Uncharted 3: Drake's Deception

Abseiling voor beginners.

Donderdag 10u30 in de Metropolis te Antwerpen. Een kleine groep journalisten is aanwezig op het persevent van Naughty Dog en Sony waar het derde deel uit de Uncharted reeks aan de media werd voorgesteld. Niemand minder dan Justin Richmond (Game Director) en Arne Meyer (Sr. Manager of Marketing Communications) stonden ons eerst publiekelijk en later persoonlijk te woord over hun nieuwste kindje: Uncharted 3: Drake's Deception.

Aangekomen in de hal waren we net op tijd om de kleine meute aanwezigen te vervoegen, nog voor het event van start ging. We nuttigden eerst nog vlug een stevige pot straffe koffie. Iets later bevonden we ons in de zaal waar we later op de middag op het grote doek beelden uit de singleplayer te zien zouden krijgen. Zelf spelen zou er niet aan te pas komen, helaas.

De allereerste trailer waarmee Naughty Dog de nieuwe Uncharted aankondigde.

Game Director Justin Richmond begon met een quote. Bij de aanvang van elke Uncharted is er namelijk n toepasselijke uitspraak waarop het ganse avontuur gent kan worden. Voor Uncharted 3 is dat de volgende quote. "All men dream: but not equally. Those who dream by night in the dusty recesses of their minds wake in the day to find that it was vanity: but the dreamers of the day are dangerous men, for they may act their dream with open eyes, to make it possible. This I did." Een stukje uit het boek "Seven Pillars of Wisdom" van T. E. Lawrence.

Hieronder geef ik graag een beknopt overzicht en een stukje informatie mee, die we tijdens de persconferentie over het spel te horen kregen. Verwacht geen waardeoordeel, maar een semi-exclusieve kijk op de nieuwste elementen uit het nieuwe avontuur van Drake.

Beginnen deden ze met de singleplayer. Uncharted 2: Among Thieves werd zowel door de pers (ondermeer op Eurogamer Benelux) als de fans erg positief onthaald. Het was dan ook de ingesteldheid van de ontwikkelaars om het nu even goed en zelfs nog beter te doen. Uncharted 3: Drake's Deception moest dan ook in alle opzichten beter, groter, mooier, … worden. Net als in de vorige twee games is het ook deze keer de bedoeling om voor de fans een speelbare blockbuster te maken. En dit met alle mogelijkheden die ze voor handen hadden om het beste uit deze generatie consoles te halen.

In het verhaal wordt vooral gefocust op de relatie tussen Drake en Sully. Al lachend "The Drake and Sully"-Show genoemd. Hun relatie, hoe ze op elkaar reageren en hoe ze met elkaar omgaan staat centraal in deze game. Sully is namelijk enerzijds de toeverlaat en steun voor Drake, maar anderzijds ook de reden van vele problemen. Er is een leeftijdsverschil tussen beide personages. Er heersen vragen of Sully niet langzamerhand te oud aan het worden is om op avontuur te gaan. Drake weerspiegelt zich aan hem. De relatie van deze twee game-iconen werd door de ontwikkelaars omschreven als een "Bromance".

We ontdekken wie de vijand in Uncharted 3: Drake's Deception is.

Ook in dit spel moeten ze opnieuw het kwade gaan bestrijden. Aangezien Naughty Dog in elk spel hun vijand afmaakt, moesten ze ook deze keer een nieuwe aartsrivaal verzinnen. Voor Uncharted 3 zijn Katherine Marlowe en haar rechterhand Talbot de antagonisten van dienst. In tegenstelling tot de rechttoe rechtaan vijanden met een gewelddadige of militaire achtergrond, wilden de makers hier kiezen voor een meer intelligentere bad guy en girl. Meer de "achter-de-schermen"-types die psychologische spelletjes spelen en niet de zoveelste domme brute kracht. Beide personages zijn lid van een geheim genootschap dat ontstond in het era van koningin Elisabeth. Zij had een hoop spionnen die voor haar werkten. Katherine en Talbot zijn de late afstammelingen van die groep spionnen. Doorheen de tijd is de groepering echter veranderd in een gewelddadig en machtswellustig genootschap. Het is dat genootschap dat in de clinch gaat met Drake.

Op vlak van technologie wil Naughty Dog alvast imponeren. Het best mogelijke wordt uit de PS3 gepuurd. Wat de sneeuw was in Uncharted 2, is het zand voor deel drie. In het spel gaan we onder andere naar de woestijn. Het was voor de ontwikkelaars dus erg belangrijk om het zand zo realistisch mogelijk in beeld te brengen. Zo werd er op een hoop details gelet om het geheel natuurgetrouw te maken. Hoe zand reageert wanneer het aangeraakt wordt, bij wind, de voetsporen die Drake achterlaat, … Maar ook het watersysteem uit het originele Uncharted werd bekeken en volledig opnieuw ontworpen. Zo zit er in het derde deel een level dat zich op een enorm cruiseschip afspeelt. Daarvoor hebben de ontwikkelaars een grote dynamische oceaan gemaakt. Het schip waar je missies op doorgaan, beweegt heen en weer op het water en de golven slaan te pletter tegen de romp en op het dek.

Reacties

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.