Wii Play Motion

Is meer kunnen bewegen een zegen?

Wii Play Motion lijkt zoals de naam al doet vermoeden erg veel op Wii Play: een verzameling aan minigames die ongelooflijk vaak verkocht is geworden. De reden hiervoor ligt niet bij de kwaliteit van de spelletjes, maar bij het feit dat Wii Play gebundeld werd met een controller voor Nintendo's console en zo een redelijke deal vormde.

Dezelfde tactiek gooit Nintendo nu in de strijd met Wii Play Motion, ditmaal om (naast de minigames) de Wii MotionPlus controller in de spotlight te zetten. Via een twaalftal spelletjes moet de kracht van de meer secure controller getoond worden. Maar net als met haar voorganger, is het beoordelen van Wii Play Motion geen eenvoudige zaak. Hoe moeten we naar de bundel kijken? Als een game waar je een controller bij krijgt, of een controller waar wat tech demo's bij zitten?

Wii Play Motion neemt in ieder geval al direct een voorsprong op haar voorganger door de hoeveelheid spelletjes die erin te spelen zijn. Waar Wii Play 'slechts' negen minigames kende, kunnen we er in Motion met twaalf aan de slag. Je zult echter al snel merken dat de twaalf games aardig in kwaliteit verschillen, waarvan je er je maar weinig zult herinneren na enkele dagen.

De leukste minigame is zonder twijfel Spooky Search. In een typische oude studeerkamer zijn een aantal spoken ontsnapt en de aanwezige Mii's staan met knikkende knieën te beven van angst. De bedoeling is dat jij als een ware Luigi de spoken opspoort en in een val krijgt gesleept. De Mii's zullen aangeven waar zij een spook zien waarna de speaker in je controller aangeeft hoe dicht je bij een geest bent. Het grappige is dat de fladderende fantomen zich vaak buiten het scherm bevinden en je dus overal met de controller moet zoeken. Heb je eentje ontdekt dat moet je hem naar een val slepen, waarbij het MotionPlus-gedeelte duidelijke zijn kracht laat zien aangezien de bewegingen heel goed worden overgezet.

Helaas is het daarna al gedaan met de voornaamste pret. Een groot deel van de overige minigames gebruiken gameplay-elementen die weinig origineel of niet leuk zijn, of simpelweg niet goed werken.

Zo kan er geen minigame-collectie op de Wii zijn zonder een variant op Duck Hunt. Wii Play Motion vormt hierop geen uitzondering. In Trigger Twist is het zaak om zoveel mogelijk ballonnen, dino's, ufo's en ninja's te raken. Dit hebben we al meermaals op de Wii gedaan en nog eens stuk beter ook. Het mikken werkt namelijk niet lekker. Het voelt aan alsof de cursor telkens wordt tegengewerkt om de kant op te gaan waar jij naar mikt.

Daarnaast is er Veggie Guardin, een weinig subtiele knipoog naar Whack-A-Mole, aangezien dat precies is wat je moet doen: mollen op hun kop slaan. De ontwikkelaars hebben zich echter niet gerealiseerd dat naarmate de mollen sneller wegduiken, het spel een stuk chaotischer kan worden. De Wii-afstandsbediening heeft namelijk de grootste moeite om snelle bewegingen bij te houden, wat nogal frustrerend kan zijn. Op een persoonlijk vlak vind ik het teleurstellend dat er niet gekozen is voor Monty Mole uit de Super Mario-serie (eentje voor de kenners, red).

De minst vermakelijke game uit de bundel is echter Star Shuttle. In dit spelletje bestuur je met de controller een ruimteschip dat ladingen op specifieke punten moet droppen bij een ruimtestation. Je moet dus op de juiste manier landen maar ook oppassen voor allerhande obstakels. Het probleem is dat de besturing te complex gemaakt is waardoor al het plezier snel teniet gedaan wordt.

De trailer voor Wii Play Motion.

Gelukkig kent Wii Play Motion toch nog een aantal spelletjes die de boel nog wat op weten te krikken. In Cone Zone heb je een ijshoorn vast die gevuld wordt met bolletjes ijs. Het is de bedoeling dat je de bollen balanceert en er zoveel mogelijk verzamelt zonder ze te laten vallen. Een simpel concept, dat best leuk is. Hetzelfde geldt voor Pose Mii Plus, wat eigenlijk gewoon Hole in the Wall is. Je moet je Mii zo positioneren dat hij/zij door een gat in de muur kan komen.

Ik betrapte me op de gedachte dat ik dergelijke spelletjes best leuk vindt om zo nu en dan te doen, echter niet op de Wii (of een andere thuisconsole). Dit soort minigames zijn uitermate geschikt voor de opkomende mobiele markt. Ik wil geen bundel kopen, maar losse spelletjes voor één of twee euro. Toch biedt een game als Wii Play Motion het voordeel dat je makkelijk op de sofa tegen elkaar kunt spelen. Het enige wat ik miste (net zoals in haar voorganger) is een Mario Party-achtige modus waarbij alle minigames één groot spel vormen.

Als laatste vraag ik me af waarom Nintendo juist nu met een dergelijke bundel komt. Hoewel de vaste MotionPlus controller redelijk nieuw is, is het MotionPlus 'opzetstuk' al ruim twee jaar oud. Daarnaast lijken de dagen van de Wii geteld, nu de Wii U is aangekondigd. Een reden kan zijn dat Nintendo nog snel wat MotionPlus controllers wilt verkopen in aanloop naar The Legend of Zelda: Skyward Sword die van deze techniek gebruik maakt. Wat dat betreft kun je echter beter terecht bij bundels als Wii Sports Resort en Red Steel 2. Je krijgt dan wel nog steeds het oude, losse opzetstuk, maar wel veel meer plezier.

De review van Wii Play Motion doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan, want de game ligt vanaf nu in de winkelrekken voor de Nintendo Wii.

5 / 10

Wii Play: Motion