Football Manager 2012

Maar één strategie: winnen!

WK's, EK's en andere K's halen we al lang niet meer. Wie fan is van de zwaar gemediatiseerde voetbalsport blijft al een heel lange tijd op zijn honger zitten. Gelukkig is er nog Football Manager waarin je alles zelf voor het zeggen hebt, maar is de nieuwste versie een heropleving of is het slechts bij een flauwe schwalbe gebleven?

Elk jaar opnieuw kan je erop rekenen, de nachten worden langer, mensen kruipen voor TV, de Europese topclubs beslissen wie overwintert en Sports Interactive brengt een nieuwe voetbal management game uit. Tabelletjes, cijfers, nieuwsberichten lezen, scouts uitsturen, virtuele boden doen, je bestuur plagen om verbeterde faciliteiten, en matches met kleine pionnetjes bekijken. Football Manager 2012 heeft het allemaal weer in huis, en meer.

Eerste goede verbetering ten opzichte van het voorgaande deel zijn de tutorials die je de basisbeginselen leren en die je tonen welk effect meerdere basisformaties hebben, wie een goede targetman is, hoe je tactieken uitbouwt en meer kleine finesse. De game verbergt echter nog steeds heel wat van zijn geheimen. Zo weet je nooit echt waarom je nu net wel of niet kan winnen (ook al volg je de match nauwgezet). Dit gebrek aan informatie is één van de weinige zaken die me ook in vorige edities tegenviel. Hoeveel verschil maakt een 10 of 12 op enkele waarden voor je tactiek? Waarom past speler x beter dan y in jouw spel, wat voor effect hebben de verschillende zijtactieken die je snel kan selecteren tijdens de match?

Het voelt soms wat aan als een voetbalmatch, onvoorspelbaar en afhangend van moment tot moment...en dat is eigenlijk best ok. Stel je voor dat deze game voorspelbaar wordt? Stel je voor dat de ploeg met de beste cijfertjes altijd wint, dat er geen verrassing kan zijn of momenten vol spanning waar een late gelijkmaker plots alles omgooit. Dan krijg je een heel ander spel. FM 2012 geeft niet alles prijs en behoudt daardoor nog steeds zijn charme bij voetbalfans. Als manager moet je wel overweg kunnen met het feit dat je soms geen volledige impact gaat hebben, je moet als het ware de touwtjes van je pionnetjes kunnen loslaten om volledig van de game te genieten.

Football Manager 2012 geeft jou de ruime keuze om een ploeg te kiezen, eender waar. De grote Europese landen zijn het interessantst (en ja, ik blijf objectief), maar als je wil kan je evengoed starten aan de bodem van de voetballadder in vierde klasse in een onnoembare landelijke competitie. Je neemt de leiding van grote teams zoals Manchester United, Ajax, Anderlecht, Inter of Barca voor je rekening en werpt je op tot een klassevolle manager die voor het nationale elftal gevraagd wordt. Of je start bij Bommerskonten United om zonder budget (en hoop) langzaam op te klimmen tot je tien jaar later een worp naar je eerste grote titel kan doen.

In theorie kan je heel wat aspecten van je club en spelers beheren, je media-aanpak, contracten en aankopen, de staat van je veld, stadium of gelieerde clubs, de trainingfocus, de teamgesprekken, focus van je spelers, en zowat elke matchbeslissing. Al die beslissingen kan je best makkelijk nemen, want de interface is erop voorzien dat je in geen tijd de gewenste info kan vinden zonder ergernissen en zonder je voornaamste scherm te moeten verlaten. Er gebeurt iets en één klik later ben je al waar je moet zijn. Die vloeiende efficiëntie is een groot voordeel van deze titel.

En elk van die beslissingen heeft ook een impact voorwaar. Al snel bouw je je eigen spel uit, compleet met jouw rivalen, jouw sterspelers, jouw gouden aankoop. Je leeft mee met je Europees seizoen en komt tegen de beste teams uit, speelt in thrillers tegen je aartsrivalen. Soms maak je geen schijn van kans en ga je af, soms speel je de mooiste doelpunten bijeen in enkele matchen op weg naar de landstitel. Kortom, de voetbalwereld komt tot leven en FM 2012 is heel wat meer dan een veredelde Excel adaptatie.

De game blijft zeker ook uitdagend wat nodig is als je lange seizoenen met veel matchen speelt. Met één enkele tactiek en dezelfde opstelling ga je het niet redden, je zal trachten goed op de situatie in te spelen. Luie gamers die keer op keer zonder veel moeite voor dezelfde spelwijze kiezen leren dat er nadelen aan verbonden zijn, maar het kan allemaal best. Qua speelstijl laat FM 2012 veel toe. Je assistent kan de saaie delen van het spel voor zich nemen als je wil, of je kan tonnen diepgang ervaren door elke beslissing naar je toe te trekken en je volledig te verdiepen in alle elementen van de balsport.

Spreadsheets, rondvliegende ballen en groene grasmatten in de trailer voor Football Manager 2012.

De match engine is dit jaar ferm verbeterd moeten we toegeven. De matchen zijn knapper geanimeerd en de camerastandpunten wisselen elkaar nu erg mooi af zodat je vaak een 3D-effect kan ervaren. De statistieken en motivatiegesprekken die je ter beschikking hebt zijn uitgebreider, het is een aspect waar men zeker goed op gefocust heeft met succes. Ook de geluiden van het publiek zijn een stuk realistischer en minder vervelend zoals bij vorige versies. Knappe zet.

Even knap zijn de verbeteringen aan het scoutingsysteem met beduidend betere en bereikbare informatie, verbeteringen aan teamoverzichten en ook de spelerscontracten zijn erop vooruit gegaan. Heb je niet voldoende centen voor een hoog basisloon wat enkele toppers kan tegenhouden, zet dan het bedrag lager vast in onderhandelingen zodat je over allebei bonussen gaat liggen praten om toch tot een akkoord te komen.

Ook indrukwekkend is de mate van detail die weer in de database is gekropen. Het geheel is nagenoeg perfect en dan hebben we het niet enkel over de spelers. Clubs en hun faciliteiten, financiën, sponsordeals, lonen, staf, de internationale landencompetities, alles zit erin. Uiteraard nog met enkele foutjes maar die worden zoals altijd eruit gehaald na de lancering. Er zitten ook enkele fouten in de Nederlandse vertaling (je kan ook opteren om in het Engels te blijven spelen), maar al bij al is alles degelijk vertaald.

Football Manager 2012 heeft best wat nieuws te bieden, maar laten we eerlijk zijn: niks wereldschokkends. De grootste verbetering die ik zelf kan bedenken is de extra vrijheid die je hebt met contracten en opties, maar dat is niet meteen een pick-up line waarmee je kan uithalen. FM 2012 is dus een herhaling van een gevierd concept met verbeteringen die dit de beste management game blijven maken. Er zitten nog enkele kleine foutjes in die wel gepatched zullen worden, maar verder biedt deze titel de meest geavanceerde en meest gelijkende ervaring in verhouding met de ware sport...en bovendien genieten we nog steeds keihard van onze zelf gemanagede overwinningen. Het blijft dus een topper.

De review van Football Manager 2012 doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan vanaf 21 oktober wanneer de game voor de PC uitkomt. Voor de Mac-versie moet je wachten tot 28 oktober.

8 / 10