Eurogamer.nl

Ratchet & Clank: All 4 One

Wij gingen aan de slag met de multiplayer.

Insomniac Games weet de wereld al jaren te verbazen met de kwaliteitsvolle platformreeks Ratchet & Clank. Zo wat alle games draaien puur rond singleplayer en met die formule is volgens mij niets mis mee. Ik was dan ook sceptisch toen ik een code voor de multiplayer beta voor Ratchet & Clank: All 4 One in mijn mailbox mocht ontvangen. Neem nu Ratchet: Deadlocked voor de PlayStation 2 waar de co-op amusant was, maar in mijn ogen nooit volledig overtuigde.

Het werd dus tijd om met deze bastaard van de franchise aan de slag te gaan. Eerst moet ik wel opmerken dat de game zich afspeelt na Ratchet & Clank Future: A Crack in Time, maar geen deel uitmaakt van de Future-reeks. Het verhaal start met een kwaadaardig plan van dr. Nefarious dat totaal uit de hand loopt en waardoor het criminele genie moet samenwerken met Ratchet, Clank en kapitein Qwark. Het viertal wordt gevangen genomen door een Creature Collector, waarna het avontuur begint om te ontsnappen aan de machine en de terug thuis te geraken.

In de beta kreeg ik twee levels te zien: Luminopolis en de Vertigus Cliffs. Bij die eerste is de co-op er vooral op gericht om te vechten tegen de Z'Grute, een groots monster dat in staat is om energie te absorberen. De tweede map dient dan weer om ons kennis te laten maken met nieuwe wapens zoals de Frost Cannon, Plasma Bomb Launcher en Warmonger.

Het eerste wat mij opvalt aan de gameplay is dat het chaotische van de eerdere games mooi past bij de co-op die Insomniac voor ogen heeft. Je gooit met de andere spelers, doet de moeite om elkaar te genezen, schiet vijanden neer en probeert ondertussen nog bouten en bonussen te verzamelen. Want iemand moet nu eenmaal de beste zijn en zonder wat competitiviteit heeft multiplayer weinig nut.

De ontwikkelaars hebben echter heel wat tijd besteed aan een balans te vinden tussen de hectische gameplay aan de ene kant en het puzzelwerk aan de andere kant. Je spendeert namelijk heel wat tijd aan het nodige denkwerk om verder te geraken in een level. Zo blijft het gevoel behouden dat je met een echte platformer te maken hebt en niet zomaar een action-adventure. Wat ik tot nu toe voor de kiezen kreeg van puzzelwerk was niet echt uitdagen, maar het gaat hier dan ook enkel om een beta.

Je bent echter niet beperkt tot het spelen van co-op, want de game is ook geschikt om te spelen als singleplayer. Aangezien heel het spel rond opdrachten voor meerdere personen draait, springt Clank in als sidekick wanneer je nood hebt aan een extra speler. Waarom je echter als een eenzame zonderling zou spelen, lijkt mij echter onduidelijk. Je moet dan al niet over vrienden beschikken voor offline co-op of geen internetconnectie bezitten om online te spelen met wildvreemden.

Wanneer je met meerdere personen speelt, zorgt de camera zo nu en dan wel voor problemen. Het camerastandpunt wordt namelijk bepaald door de locatie waar de personages zich bevinden. Er is ook geen first-personmode, maar wanneer je cursor eenmaal gericht is op een vijand zal je die ook raken. Het scherm wordt echter al snel hectisch wanneer je met vier personen speelt en de cursors door elkaar beginnen te razen.

Maak alvast kennis met de Z'Grute.

Aangezien het om een beta gaat was het niet altijd mogelijk om direct medespelers te vinden, maar in het algmeen waren er weinig problemen om connectie te maken met een spel. Zo nu en dan duurde het wel lang om een game te vervoegen. Eens echter alles up and running was, verliep alles zonder problemen. Er waren geen glitches of lag te bespeuren.

Ondanks mijn eerdere voorbehoud over een game gericht op multiplayer in de franchise, lijkt Ratchet & Clank: All 4 One zich echter goed staande te houden. De mix tussen hectische actie en het nodige puzzelwerk maakt van de game een ware platformer met een sterke nadruk op de co-op. Liefhebbers van de serie gaan ongetwijfeld hun gading vinden in deze nieuwste telg van Insomniac Games.

ADVERTENTIE

Reacties

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.