In gesprek over Tomb Raider

Crystal Dynamics over Uncharted, action/adventures en borsten.

Een maand geleden lieten we jullie in de vorm van een preview weten wat voor een indruk de aankomende Tomb Raider op ons achterliet tijdens de E3-beurs in Los Angeles. Nu grijpen we het team bij Crystal Dynamics, de ontwikkelaar die werkt aan het nieuwe avontuur van Lara Croft, bij het nekvel en stellen we ze enkele vragen.

Eurogamer Benelux: We hebben op de afgelopen E3 voor het eerst het nieuwe avontuur van Lara Croft, de first lady der videogames, mogen aanschouwen. Om het kort te houden: we waren onder de indruk van de nieuwe stijl! Maar waarom hebben jullie er net nu voor gekozen om de Tomb Raider reeks te voorzien van een reboot?

Crystal Dynamics: Bedankt voor het compliment, en leuk dat die nieuwe stijlkeuze jullie kon bekoren! We zijn ons bewust van het feit dat veel mensen van Lara houden, maar de voorbije jaren kregen wij – en de fans – het gevoel dat haar relevantie binnen de industrie steeds meer verwaarloosbaar begon aan te voelen. Daar willen we graag verandering in brengen met deze nieuwe titel, en we hebben het gevoel dat het nu het perfecte moment is om mevrouw Croft terug op de kaart te zetten.

Eurogamer Benelux: Welke elementen en, eventueel, stereotypen die tegenwoordig aan Lara verbonden zijn vonden jullie precies zo vervelend?

Crystal Dynamics: We zijn van mening dat Lara als personage wat té perfect aan het worden was. Ze had schijnbaar elk mogelijk avontuur al meegemaakt, en daardoor kreeg ze een soort van über-elitair karakter. Ze was wat te eigenwijs en zelfs betweterig aan het worden, wat nieuwkomers binnen de serie afschrikte. De Lara die we nu te zien krijgen is nog erg jong, en ze stort zich op een voor haar volledig nieuwe uitdaging. Die verse kijk op de zaak geeft ons als ontwikkelaar nieuwe mogelijkheden, en zorgt er tevens voor dat een verse generatie gamers meer interesse gaat krijgen in de Tomb Raider games.

Eurogamer Benelux: Het is inderdaad meer dan duidelijk dat Lara zich niet bepaald comfortabel voelt in de situatie waarin ze terecht gekomen is.

Crystal Dynamics: Klopt! Je moet de nieuwe Tomb Raider zien als de allereerste expeditie waaraan onze versie van Lara deelneemt. Ze is nog jong en heeft daardoor veel meer ambitie. Ze wil zich voortdurend bewijzen. Doorheen het spel zal ze zich dan ook verder ontplooien, en de manier waarop ze dat doet is best charmant te noemen.

Verder is Lara een gebroken en onzeker personage. Haar handelingen worden vaak gedreven door angst, omdat ze simpelweg niet thuis is binnen de situatie waarmee ze te maken krijgt. Ze vecht letterlijk tegen het onbekende, maar gelukkig doet ze dat op een zeer berekende manier. Net voordat haar avontuur van start gaat heeft Lara namelijk al haar tijd doorgebracht aan de universiteit, waar ze heel wat kennis over allerhande dingen heeft opgedaan. Die know-how komt echter rechtstreeks uit boeken, wat ervoor zorgt dat Lara een wat te optimistische kijk heeft ten opzichte van bepaalde dingen. Ze moet nog steeds in aanraking komen met de echte wereld.

De E3 gameplay demo die te zien was tijdens de persconferentie van Microsoft.

Eurogamer Benelux: Lara lijkt net door die onzekerheden en angstgevoelens met andere woorden een stuk menselijker dan in de voorgaande games. Zijn er nog voorbeelden van deze doorgetrokken ontwerpkeuze?

Crystal Dynamics: Je hebt om te beginnen ongetwijfeld de kleinere omvang van haar boezem opgemerkt. We zijn er ons van bewust dat die keuze veel reacties opgewekt heeft, maar we willen het ontwerp van het personage vooral overeen laten komen met haar nieuwe persoonlijkheid. Onze ontwikkelaars hebben trouwens ook eerst haar mindset ontworpen, en zijn daarna pas met haar uiterlijk van start gegaan. Lara moet nog steeds een zekere aantrekkingskracht hebben, maar we hebben er deze keer voor gekozen om haar proporties vooral logisch te laten aanvoelen. Er is ondertussen al lang geen obsessie meer om haar te voorzien van hele grote borsten.

Eurogamer Benelux: Nu we het toch hebben over de dingen die meteen opvallen – deze Tomb Raider game deed ons meteen denken aan de Uncharted reeks, en we zijn heus niet de enigen die die vergelijking maken. Vinden jullie het vervelend om net die commentaar te horen te krijgen, aangezien men het er algemeen over eens was dat de eerste Uncharted eigenlijk heel wat elementen uit de Tomb Raider reeks incorporeerde?

Crystal Dynamics: Het is inderdaad grappig dat we op het punt gekomen zijn dat mensen de omgekeerde vergelijking maken als enkele jaren geleden. We geven zonder schroom toe dat we kijken naar wat andere, succesvolle ontwikkelaars met hun games aan het doen zijn. En wanneer we het specifiek over Uncharted hebben zijn er zeker gelijkenissen tussen onze game en die van Naughty Dog. Uncharted is echter een zeer cinematische ervaring waarin veel bombast te vinden is, terwijl wij onze game eerder aan het opbouwen zijn rond de drang om te overleven. Dat verschil doet ons geloven dat we met Tomb Raider toch een unieke ervaring te bieden hebben ten opzichte van de concurentie.

Eurogamer Benelux: De opbouw van de het spel deed ons verder terugdenken aan de Metroid games, waarbij je pas nieuwe onderdelen van de wereld kan betreden wanneer je de juiste upgrade of wapens gevonden hebt.

Crystal Dynamics: Ook die observatie klopt. Tomb Raider kent inderdaad een Metroid achtig grondplan waarbij sommige onderdelen pas later tijdens het spel toegankelijk worden. Maar opnieuw proberen we meer te zijn dan een simpele kloon. Zo bieden we in tegenstelling tot Metroid, en eveneens de allereerste Tomb Raider games, de speler de mogelijkheid om de wereld – binnen de grenzen ervan - relatief vrij te verkennen. Ook de Basecamps zijn volgens ons een leuke toevoeging aan het geheel. Hier kun je van gevonden voorwerpen upgrades voor je wapens maken, en is het mogelijk om de vaardigheden van Lara op te waarderen.

Eurogamer Benelux: Je haalde zonet de allereerste Tomb Raider games aan. Wanneer je terugkijkt naar hoe de serie oorspronkelijk van start ging, merk je op dat de spelervaring toen veel meer draaide rond het oplossen van puzzels, en minder rond actie. Denk je dat er nog ooit een Tomb Raider game zal verschijnen die voornamelijk draait rond adventure-elementen, zonder de action-toevoeging?

Crystal Dynamics: Moeilijke vraag...laat we beginnen met te zeggen dat we de originele Tomb Raider games zeker niet verkeerd vonden. Het draaide toen inderdaad meer rond het oplossen van puzzels, zeker wanneer je die games vergelijkt met de Tomb Raider die er nu zit aan te komen. Toch zijn we er zeker van dat liefhebbers van het origineel blij gaan zijn met de nadruk op exploratie in onze game. De toevoeging van de actie is vandaag de dag gewoon noodzakelijk om het spel aantrekkelijk te maken voor een zo groot mogelijke doelgroep. In hoeverre dat nog zal veranderen in de toekomst, daarover kunnen wij ons moeilijk uitspreken.

Crystal Dynamics praat bij over het proces dat schuilging achter het ontwerpen van de magistrale onthullingstrailer.

Eurogamer Benelux: Laten we het even over die actie in de nieuwe Tomb Raider hebben. We zagen tot nu toe enkel quick time events waarbij er knoppencombinaties uitgevoerd moeten worden om Lara uit een benarde situatie te bevrijden. Is dit de enige manier waarop je actie tegen gaat komen?

Crystal Dynamics: Op dit punt hebben we het inderdaad vooral gehad over de quick time events in Tomb Raider, al noemen we ze liever “survival actions”. Deze momenten duiken op specifieke plekken binnen het verhaal op, en zorgen ervoor dat de speler op het puntje van z'n stoel gaat zitten. Maar wees gerust dat er nog andere gameplay elementen in het spel zitten die voor actie gaan zorgen. Op dit moment kunnnen, en mogen we daar echter nog niets over verklappen.

Eurogamer Benelux: Toch misschien één dingetje: kan Lara opnieuw met haar vertrouwde handguns aan dual wielding doen?

Crystal Dynamics: Geen commentaar

Eurogamer Benelux: Dat is duidelijk! Nog een laatste vraag: wat vonden jullie van Lara Croft and the Guardian of Light? Wij gaven het spel een erg degelijke acht op tien met zich mee.

Crystal Dynamics: Ook wij vonden dat The Guardian of Light een uitermate toffe game was! In tegenstelling tot het spel waarmee wij bezig zijn steunde dat spel wat meer op het oplossen van puzzels, en dus had het een compleet andere spelervaring te bieden. Het avontuur dat wij binnenkort uitbrengen staat volledig los van al hetgeen wat je in The Guardian of Light zag. Wij voorzien de fans van een compleet andere Lara Croft, en een volledig vers verhaal.

Eurogamer Benelux: We kijken er al naar uit! Hartelijk dank voor dit interview.

Crystal Dynamics: Graag gedaan!

Tomb Raider zal in de tweede helft van 2012 verschijnen voor de X360, PS3 en PC.

Reacties

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.