Just Dance 3

Gewoon Dansen, voor de derde keer.

Hoewel iedereen zich momenteel afvraagt of Battlefield 3 binnenkort een deuk zal kunnen slaan in het verkoopsucces dat Modern Warfare 3 gaat worden, vestigen wij graag de aandacht op nog een derde deel binnen de minstens even bekende Just Dance reeks. Dat we een dansspel in één adem met twee FPS-grootmachten noemen is op zich al een grote verdienste, en het feit dat Just Dance 3 deze keer niet enkel op de Wii, maar ook op de PS3 en X360 uitkomt zal er hoogstwaarschijnlijk voor zorgen dat de competitie rond meest verkochte exemplaren van een spel niet enkel tussen EA en Activision, maar ook met Ubisoft uitgevochten zal worden.

Inderdaad, sinds het monsterachtige succes van het eerste en tweede deel zijn we ondertussen al aangekomen bij Just Dance 3. Wat is er sinds 2009, toen de reeks voor het eerst op de Wii verscheen, aangepast aan de formule? Zo goed als niets, en volgens mij heeft Ubisoft daar goed aan gedaan. De ontwikkelaar sloeg de nagel al op de kop met het origineel, en de consument lijkt gewoon meer van hetzelfde (met uiteraard als omkadering nieuwe nummers) te willen. Wanneer je Just Dance 3 voor de Wii in huis haalt krijg je precies dat, maar hoe zit het met de versie voor de Xbox 360?

Het grote verschil met de voorgaande edities is dat deeltje drie te spelen valt met behulp van de Kinect sensor, de hoogtechnologische webcam van Microsoft. Dat het ding meer dan geschikt is als controller voor een dansspel kregen we vorig jaar al te zien toen Harmonix met Dance Central op de proppen kwam en van ons een welverdiende acht op tien mee naar huis kreeg. In hoeverre het vervolg - dat ondertussen in de winkels te vinden is - binnen die serie het origineel weet te verbeteren kunnen wij (nog) niet zeggen, maar Ubisoft maakt met Just Dance 3 alvast duidelijk dat ze de competitie met Harmonix niet rechtstreeks aangaan.

De titel van het spel zegt eigenlijk alles: Gewoon Dansen, en dat voor de derde keer. Anders dan in Dance Central tracht de game je nooit bewust te maken van hoe goed of slecht je kan dansen, maar geeft het schijfje met deze keer meer dan vijftig nieuwe liedjes erop je gewoon een uitvlucht om voor je televisiescherm te shaken.

Wanneer je een nummer uitkiest stel je eerst in hoe intensief je wil dansen, om dan een kleurrijk silhouet in beeld te zien verschijnen wiens bewegingen jij zo goed en zo kwaad mogelijk moet nabootsen. Icoontjes onderaan het scherm helpen je om een seconde op voorhand al te weten welke beweging meteen zal volgen, maar eigenlijk doet het er niet toe. Tijdens het spelen van Just Dance 3 heb je eerder de neiging om gewoon de danser op het scherm na te doen, zonder dat je je al teveel zorgen maakt over de afwerking van die ene armzwengel of de plaatsing van je rechterbeen.

Dat wil echter niet zeggen dat Just Dance 3 zomaar met punten gooit. Om je score naar boven te halen zul je wel degelijk je best moeten doen en correcte bewegingen uit je hoed moeten toveren. Sta je gewoon wat doelloos te zwaaien en draaien, dan verdien je minder sterren - sadface. Het grote verschil met Dance Central is dat men je in Just Dance 3 tijdens het dansen zelf nooit op de vingers tikt en aanwijst waar je precies de mist in gegaan bent. Geen rode gloed rond je hoofd wanneer het de verkeerde kant opkijkt, en geen muziek die stilaan begint te vervormen wanneer je er niets van bakt. In Just Dance 3 begin je te dansen, en je zal sowieso je routine kunnen afmaken.

Of je dit als een min- of pluspunt ziet hangt volledig van je eigen voorkeur af. Ben je iemand die een dansspel in huis haalt om er als bijkomende handigheid beter door te leren dansen, of wil je gewoon plezier beleven zonder dat de game tracht je ook wat bij te leren? Behoor je tot de eerste categorie, dan haal je uit Just Dance 3 waarschijnlijk niet wat je wil. Heb je binnenkort een feestje met vrienden en alcohol op de planning staan, dan heeft Ubisoft de meest rechttoe-rechtaan ervaring voor je gemaakt.

Just Dance 3

PS3, Xbox 360, Nintendo Wii