Mystery Case Files: The Malgrave Incident

Een casual puzzle hit?

Casual games zijn de toekomst, als we verschillende voorspellers mogen geloven. Big Fish Games lijkt het alvast te geloven, want de studio had met Mystery Case Files al een grote hit te pakken op de PC en Nintendo DS. The Malgrave Incident is het debuut van de serie op de Wii, zowat dé console voor de casual gamer. De titels draaien traditioneel rond puzzelen, en dat is in dit deel niet anders.

Het verhaal draait alvast rond die bewuste Malgrave uit de titel. Deze eenzaat, die zich op een eiland heeft opgesloten, roept jouw hulp in. Jij bent een beroemde, naamloze detective en moet Malgrave helpen om een nog onbekend probleem op te lossen. Het verhaal lijkt wat vreemd, maar het roept alvast een mooie sfeer op. De voice-overs zitten goed, en zijn bovendien volledig Nederlands ondertiteld. Net zoals alle andere uitleg ook in het Nederlands is: deze game kan dus ook perfect gespeeld worden door wat kleinere kinderen en dat is in dit geval zeker een pluspunt. Vooral omdat er niet geraakt werd aan het uitstekende Engelse stemmenwerk.

Hoewel het verhaal een veelbelovende toon inzet, stelt de gameplay eigenlijk teleur. De formule van Mystery Case Files bestaat erin om elementen uit traditionele adventure games te combineren met een zogenaamde "Hidden Object Puzzle". De hoofdmoot van de game bestaat uit deze puzzels, en dat is niet bepaald positief. Zoals de naam het zegt moet je bepaalde items, zoals een borstel, vinden tussen een hoop andere rommel. Amusant voor even, maar helaas bestaat de hele game uit deze puzzels en verveel je je dus al snel dood. Aan het eind van een puzzel vind je meestal een item, zoals een touw. Dit item helpt je dan verder te raken over het eiland. De hele gameplay wisselt af tussen deze twee aspecten.

De presentatie van de game is nochtans zeer goed. De omgevingen zien er mooi uit, net zoals de puzzels. De besturing met de Wii-afstandsbediening werkt perfect. Het eiland straalt gewoon een mysterieuze sfeer uit. Helaas doen repetitieve en saaie puzzels dat allemaal teniet. De game heeft nood aan afwisseling.

De trailer voor Mystery Case Files: The Malgrave Incident.

De multiplayer biedt enigszins redding. Met vier spelers kun je samen Hidden Object Puzzles oplossen. Hier zitten echter wel leuke aanpassingen in, zoals een mode waarin je een bom moet doorgeven door het juiste object te vinden. Wanneer de bom ontploft, verliest de speler die hem heeft. In een andere mode moet je sneller dan de ander een bepaald object vinden. Opnieuw is dit echter te weinig om de game te redden.

The Malgrave Incident heeft een sfeer die zeker goed zit, maar gameplay die gewoon té saai is om een hoge score te verdienen. Ook wat jongere personen kunnen hiermee aan de slag, maar veel gamers zullen hier hun ding niet in vinden. Het is moeilijk om deze game slecht te noemen, want de afwerking is duidelijk goed. Er is simpelweg te weinig diepgang om Mystery Case Files voor de Wii te kunnen aanraden.

De review van Mystery Case Files: The Malgrave Incident doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan, want de game ligt vanaf nu in de winkelrekken voor de Nintendo Wii.

5 / 10