League of Legends: Dominion

Domineert de multiplayer community.

League of Legends hebben we reeds eerder gepreviewed en bekroond met heel wat lof. De Dota equivalent bood een indrukwekkende spelervaring aan en hanteerde één van de beste Free 2 Play modellen die ik al heb gezien tot op heden. De game is ondertussen al een hele tijd verkrijgbaar voor iedereen en dankzij het enorme succes was er uiteraard geld voorradig om te blijven ontwikkelen. League of Legends pakt nu uit met zijn eerste expansie, een nieuwe game-mode en map genaamd Dominion. Wij spraken met één van de lead devs over de status van de game.

Voor wie League of Legends niet kent, er zijn twee teams van 5 spelers. Elk team heeft een basis waaruit monsters spawnen die de andere basis willen aanvallen. Ze bewegen over drie wegen naar de tegenstander toe. Onderweg staan er torens die je moet vernietigen om verder te geraken aangezien zij ook veel schade doen aan je monsters en je helden. Jij bestuurt echter slechts één held, je bevecht de andere helden via skills en abilities, valt de juiste monsters aan en versterkt je basis waar nodig. Het samenspel tussen de helden in je team is essentieel om van League of Legends een fantastische ervaring te maken. Het zit tactisch zo gebalanceerd in elkaar dat veel professionele tournooien (Dreamhack, MLG, ...) de game hebben opgenomen in hun prijzenpot.

League of Legends vereist ook geen investering om te starten aangezien de game volledig gratis is. Je kan uiteraard upgrades aanschaffen zoals nieuwe helden, skins en orbs, maar het mooie aan dit business model is net dat je deze ook kan verdienen via de gewone gameplay. Tijdens het spelen verdien je namelijk ook punten die je net voor dezelfde upgrades kan gebruiken. Zeker in het begin zijn er heel wat zaken die je wenst en die je relatief makkelijk kan bereiken door enkele games te winnen. Naar mijn aanvoelen echt één van de beste games van dit moment en ze wordt nog beter dankzij de nieuwe uitbreiding Dominion.

Zoals gezegd is er een nieuwe map en een nieuwe gamemode. De gamemode draait nu eerder rond een Capture the Flag variant. Er zijn 5 basissen verspreid in een grote cirkel en twee basissen van waaruit spelers starten. De bedoeling is om meer capture points te bezitten dan je tegenstander waarna zijn Nexus langzaam aan health verliest. Des te meer punten je houdt, des te sneller dit gebeurt. Ondertussen spawnt elk punt mobs die de andere capture points aanvallen.

Dominion is een snellere variant dan League of Legends zelf. De gemiddelde game duurt 20 minuten tegenover de 45-60 minuten uit een typische LoL game. De makers spelen dit perfect uit door je personage zelf op level 4 te laten starten, zo moet je niet de trage grind fase doorlopen en bevind je je meteen in de actie, klaar om een verschil te maken. Je krijgt ook wat goud zodat je al een goed item kan aanschaffen. Deze aanpassingen zorgen ervoor dat je veel sneller als team andere helden kan trachten te doden en punten kan aanvallen.

De gevechten om de capture points zijn best intens. Eerst en vooral is er het capture point zelf dat op jou begint te knallen als je in de buurt bent. Daarnaast dien je een spell voor 6-8 seconden te channelen om het punt te capturen. In die tijd moet je zorgen dat een vijandige held je niet onderbreekt, want dan dien je de cyclus opnieuw te starten. Een gevecht waarbij je net op tijd het punt kan capturen waardoor plots de vijandige held onder vuur wordt genomen en jij hem kan finishen is een enorm fijne ervaring, only in League of Legends.

Een trailer die Dominion uit de doeken doet.

Verdere details over deze mode dan. Er zijn enkele nieuwe items voorzien die beter werken op deze map. Speed bijvoorbeeld is een enorme nuttige stat hier, dus deze werd voorzichtig getweaked. Kudos aan de makers voor de balancing, want alle helden zijn perfect hetzelfde gebleven en je beschikt over je vertrouwde build. Er zijn nieuwe summoner spells, de fortify verdedigt een punt beter en met promote kan je één van je units omtoveren tot een sterk verbeterde mob die een bedreiging vormt voor helden of torens.

Als laatste vroegen we ook nog of de makers nu meer afstand nemen van de originele LoL, maar dit bleek gelukkig niet het geval te zijn. Er komen na Dominion een gebruikelijk aantal balancing updates en fixes voor mogelijke problemen. Daarna wordt er terug verder ontwikkeld aan beide games simultaan. Wat dit voor LoL zal betekenen qua nieuwe features is nog niet bekend.

Onze eerste sessie Dominion was alvast indrukwekkend. De game speelt enorm tactisch, ondanks onze initiële twijfels, en is een waardevolle en actierijke toevoeging aan de League of Legends ervaring. Met deze nieuwe map bewijst het team van Riot zonder meer dat ze een gebalanceerde game-ervaring op hun eigen kunnen afwerken en een markt-niche kunnen bereiken van fun-loving gamers die minder getrained zijn op esports. Dominion komt heel binnenkort uit.

League of Legends is nu verkrijgbaar voor de PC.

Reacties

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.