Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Dark Souls

We maken ons klaar om te sterven.

Woensdagochtend rond 10u werden we bij Namco Bandai verwacht voor hun opvallende titel Dark Souls, de opvolger van het legendarisch moeilijke Demon Souls. De slogan 'Prepare to Die' is exact waar het om draait, aldus de Japanese hoofddeveloper van de game.

"We hebben ons personage heel wat sterker gemaakt en we kennen de game uiteraard goed, maar dan nog zal je merken dat we tijdens het spelen wel eens zullen sterven". It's all part of the game horen we wat later. Hoe moeilijker en complexer de ervaring, hoe groter de uiteindelijke ontlading wanneer je er wel in slaagt om dit level tot een goed einde te brengen. Voor spelers die snel gefrustreerd geraken is deze Dark Souls waarschijnlijk overkill, maar voor mensen die van een stevige uitdaging houden kan het geheel een welgekomen toevoeging bieden.

De ontwikkelaar wilt deze keer uitgebreid tonen hoe niet enkel de vijanden erg moeilijk kunnen zijn, maar dat je nu ook je omgeving zal moeten doorgronden. Levendig voorbeeld is de dungeon die we verkennen, een gevangenis waaruit onze held moet ontsnappen. We kunnen de wachter doden en de deur openen, maar daarna luidt er plots een hels geluid en verschijnen er twee nieuwe soorten vijanden. De ene is een langgenekt bewapend en bepantserd wezen met een venijnige zwaardaanval, de andere zijn felblauwe betakelde wezens die zich gezamenlijk op je proberen te storten.

De monsters verdelen zich over de kamer en je dient de beste manier te zoeken om verder te geraken. Ga je naar boven dan kom je de tot op de tanden bewapenende variant tegen die je zoveel mogelijk moet trachten op te splitsen. Beneden wacht dan weer de horde. Er zijn enkele zijgangetjes waarin je plots veilig bent, en ook wordt door trial and error duidelijk dat de gesmurfde variant geen ladders op kan kruipen. Door je omgeving dus te leren gebruiken, kan je heel wat dodelijke gevechten vermijden. Uiteraard zal je steeds wel gevechten tegenkomen, maar deze zijn in theorie haalbaar.

De leden van het team raadden ons ook aan het level te spelen dat op de showvloer stond, wat we prompt deden. Hier dien je alweer slim gebruik te maken van je omgeving om bepaalde aanvaringen te vermijden. Je start in een zone aan de rand van een grote kasteelruïne. Je komt enkele skeletten tegen die je prompt neerslaat. De game biedt verscheidene classes aan en de ene is al beter gewapend hiertegen dan de andere, een leuke extra die de game uiteraard van extra levensduur zal voorzien.

De eerste kamer die je doorloopt biedt een splitsing aan, aan het einde van een lange brug zie je een gigantische gargoyle staan. Misschien niet de meest veilige optie maar we proberen het toch maar om zeker te zijn. Het beest komt inderdaad vrij snel in beweging en we lopen iets te traag weg, omnomnom. De andere richting dan maar, waar enkele skeletten je aanvallen vanuit nissen op een wenteltrap wat voor een aangename doch hectische sfeer zorgt. De game tracht je echt te doden, goed zo!

Even verder zien we twee skeletten een groot gepantserd everzwijn flankeren, en wanneer we verder de kamer intrekken chargeert het beest. Je kan bepaalde aanvallen blokken, zeker wanneer hij dichtbij je is, maar de skeletten weten je uiteindelijk zo in het nauw te drijven dat het everzwijn je gemakkelijk kan neerhalen...You are dead.