Call of Duty: Modern Warfare 3 review

Het uur van de waarheid.

Galliërs en Romeinen, Communisten en Westerlingen, Microsoft en Apple, mijn buren en mijn huisdieren: het zijn allemaal groeperingen die elkaar naar het leven staan en daar geen doekjes om winden. Hetzelfde kan gezegd worden over de makers van Modern Warfare 3 en de studio achter Battlefield 3. Vooral die laatste maakte op verschillende manieren duidelijk het razend populaire Call of Duty van de troon der FPS-games te willen stoten. Ondertussen liggen beide games in de winkelrekken en is de strijd der titanen grotendeels gestreden. Zoals op het einde van elke oorlog wordt het tijd om de balans op te maken. Redacteur Jasper had het nog gemakkelijk bij het schrijven van zijn Battlefield 3 review, ik moet de vraag die op ieders lippen brandt beantwoorden. Het is de vraag die het afgelopen jaar voor ontelbare verhitte internetdiscussies heeft gezorgd en heel wat weg heeft van een waar dilemma: Battlefield 3 of Modern Warfare 3?

Alle games uit de Modern Warfare reeks spelen als een rollercoaster, en in deeltje drie lijkt die structuur meer dan ooit geperfectioneerd te zijn. Het is zonder twijfel de indrukwekkendste en meest diverse Call of Duty tot op heden. Het ene moment trakteer je vijanden op een kogelregen vanuit een bestelwagen terwijl je een zandstorm ontwijkt, het volgende manoeuvreer je een speedboot tussen twee reusachtige, zinkende schepen, vervolgens lig je languit in het gras nietsvermoedende bewakers te snipen en nog wat later vuur je raketten af vanuit een hightech oorlogsvliegtuig. Ontploffingen volgen elkaar op met de regelmaat van de klok en slow-motion is net als opzwepende muziek een spanningsopwekker die op exact de juiste momenten in wordt gezet. Zelfs Hollywood zou het niet zo goed kunnen.

De makers gunnen je geen seconde om op adem te komen en er is zelfs eindelijk een relatief deftige en gemakkelijk te volgen verhaallijn aanwezig. Het is enkel een beetje jammer dat er in het begin geen compilatiefilmpje is dat de gebeurtenissen uit de eerste twee delen nog eventjes opfrist. We krijgen namelijk voor een laatste keer te maken met Soap, Price en Nikolai die de ultra kwaadaardige bad guy Makarov voor eens en voor altijd het zwijgen moeten opleggen. Oh ja, en onderweg wordt ook nog eventjes Wereldoorlog 3 ontketend. Er zijn tevens een aantal nieuwe speelbare personages van de partij die voor de nodige afwisseling zorgen.

De bijzonder cinematische debuuttrailer.

In vergelijking met Modern Warfare 3 lijkt de iets meer op realisme gefocuste campagne van Battlefield 3 haast een beetje saai en cliché. DICE wou Call of Duty net iets te graag van de troon stoten en het is misschien wel net het proberen na-apen ervan dat hen de das om heeft gedaan. Beide games kampen dan ook met het probleem van extreme lineariteit en een redelijk domme A.I. De makers van Call of Duty vergeven we dat net iets minder aangezien ze al genoeg kansen onbenut hebben gelaten om daar verandering in te brengen.

De engine die ontwikkelaar Infinity Ward hanteert sinds Call of Duty 2 heeft bij elk nieuw deel een aantal verbeteringen gekregen. Toch lijken deze upgrades steeds kleiner te worden, waardoor er ook op dit vlak niet bijster veel verschil op te merken valt in vergelijking met Modern Warfare 2. Dat hoeft natuurlijk niet per se een slechte zaak te zijn aangezien het spel er op zich nog steeds heel goed uitziet. Als je echter de PC-versie van deze game gaat vergelijken met die van Battlefield 3, zal je al snel merken dat die laatste toch een pak meer uit de kast heeft gehaald.

Ook qua geluid zijn de twee games totaal verschillend; de minimalistische maar bombastische deuntjes uit Battlefield 3 ruimen in Modern Warfare 3 plaats voor epische orkestmuziek. Hoewel Battlefield 3 hier net iets verfrissender uit de hoek komt zijn het beide geslaagde soundtracks op hun eigen manier. Een leuk detail is dat je in Modern Warfare nooit voetstappen hoort, terwijl Battlefield 3 daar wel aan heeft gedacht.

Er zijn zestien levels aanwezig in de singleplayer die je zoals gewoonlijk op vijf à acht uur kunt voltooien. Je zult heel wat bekende monumenten de revue zien passeren terwijl je je een weg baant door landen als Amerika, Frankrijk, Engeland, Duitsland en het Midden-Oosten. Het herspeelbaarheidsgehalte van het spel is haast nihil, maar dat is uiteraard buiten het opmerkelijk uitgebreid multiplayerluik gerekend. Om te beginnen is de typische stijl die van Call of Duty mee een succes heeft gemaakt overduidelijk weer aanwezig. De zestien kleine maar complexe maps staan naar goede gewoonte bol van de supersnelle en uiterst brutale actie.

Het beloningssysteem is nog steeds zo uitgebreid dat iedereen - zelfs de absolute beginner - incentives krijgt om verder te blijven spelen. Er zijn heel wat perks vrij te spelen, net als add-ons voor je wapens. Het is natuurlijk ook nog steeds mogelijk om in split-screen te spelen, iets dat bij Battlefield 3 uitblinkt in afwezigheid. Verder is de Spec Ops modus terug van weggeweest. Deze zorgt voor zestien verse losstaande missies die je alleen of met twee dient te volbrengen. Sommige spelen zich af op locaties uit de singleplayer, andere op volledig nieuwe plekken. De opdrachten variëren van sluipmissies tot testparcours en bieden een heel leuke uitdaging aan. Als je ze allemaal speelt is er zelfs kans dat je er langer mee bezig bent geweest dan met de campagnemodus.

Maar er zijn ook heel wat veranderingen ten opzichte van de vorige telg uit de trilogie. Modern Warfare 3 pronkt met een nieuwe, steeds moeilijker wordende survivalmodus waarin je alleen of met twee horden soldaten moet neerknallen op de multiplayermaps. Het is een speltype waar verrassend veel tactiek bij komt kijken. Hoe meer punten je scoort, hoe meer geld je na elke ronde kunt uitgeven aan wapens en upgrades zoals extra levens en luchtaanvallen.

Het Killstreaksysteem werd volledig aangepast zodat niet alleen het doden van andere spelers, maar ook het vervullen van objectieven zoals het innemen van een zone de streak groter maakt. Verder zijn er nu drie verschillende soorten streaks waaruit je kunt kiezen. Dankzij Assault kan je luchtaanvallen oproepen en drones sturen, Specialist zorgt voor extra perks en Support levert defensieve extraatjes op zoals turrets en care packages. Tijdens het spelen kun je zelf kiezen welke vrijgespeelde beloningen je wilt gebruiken en de makers hebben ervoor gezorgd dat de iets te krachtige beloningen en perks uit Modern Warfare 2 werden ingeperkt. Het geheel voelt alvast wat gebalanceerder aan, maar is nog niet perfect.

Modern Warfare 3, maar dan in het echt.

Naast het opmerkelijk uitgebreide aanbod dat reeds aanwezig was introduceert het spel twee nieuwe gamemodi: in Kill Confirmed moet je de dogtag van een gedode vijand oprapen voor de tegenpartij dat doet, alleen op die manier is je kill geldig. In Team Defender moeten twee teams strijden om een vlag die gedropt wordt door de eerste gedode speler in de match. De speler die de vlag vasthoudt zorgt er namelijk voor dat zijn team dubbel zoveel punten krijgt per kill.

Tenslotte werden er voor het eerst heel wat voorgefabriceerde gamemodi toegevoegd aan privématches. Het gaat om speltypes waarin je andere spelers moet infecteren, drop zones moet verdedigen, als eerste met alle wapens moet geschoten hebben of het moet zien te redden met één kogel tot je iemand anders neergeschoten hebt. Verder is het nog steeds mogelijk om zelf een aantal opties te tweaken en vervolgens je eigen spelmodus te delen via het internet. De beste zullen verschijnen op Call of Duty: Elite.

Call of Duty: Elite is een gloednieuwe online dienst die eveneens werkt met Call of Duty: Black Ops. Voor vijftig euro per jaar kun je onder andere meedoen aan toernooien met echte prijzen, krijg je gratis DLC en kan je clan levellen. Er is ook een gratis versie die voor sociale netwerkintegratie en heel wat extra statistieken zorgt. Zo analyseert het je speelstijl waarna het bepaalde wapens en perks aanbeveelt. Een interessant extraatje voor mensen die het maximum uit het spel willen halen.

Als ik me er snel van af zou willen maken zou ik stellen dat je Battlefield 3 moet kopen voor de multiplayer en Modern Warfare 3 voor de singleplayer. Helaas is de echte conclusie genuanceerder dan dat. Ja, de campagne van Modern Warfare 3 is veel cinematischer en zit beter in elkaar, maar als je meer waarde hecht aan realisme zou je je wel eens beter kunnen vinden in die van Battlefield 3. De multiplayer van Battlefield 3 is fantastisch en focust zich vooral op teamwerk, voertuigen en grootschalige maps, maar heeft niet eens een split-screen modus en beschikt over een maar half geslaagde co-op. Modern Warfare 3 bevindt zich aan de andere zijde van dat spectrum en legt de nadruk eerder op snelle, intense actie. Zijn multiplayer vertrouwt op de oude, solide formule uit de vorige delen, maar is nog nooit zo uitgebreid geweest als nu en heeft een aantal problemen zoals te krachtige beloningen de wereld uit geholpen. Het zijn allebei goede first person shooters, maar ze doen dat op hun eigen manier en hebben beide te kampen met enkele minpunten. Zo is het perfect mogelijk dat je door de vele, weinig innoverende releases aan Call of Duty-moeheid begint te lijden, en dan zal Battlefield 3 uiteraard meer je ding zijn. Jij kiest!

De review van Call of Duty: Modern Warfare 3 doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan, want de game is vanaf nu voor de Wii, PS3, X360 en PC beschikbaar.

8 / 10

Call of Duty: Modern Warfare 3