Gesprek met Richard Boeser over Ibb and Obb

Groen en roze indieduo van oranje origine.

Grote uitgevers voeren op beurzen als Gamescom een verbeten strijd om de aandacht van de bezoekers. Alsof ze de aantrekkingskracht van hun eigen games in twijfel trekken, komen ze aanzetten met stands ter grootte van een kleine villa, vullen ze die op met legers boothbabes en huren ze occasioneel ook de naburige standplaats enkel en alleen om er hun peperdure replica van een gevechtsvliegtuig neer te poten.

Aan de andere kant van het spectrum vinden we dan een ontwikkelaar als Sparpweed. Deze tweekoppige studio van Nederlandse bodem trok gewapend met enkel een laptop de beursvloer op om er in de ellenlange wachtrijen aan bovengenoemde stands reacties te sprokkelen over en harten te veroveren met hun eerste game: Ibb and Obb. Ik had het genoegen een dag eerder met Richard Boeser van Sparpweed af te spreken voor een gezellige babbel en een eerste speelsessie van Ibb and Obb.

Ibb and Obb maken saaie wachtrijen op beurzen draagbaar!

Op mijn vraag naar het tot stand komen van Ibb and Obb antwoordt Richard met een tegenvraag: of ik het hele verhaal van bij het begin wil horen. Dat wil ik zonder meer en prompt keren we enkele jaren terug in de tijd. Aan het einde van zijn studies Industrieel Ontwerp te Delft stond hij voor de taak een afstudeerproject te maken. "Waarom niet één van de belangrijkste lessen die ze me de afgelopen jaren op de schoolbanken leerden, toepassen op een industrie waar die les van weinig tel lijkt te zijn?" was ongeveer wat door Richards hoofd ging bij het kiezen van een onderwerp voor dat project. Het was hem namelijk opgevallen dat vernieuwing en innovatie helemaal niet zo hoog in het vaandel gedragen worden tijdens de ontwikkeling van nieuwe games, dit in tegenstelling tot het ontwerpen van nieuwe producten in zowat elke andere denkbare industrie.

Eenmaal hij de mogelijke oorzaken voor dit gebrek aan innovatie bij games en eventuele oplossingen wat beter onderzocht had, was het boodschap die bevindingen in de praktijk te brengen bij het maken van een eigen game-prototype. Dat prototype zou Ibb and Obb worden. Overtuigd van het feit dat Ibb and Obb te veel potentieel hadden om hen een stille dood te laten sterven als afstudeerproject, besloot Richard de volgende logische stap te zetten en een volwaardige game aan het duo te wijden. Achteraf bekeken is 'logisch' misschien niet het juiste adjectief om de beslissing te beschrijven aangezien hij niet de minste ervaring had met het ontwikkelingsproces van een game, laat staan een idee hoeveel zoiets überhaupt kost.

Eerder onverwacht lachte het geluk hem midden 2008 echter toe wanneer Ibb and Obb bij de IndieCade-uitverkorenen bleek te zijn. IndieCade is een organisatie die jaarlijks een selectie onafhankelijke games promoot door hen een plaatsje op de E3-beurs aan te bieden. Daar kwam Richard niet alleen in contact met de talrijk aanwezige gamespers, maar ook met Sony dat Ibb and Obb wel onder z'n vleugels wilde nemen. De reacties tijdens hun aanwezigheid op E3 in Los Angeles waren uitermate positief en leidden mee tot de beslissing van Richard om samen met Roland Ijzermans een eigen studio uit de grond te stampen. Sparpweed was geboren.

De gesprekken met Sony gingen hun gangetje, maar zouden uiteindelijk zonder resultaat beëindigd worden. Eén van Sony's eisen was namelijk het afstand doen van de intellectuele eigendomsrechten over Ibb and Obb. Richard en Roland besloten dat dat net een brug te ver was voor hen, want ze wilden eigenaar blijven van de door hen gecreëerde game en gelijknamige figuurtjes. De voorwaarden om van overheidswege gesubsidieerd te worden bleken gelukkig minder ingrijpend en zo kwam in september 2010 een eind aan twee jaar gesprekken voeren met mogelijke geldschieters.

Met de financiële steun van onder andere de Nederlandse overheid en stad Rotterdam kon de ontwikkeling van Ibb and Obb nu echt van start gaan. Zo gezegd, zo gedaan. Het prototype werd netjes verticaal geklasseerd en beide heren vatten de ontwikkeling van de nieuwe versie aan. Hiervoor werken ze samen met Codeglue dat al het programmeerwerk op zich neemt en de Nederlandse muzikant Kettelwiens muziek de sobere presentatie van Ibb and Obb perfect aanvult.

Reacties

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.