The Secret World

Even innovatief als Age of Conan?

Funcom, de ontwikkelaar van The Secret World, probeerde met zijn vorige MMO Age Of Conan heel wat te vernieuwen. Vooral de inventieve combat gooide hoge ogen en zorgde voor schitterende reviews, maar spelers schoten het spel massaal af. De vele bugs en de onbestaande end-game content deden vele spelers passen. Ondertussen lijkt AoC een tweede leven te hebben gevonden als free-to-play game én is Funcom vastbesloten dezelfde fouten te vermijden met The Secret World.

The Secret World moet alvast heel wat speelbaarder zijn bij release dan Age of Conan. De game werd al in 2007 aangekondigd, maar zal pas in april 2012 verschijnen. Creative director is opnieuw Ragner Třrnquist, de bedenker van o.a. The Longest Journey, die er telkens in slaagt zijn spellen een unieke look mee te geven. Wat opvalt aan The Secret World is alvast de setting. Het verhaal speelt zich af in de hedendaagse wereld. Er gebeuren plots heel wat vreemde en bovennatuurlijke dingen, zoals een stadje dat wordt overgenomen door zombies. Jij bent een lid van één van de drie facties en wordt op onderzoek uitgestuurd. Bovendien heb je bovennatuurlijke krachten. Het overkoepelende verhaal zal volgens Tornquist heel wat elementen bevatten uit oude mythologieën en urban legends.

De drie facties zijn de Templar, de Dragon en de Illumnati. Leuk is dat geen enkele van de drie de typische good guys of bad guys zijn (in tegenstelling tot de Alliance/Horde in World of Warcraft). De Dragon zijn een Aziatische factie en de meest geheimzinnige, en geloven dat de samenleving eerst chaotisch in elkaar moet vallen zodat er opnieuw een harmonieuze, natuurlijk maatschappij kan ontstaan. Ze drijven op chaos. De Templar zijn oeroud en erg gericht op traditie en sterke militaire macht. Hun basis ligt in London en ze staan voor structuur en discipline. De Illumnati zijn dan weer de manipulators achter de schermen en willen geld en macht. Ze streven naar een New World Order en hun hoofdkwartier ligt in New York.

Op Gamescom kregen we alvast een presentatie te zien van een klassieke raid/dungeon/instance zoals die in elke MMO voorkomen. Er werd ons een party van 5 voorgeschoteld. Er werd niet bijverteld uit welke factie ze kwamen, maar het is naar alle waarschijnlijkheid zelfs mogelijk om samen te werken met personen uit verschillende facties. De party moest een mysterieus eiland gaan onderzoeken. Op het eiland was een containerschip vastgelopen, waar natuurlijk een sinistere lading aan boord was.

Het moet gezegd worden: voor een MMO ziet The Secret World er verrassend goed uit. Een helikopter vliegt je naar het eiland, en het containerschip wordt fantastisch in beeld gebracht. Ook de gevechten in een soort moeras en tussen de omgevallen containers geven een leuk sfeertje. Persoonlijk maakte vooral de UI indruk op mij. Die zag er zeer gestroomlijnd en modern uit, met een verschillend kleurtje voor de soort skill. Bovendien was er niets "te veel" aanwezig.

De grootste vernieuwing in The Secret World is echter dat er geen klassen noch levels zijn. De gameplay en combat is dus zuiver skill-gebaseerd. Rollen zijn dus niet vast: tijdens de demo zagen we een personage dat een męlee dps was (een zwaardvechter) switchen tot een mage-achtige aanvaller door zich gewoon met andere skills uit te rusten. De interface om dit te doen zag er trouwens zeer gebruiksvriendelijk uit. Hoe het verzamelen van al die skills in zijn werk zou gaan, kregen we nog niet te horen.

De trailer waarmee Funcom ons op de Gamescom warm wist te maken voor The Secret World.

De combat lijkt goed te zitten. Je volgt weliswaar de traditionele MMO-conventies: er is een tank en healer en de rest doet damage; maar moderne combat gemengd met een esoterisch sfeertje lijkt gewoon leuk. Er zijn personages die aanvallen met katana's, machinegeweren of simpelweg vuurballen. De tank van dienst heeft bovendien een enorme sledgehammer vast.

Het spel zal uitgebracht worden met een abonnementsmodel (genre WoW), maar daarnaast zal er ook een in-game store zijn. Dit lijkt natuurlijk niet de beste keuze: er was zelfs lichtjes controverse rond. The Secret World zag er alvast veelbelovend uit. In deze instance zat alles alvast vlot en soepel in elkaar. De levelloze en klassenloze gameplay ziet er zéér veelbelovend uit. Het wordt nu afwachten of Funcom de lijn ook doortrekt over het hele spel, én of ze lessen hebben getrokken uit Age Of Conan. Hopelijk is de lange ontwikkelingsperiode niet voor niets geweest.

The Secret World zou in april 2012 moeten uitkomen voor de PC

Reacties

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.