Gears of War 3

Schakel maar een versnelling hoger.

Enige tijd geleden werd me, vanuit mijn opleiding, gevraagd om een vorming in elkaar te boksen over gezonde groenten en fruit. De vorming moest gericht zijn naar de doelgroep van 10 tot 12 jarigen en moest de nodige interactieve spelelementen bevatten die deze leeftijdsgroep kunnen boeien. Onmiddellijk al ging de creatieve processor in mijn schedel een versnelling hoger draaien. Er werd een meter hoge voedingsdriehoek getimmerd uit een oude houten pallet en iedere ruimte in deze ruimtelijke figuur werd opgevuld met zijn respectievelijke voedingsstof. Maar dan viel het mijn werkgroep en mezelf te binnen dat we eigenlijk niks theoretisch wisten te vertellen over groenten en fruit.

Google bood al snel een antwoord, doch niet het antwoord dat we voor ogen hadden. Na enkele sites aangespoord te hebben onder de zoekterm 'gezonde groenten en fruit', viel ons oog op één welbepaalde webstek. Ééntje die sindsdien op ons netvlies gebrand staat, die onze jeugdige onschuld heeft verwoest. Wie had gedacht dat komkommers voor dergelijke doeleinden benut konden worden. Om maar over de vreemde praktijken met de wortels te zwijgen. Broccoli zal tevens nooit meer hetzelfde smaken als voordien. En wij maar denken dat groentjes enkel dienst deden in een lekkere, voedzame salades.

En dat brengt ons op een toch wel vreemde wijze bij het begin van Gears of War 3. Nadat de mensheid op het einde van de laatste Gears game de laatste nederzettingen heeft doen overstromen om de Locust tegen te houden, moeten de COG (Coalition of Ordered Governments) nu overleven op een groot drijvend fort. Terwijl Dom groentjes (zie je wel) aan het kweken is om de hongeren te spijzen en Marcus enge dromen heeft over de dood van zijn vader, weerklinkt plots het alarm. Richard Prescott, de dictator die vroeger aan het hoofd van de COG stond, keert plots terug uit een lange ballingschap. Niet zomaar om eens goedendag te komen zeggen en een kopje koffie te drinken met het daarbij horende koekje, maar om informatie over de vader van Marcus over te maken aan onze protagonist.

Wat onmiddellijk opvalt na enkele uurtjes spelen, is dat het verhaal veel meer samenhangt dan dat uit Gears of War 2. Een groot punt van kritiek op deeltje twee was dat elk hoofdstuk uit het verhaal onafhankelijk aanvoelde van het vorige. Op het ene moment zat je in een stad de Locust te bestrijden, wanneer je tijdens een volgende level heel veel schrik moest hebben van de enge laboratorium omgeving. Een soort van narratieve roetsjbaan. In het verhaal in Gears 3 snap je veel beter waarom wat gebeurd en waar het naartoe gaat. Die consistentie zorgt voor een veel diepere betrokkenheid bij hetgeen Marcus en compagnie (niet te voetballer) proberen te bereiken.

Opnieuw brengt het verhaal je naar plaatsen die echt levendig aanvoelen. Tenminste, afgeleefd zou een beter woord zijn. Nederzettingen waar de mensheid teruggetrokken leeft hebben een beklijvende post-oorlogse feel, terwijl een stad die geraakt werd door de Hammer-aanvallen (een orbitale laseraanval aan het hele begin van de Locust invasie) blijk heeft dat de tijd heeft stilgestaan voor de mensen die trachten te vluchten.

Een van de laatste trailers die ontwikkelaar Epic nét voor de lancering van Gears of War 3 uitgebracht heeft.

Actie is constant in Gears of War 3. In het eerste level al zul je versteld staan van wat de game op je afsmijt. Zo werd het drijvende schip waarop we ons in het begin bevonden al snel onder de voet gelopen door de Lambent, of moeten we 'tentakel' zeggen… Geloof ons vrij, het is de moeite waard. Tussen ieder vuurgevecht zitten er enkele gewone wandelstukken die dienst doen om de personages hun verhaal te laten doen. Dit zorgt voor de opbouw van een persoonlijke band met ieder karakter, omdat je hierdoor te weten komt hoe hij of zij in de oorlog terecht is gekomen. En voor de trouwe Gears fans: bereid je er op voor om een mannelijke traantje weg te pinken.

Er is heel wat speelgoed bijgekomen in het universum van deze shooter. In onze multiplayer preview beschreven we al enkele nieuwe wapens zoals de Retro Lancer en de One-Shot. Maar de finale versie van de game heeft veel meer te bieden dan dat. Zo verwelkomen we de Silverback in het arsenaal. Dit is een gepantserde robotpak waarin één lid van de Gears plaats kan nemen. Ideaal om op bepaalde momenten grof snoeiwerk te verrichten in de vijandige troepen. Ook de Butcher Cleaver is nieuw. Dit reusachtige hakmes maakt snel korte metten met de vijand, maar vereist wel dat de strijd gevoerd wordt in de privésfeer van de vijand.

Gears of War 3

Xbox 360