The Elder Scrolls V: Skyrim Review

Only the sky is the limit.

Geteste versie PC

Hoe review je een spel zo groots als Skyrim? De wereld doorlopen en zoveel mogelijk trachten te zien, maar zelfs dan haal je het einde nooit, of ga je net enkel de hoofdverhaallijn volgen met het risico dat je de finesse van het spel mist? Ik, de zelfverklaarde Dungeon Master van de redactie, heb gewoon alles z'n normale gang laten gaan om daarna mijn relaas simpelweg neer te pennen.

The Elder Scrolls heeft altijd voor begeestering gezorgd. Het is ťťn van die games waar je ofwel keihard fan van bent of waaraan je je stierlijk verveelt na de eerste questreeks, een mening heb je sowieso. Skyrim is in haar eenvoud een RPG met een held, veel skills en statistieken en een open wereld. Het is de invulling van die wereld die Skyrim maakt tot wat het is.

Veel RPG's trachten een (fantasie)rijke en meeslepende, intrigerende wereld neer te zetten. Veel vallen echter snel door de mand als je ietwat buiten de lijntjes treedt. De steden uit games als Persona, Neverwinter Nights en Fable worden grotendeels bevolkt door wezens die helemaal niets toevoegen en je soms zelfs uit je ervaring halen. Ook in Final Fantasy kom je dit bijvoorbeeld vaak tegen, de verhaallijn zelf zit tjokvol intense momenten, maar daarnaast valt er bitter weinig te beleven. Het kwaliteitsverschil tussen sidequests en main quest is groot, maar Skyrim pakt dit wťl goed aan. Meteen ťťn van de belangrijkste punten waarom dit zo'n goede game is.

De gigantische wereld van Skyrim deels in beeld gebracht in trailervorm.

Skyrim pakt wel meer dingen anders aan. Je start een verhaal maar niets aan je personage is echt typisch of vooraf bepaald. Je bouwt aan je eigen plaats en rol in de wereld. Op een korte playthrough was ik een handelaar die niets liever deed dan mensen te overtuigen. In geen tijd was mijn fortuin aanzienlijk aangegroeid zodat mijn gebrek aan combat skills gecompenseerd werden door de beste uitrusting. Speciale wands, spreuken en magische wapens helpen om de horden tegenstanders snel en efficiŽnt om te leggen zodat je terug verder kan looten, craften en handelen.

Maar uiteraard speel je Skyrim voornamelijk als een actietitel. Zelf kozen we voor een fire mage met specialisatie in heavy armor en two-handed weapons. Nefast in de meeste RPG's want je uitrusting past totaal niet bij je personage, maar dankzij de vrijheid in Skyrim doe je wat je zelf wilt. Een magische betovering op je uitrusting die je magie-regeneratie verhoogt of eentje die je destruction powers verhoogt helpt bijvoorbeeld al. Een even goede optie is specialiseren in alchemy potions en deze sterker maken via je uitrusting...er zijn zoveel manieren om je personage te verbeteren dat je nergens het idee krijgt in een bepaalde richting te moeten gaan.

De combat valt wanneer je in het leren van deze dingen ook gerust mee qua moeilijkheidsniveau. Op je tocht kom je veel rovers, bandieten en slechteriken met een verhaal tegen, maar deze kan je gelukkig steeds op je eigen manier ombrengen. Pijl en boog en sneaky stealth gebruiken, het kan...blunderend als een zwaarbewapende vechtersbaas een heel kamp binnenvallen en het klein geschut met enkele welgemikte slagen neerhalen, tuurlijk...plots veranderen in een weerwolf of je skills als vampier gebruiken om een specifiek gevecht makkelijker te maken, Skyrim legt je amper beperkingen op. De keuze die je trouwens maakt om een vampier of een weerwolf te worden geven weer hoe hard begaan je bent met wat er met je personage gebeurt, een meesterwerk qua inlevingsvermogen.

Toch blijft de combat zeer degelijk overeind. Het is geen Mass Effect, maar de verschillende vijanden en levels zorgen voor voldoende variatie. Het leveldesign is vrij goed en bij momenten oerdegelijk. Dit is zo bij de main quests, maar evengoed in willekeurige dungeons. Elke dungeon straalt een specifiek thema uit en herbergt iets unieks naar het einde toe. En dan heb je de draken nog niet gezien.

De draken voegen iets erg speciaals toe aan het spel. Soms weet je dat je een gevecht gaat aangaan met eentje, maar even vaak verken je de uitgestrekte wereld op weg naar een nieuwe dungeon of een stad om enkele opdrachten te voltooien, tot je plots een gigantische gevleugelde schaduw ziet passeren. Een blik omhoog en je bemerkt meteen het gevaar. Je kiest zelf of je de ontmoeting wil aangaan en de kolos wil bevechten of roemloos kiest voor het hazenpad, sowieso beklijft de spanning je meteen. Een gevecht met een draak valt al bij al nog mee. De snoodaard bestookt je met een straal vuur of koude vanuit de lucht, blijft dan even hangen en herhaalt diezelfde straal dan vanop de grond. Je kan trachten de aanval te ontwijken, maar zelf zal je dan niet al te veel schade doen. Een rechtstreekse aanpak werkt ook en dankzij de nodige health potions overleef je de draak zijn slechte adem om daarna een bijl in zijn geschubde voorhoofd te planten. Nadat je een draak verslagen hebt absorbeer je een deel van zijn energie waardoor je nieuwe krachten kan leren, allemaal erg leuk en indrukwekkend. Het is vooral het samenspel tussen aanvallen ontwijken en zelf je moment kiezen dat deze gevechten leuk maakt.

We hebben dus al goede combat, een prachtige uitgestrekte roleplaying wereld, veel vrijheid om je pad te kiezen en tal van mogelijkheden om extra gestalte te geven aan je personage, wat is er dan nog? Er zijn de graphics en de interface bijvoorbeeld, en vooral die laatste is zeker het vermelden waard wegens onhandig en overbodig. Aan de interface merk je heel sterk dat Skyrim van origine een console-game moest zijn. Jammer, want de snelheid waarmee je wisselt tussen vechtstijlen, skills en speciale powers is een groot deel van de Skyrim charme en dit wordt bijzonder lastig door de onhandige interface. Daarnaast zijn er zoveel vensters die betere informatie hadden kunnen bevatten of persoonlijkheid hadden kunnen geven aan een kale interface.

Qua graphics zijn we zelf behoorlijk tevreden, zeker de uitgestrekte landschappen en de sfeervolle kille gebieden. De zevenduizend trappen naar de top van de berg die je een prachtig overzicht geeft van de wereld rondom je...de overschakeling van dorp naar een lastig en moeilijk begaanbaar moeras, het zijn slechts twee voorbeelden die indruk maakten op ons. Ieder zal zo zijn/haar eigen momenten hebben, het hangt er allemaal vanaf hoe je de game speelt. Toch merk je dat de engine niet de sterkste is op het vlak van details. Van nabij gezien worden bepaalde objecten vrij ruw weergegeven, ook het hergebruik van pot, ketel, en die ene Scandinavische designshop voor kommen en borden steekt wat tegen, maar goh...dit zijn kleine foutjes in een overdonderend epos. Overigens zijn de graphics op PS3 en X360 van iets minder niveau dan de PC-versie. Vooral de PS3 heeft last met bepaalde technieken en durft ook wel eens te vertragen in het heetst van de strijd of na enkele uurtjes spelen.

Bethesda dompelt ons twintig minuten lang onder in Skyrim.

Minder overdonderend zijn ook de schoonheidsfoutjes. NPC's die vreemde routes kiezen, vijanden die wegvluchten en in de vreemdst mogelijke posities terecht komen, huurlingen die de verkeerde lijnen tekst uitspreken. Soms kan je ook bepaalde huizen leegroven zonder enig idee waarom. Het is onze hoop dat enkele patches deze kleine euvels voorgoed uit de wereld zullen verhelpen.

Zonder echt al te veel spoilers mee te geven kunnen we concluderen dat we hier met een rasechte topper te maken hebben. Een geweldige wereld waarin elk personage wel wat toevoegt, een fantastische tocht vol magnifieke ervaringen en visueel verbluffende schouwspelen, combat die je zelf vrij goed in de hand hebt en uiteraard de duizenden kleine extra's die Skyrim omtoveren van een RPG tot een game die je wil doorgronden. Daarbij schieten er dagelijks nog eens duizenden mods uit de grond waardoor deze nog heel wat kanten op kan. Weten wat deze game te bieden heeft is slechts half het plezier, alles zelf ontdekken en ervaren - daarin ligt de ware kracht van Skyrim. De game sleept je mee van begin tot eind en verbluft je keer op keer met alweer een geslaagde toevoeging.

9 / 10

De review van The Elder Scrolls V: Skyrim doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan, want de game is vanaf nu verkrijgbaar voor de PS3, X360 en PC.

Lees ons scorebeleid The Elder Scrolls V: Skyrim Review MichaŽl Desloover Only the sky is the limit. 2011-11-19T15:17:00+01:00 9 10