Eurogamer.nl

L.A. Noire - Reefer Madness DLC

De laatste downloadable case besproken.

Gezien de DLC van L.A. Noire bestaat uit afzonderlijke cases die ongeveer een uur tot anderhalf uur duren hebben we besloten om per uitzondering geen score aan onze besprekingen daaromtrent te verbinden. Mochten Rockstar en Team Bondi ooit besluiten om alle afzonderlijke cases samen in één pakket uit te brengen, dan hangen we daar natuurlijk wel een quotatie aan vast.

Sinds L.A. Noire eind mei in de winkelrekken verscheen blijft het spel met de regelmaat van de klok in de actualiteit verschijnen. Zo kregen we te horen dat de game aardig wat keren over de toonbank gevlogen is in de voorbije maanden, terwijl analisten voorspellen dat er van de titel uiteindelijk zo'n slordige vier miljoen exemplaren wereldwijd verkocht kunnen worden. Aan de andere kant kwam aan het licht dat de relatie tussen ontwikkelaar Team Bondi en uitgever Rockstar niet bepaald de beste was. Wat wij vooral onthouden is dat we ondertussen aan de voorlopig laatste downloadabe case voor L.A. Noire aangekomen zijn in de vorm van Reefer Madness, alweer de tweede extra Vice Case na The Naked City.

Cole Phelps en zijn partner Roy Earle krijgen op kantoor te horen dat er in de lokale kroeg een informant op hen zit te wachten. Deze persoon zou mogelijk informatie hebben over een drugsdealer die zijn waren in Los Angeles op een nogal unieke manier aan de man brengt. Uiteindelijk draait alles in Reefer Madness uit op de ontmanteling van een immens drugskartel dat haar tentakels zelfs buiten de grenzen van de Verenigde Staten heeft zitten.

Aan de hand van de vorige downloadable cases zijn we ondertussen gewend geraakt aan een zekere standaard. Elke extra zaak die je download bevat de beste elementen uit het originele spel, wat wil zeggen dat je mensen moet ondervragen, deelneemt aan één of meerdere shoot-outs en nieuwe gebieden mag uitkammen op zoek naar aanwijzingen. Het is net die mix die ervoor zorgt dat het spelen van de nieuwe missies interessant is, omdat als het ware alle gameplay samengevat zit in een pakket van een uurtje.

In het geval van Reefer Madness liggen de kaarten vreemd genoeg anders. Terwijl we in de vorige DLC, genaamd Nicholson Electroplating, nog het gevoel hadden dat we aan de slag gingen met een ware hommage aan films als The Da Vinci Code, laat deze nieuwe Vice Case ons achter met een redelijk leeg gevoel. Een gevoel dat bovendien nog snel naar boven komt ook, want Reefer Madness is na een dik half uurtje spelen alweer afgelopen.

In deze DLC doe je voornamelijk één ding, en dat is schieten. De zaak begint meteen al met een simplistische shoot-out, waarna je de plek waar je net tientallen kogels door de lucht liet vliegen mag onderzoeken. Aanwijzingen opsporen is deze keer een relatief makkelijke aangelegenheid, al geven we eerlijk toe dat de plek waar the final clue te vinden is ons wel degelijk op een goede manier deed glimlachen. Vervolgens stuur je Cole en Roy richting een omgeving waar een achtervolging plaats zal vinden, maar die is bijna voor de volle honderd procent verwaarloosbaar. Je kunt de verdachte al na vijf seconden rennen bij z'n nekvel grijpen. Waar is die filmische opbouw uit al die andere missies gebleven?

De trailer voor de Reefer Madness case voor L.A. Noire.

Qua ondervragingen is Reefer Madness ook niet veel soeps. In principe moet je slechts twee vragen stellen om tot je volgende locatie te komen, waar je voor de tweede keer deelneemt aan een shoot-out. Deze is gelukkig wat spannender dan de eerste omdat de actie zich in een pakhuis met verschillende verdiepingen afspeelt, maar we hebben in eerdere missies van L.A. Noire al beter meegemaakt. Daarna volgt er nog een kleine puzzel waarbij je enkele voorwerpen onder een vergrootglas in de juiste volgorde moet leggen, en dan...dan is Reefer Madness alweer afgelopen!

Hoewel je net voor het einde te horen krijgt dat je zonet een van de grootste drugskartels van heel Los Angeles hebt weten op te rollen, heb je niet het gevoel alsof je op het scherps van de snede stond om de zaak te kunnen kraken. Spanning, verwondering en het maken van moeilijke beslissingen zijn grotendeels afwezig in Reefer Madness, en hetgeen je in de plaats krijgt zijn twee shoot-outs en één te onderzoeken crime scene.

Het is spijtig dat we het DLC-verhaal van L.A. Noire op een negatieve noot moeten afsluiten met Reefer Madness, want Team Bondi heeft duidelijk het minste voor het laatste gehouden. Terwijl A Slip of the Tongue en The Naked City ons begin juli aantoonden dat downloadable cases zeker en vast een waardevolle toevoeging konden betekenen, en de ontwikkelaar ons met Nicholson Electroplating zwaar wist te overtuigen, lijkt Reefer Madness eerder een slap afkooksel van de reeds tentoon gestelde genialiteit te zijn.

De Nicholson Electroplating DLC is vanaf nu te vinden op Xbox Live en Playstation Network, en dat voor een prijs van 320 MS Points / €3,99.

ADVERTENTIE

Reacties

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.