Star Ruler

Een sterke 4X game.

Een regering vormen lijkt een moeilijke zaak hier, maar stel je eens voor dat je als speler honderden sterrenstelsels kan besturen? Onmogelijk om daar nog maar een supersonische snelweg te leggen wegens intergalactische communautaire belangen. Star Ruler plaatst je aan het hoofd van je eigen imperium, aan jou om beslissingen te maken over tientallen sterrenstelsels heen. Star Ruler is een 4X game (een subgenre van de reguliere strategy game) die uit het niets opduikt, maar meteen opvalt door zijn grote omvang.

eXplore, eXpand, eXploit en eXterminate, daar draait het allemaal om in deze titel. Aan het begin van Star Ruler merk je meteen op dat deze indie game niet onderdoet voor vele van haar grote broers en zussen. Je stelt parameters in voor je universum, hoeveel piraten er zijn, hoeveel andere spelers je kan tegenkomen, het type universum (spiraal, bol, ...) en uiteraard de grootte van je map, van enkele tientallen systemen tot ettelijke honderdduizenden als je dat wil (en je PC dit aan kan). Een halve minuut later kijk je uit op je eerste planeet en begin je aan je epische ontdekkingstocht.

Je kan andere planeten beginnen koloniseren, je zal scouts uitsturen om nieuwe zonnestelsels te ontdekken, je bouwt je planeten vol zodat ze helpen je economie uit te breiden, je voltooit nieuwe onderzoeken en ontdekt nieuwe gebouwen en uitrusting. Dat laatste kan je dan gaan installeren in nieuwe ruimteschepen die je volledig zelf kan aanpassen via het blauwdruksysteem. Er zijn ook geregeld pirate raids en de vijandige A.I. maakt het je bijzonder lastig. Kortom: dit is een spannende belevenis en je hebt constant zaken aan je hoofd om je situatie als sterrenheer te verbeteren.

Wat maakt deze game anders dan 4X games zoals Masters of Orion of X3? Grafisch gezien hebben de makers duidelijk nog niet de middelen voor een hoogtechnische engine, maar de graphics zijn zeker op niveau met Masters of Orion...hoewel we wel graag wat extra visual effecten hadden gezien. Ze zijn er zeker, zo zie je regelmatig op je scherm een komeet voorbij vliegen in een baan om de zon. En zo komen we naadloos bij het tweede verschilpunt met voorgaande games. Het team achter Star Ruler heeft duidelijk opgelet tijdens de lessen Astrofysica. Met veel aandacht werd namelijk een Newtoniaans model gebouwd waarin alle planeten beantwoorden aan de typische wetten die we terugvinden in de realiteit. Er wordt gebruik gemaakt van Astronomical Units voor afstanden te meten, planeten roteren mooi rond hun zon, de universa zijn realistisch opgebouwd, de propulsiekracht van je schip werkt volledig via de formule van massa en acceleratie, enzovoorts.

Na de tutorial te doorlopen merk je al hoe ver de makers zijn gegaan en bijgevolg hoeveel diepgang je zelf kan hanteren. Nog zo'n voorbeeld daarvan zijn de piraten, al heeft dit meer met de wetten van de economie te maken. Piraten trachten rijkdommen te stelen en ontstaan uit misnoegde burgers, ze zijn dus talrijker als het moraal op je planeet laag is. Ze zullen systemen aanvallen die weinig verdediging hebben. De resources die daar geproduceerd worden nemen ze voor hun rekening, en ook schepen die ze kunnen vernietigen zullen ze ontginnen. Piraten worden hierdoor sterker en je krijgt meer en zwaardere aanvallen te verduren tot je deze cyclus kan stoppen. Vernietig een aantal schepen en hun volgende aanvallen worden zwakker.

De tutorial leert je net voldoende zodat je zeker niet moet onderdoen voor vakspecialisten, toch zal je al genoeg problemen hebben met de A.I.. Aangezien de game zoveel diepgang biedt kan de tegenstand makkelijk een voorsprong nemen als je jezelf slechts op één aspect toespitst. Je gebruikt gouverneurs voor al je individuele planeten die gebouwen upgraden en bijbouwen, al kan je je research ook makkelijk automatisch laten plaats nemen. Daarnaast zijn alle belangrijke functies voor jou om je mee bezig te houden. Je economie is bijzonder fragiel en je moet opletten dat je voldoende snel koloniseert om je nieuwe investeringen (een shipyard die bijvoorbeeld een vloot cruisers bouwt) te kunnen gebruiken, doch niet zo snel dat je die investeringen moet uitstellen vooraleer je nieuwe planeet draait. Star Ruler maakt gebruik van zes resources die je bevolking zal gebruiken om te bouwen en te leven, en daarnaast heeft elke planeet ook nog eens haar eigen status die het gemoed aangeeft betreffende de arbeidspoule.

Eenmaal je enkele schepen hebt voel je je al iets geruster, tijd dus om te denken aan je langetermijnplannen strategie en je economie. Wanneer je wat begint te verkennen stuit je op andere rassen die ook heel graag de grootste van dit universum willen worden. En hier komen we bij het enige grote minpunt van Star Ruler, je tegenstanders. Hoe goed de A.I. soms ook is, de andere rassen zijn emotieloze hoopjes bits en bytes waarmee je onmogelijk een connectie kan opbouwen. De enige diplomatische optie die je hebt zijn resources ruilen, maar er wordt niet echt gekeken door beide onderhandelaars of dit wel mogelijk is. Je hebt ook geen idee hoe andere rassen tegenover jou staan en hoe dicht je bij oorlog aanleunt of niet. Meestal speel je dus een oorlog uit omdat je geen van je zuurverdiende resources wou uitgeven en tracht je een tweede of derde confrontatie te vermijden door enkele toegevingen te doen of heel veel schepen te bouwen.

Commandeer je sterrenvloot in de trailer van Star Ruler.

Toch bevat de game diepgang genoeg om dit diplomatieke minpunt met de mantel der liefde te bedekken. Eén van de meest uitgebreide onderdelen is je blueprint designer. Hiermee bouw je schepen naar eigen wens en willekeur uit modules die je onderzoekt. De wapens bijvoorbeeld gaan van fasers, torpedo's, artillery cannons tot slimme bommen en flak guns. Andere modules ontwikkel je onder meer in propulsie, pantser, stealth, sensoren, cargo, energie enzovoorts. Je kan alle richtingen uit en de game berekent automatisch hoeveel energie je fully-charged ship nodig heeft in gevechtssituaties, hoeveel ammo capaciteit er is, en of je voldoende CPU-kracht bezit om alle systemen actief te houden. Star Ruler is altijd erg volledig qua informatie.

Voor tamme gamers is er ook hulp voorzien. De website van de ontwikkelaar biedt namelijk de mogelijkheid om eigen ontwerpen te delen met iedereen. Er staan al ettelijke pareltjes op en je merkt snel hoe hard de blauwdrukken kunnen variëren. Van kleine X-Wing fighters en bombers, tactical stealth hit and run ships, tot grote battleships en basissen die tot in nabij gelegen zonnestelsels kunnen knallen! Ook voorzien is de optie om met een druk op de knop een chatkanaal te openen naar IRC, waar alle spelers zich verzamelen en op je vragen kunnen antwoorden. Aangezien de community tot nu toe vrij kleinschalig is, kom je in een gemoedelijk vriendschappelijke groep terecht.

Star Ruler is een onverwachte parel. We wisten al langer dat indie titels niet de grootste budgetten nodig hadden om toch kwalitatieve titels af te leveren, maar deze Star Ruler doet er nog een schep bovenop door massa's diepgang te voorzien. Goed, de graphics zijn niet episch en de interface kan nog wat sleutelwerk gebruiken, net zoals het diplomatie-gedeelte, maar al de rest is volledig, uitgediept en leuk! Fans van strategische titels en 4X games kunnen deze game voor een luttele vijftien euro in huis halen, en het geheel is zijn prijs zeker waardig.

De review van Star Ruler doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan, want de game is vanaf nu beschikbaar voor de PC.

8 / 10

Star Ruler