heeft gekregen om zo'n slecht product te mogen maken. Daarnaast vraag je je af hoe de uitgever het in zijn hoofd durft te halen hieraan geld te kunnen verdienen.

Het vraagt soms nog wat training om dit soort rampen ertussenuit te vissen. De screenshots zien er misschien leuk uit en het idee klinkt grappig, maar wanneer je het spel ziet bewegen zullen je ogen en oren bijna uit zichzelf beginnen te bloeden. Daarnaast zal het spel zo goed als onbestuurbaar zijn, klinkt de voice-acting zo slecht als een nagesynchroniseerde Duitse pornofilm en zal het aantal bugs op een gemiddeld vuilnisbelt lager liggen. Dit zijn de spellen waar je bij uit de buurt moet blijven, al is het maar om de ontwikkelaar een lesje te leren.

2

Spellen die een twee verdienen zien we gelukkig niet al te vaak bij Eurogamer verschijnen. Uitgevers zijn namelijk ook geen absolute uilskuikens en weten zelf ook wel dat wanneer een recensent zo'n titel in handen krijgt deze er brandhout van zou maken. Daarom sturen ze zulke games vaak niet op naar ons en verschijnen ze meteen in de budgetbak, waar ze vaak tussen een verzameling aan vaak meerwaardige spellen of vergeten parels wegrotten, net zoals het hoort in dit geval. Vermijden die handel!

1

De spellen die een één krijgen zijn de games die het dichtste in de buurt komen van digitale zelfmutilatie. Je voelt je smerig wanneer je het spel speelt, je hebt het gevoel alsof je enge ziektes krijgt van het aanraken van het doosje en de persoon die deze game kan uitspelen verdient een medaille...of een gevangenisstraf.

Wanneer een game een één krijgt betekent het simpelweg dat dit het laagste van het laagste is. De ontwikkelaar zou meteen zijn deuren moeten sluiten en diegene die zo stom is geweest om het spel te kopen zou als straf niets anders dan dit spel mogen spelen zodat hij zijn lesje leert. We kunnen niet genoeg benadrukken hoever je uit de buurt moet blijven van deze spellen. Gelukkig komt dit laagste punt, net als het hoogste punt, niet vaak voor, want wanneer we dit soort games te vaak zouden moeten spelen, namen we ontslag.

Reacties

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.