Super Street Fighter IV - Arcade Edition

De ultieme versie.

Met Super Street Fighter IV konden gamers zich weer eens helemaal laten gaan op de goede oude manier: button bashing! Niet dat je Street Fighter niet kan winnen zonder, maar het is gewoon een verdomd moeilijk spel om echt onder de knie te krijgen.

Even verduidelijken: Street Fighter is nog steeds de onbetwistbare koning onder de vechtgames. Niet alleen gaat de reeks misschien wel het langst mee van allemaal, het is ook de bekendste. Maar er is meer dan alleen reputatie om Street Fighter boven de concurrentie te verheffen. Met deze bliksemsnelle game kan je alleen echt goed worden met tonnen oefening. Al sinds de SNES is het bijna onmogelijk om de combinaties allemaal uit je mouw te schudden. De timing van de knoppen, de lengte van de combo's… Het is wat bovenmenselijk. Niet dat er niet genoeg zijn die het wel kunnen…

Men vat samen wat er allemaal te vinden is in de Arcade Edition.

En met deze nieuwe versie, genaamd de Arcade Edition, kom je dat pas echt te weten. Een van de belangrijkste nieuwtjes is een facelift voor de online functies. Tussen de “Super” editie en de “Arcade” versie wisselen kan snel en handig gebeuren. Het is vooral leuk voor spelers die hun favoriete personage niet veranderd willen zien. De personages zijn nu mooi in balans, en je kan een andere ultra combo kiezen. Maar veel opvallender zijn de nieuwe personages! Het zijn er vier, en ze zijn wel een kleine toelichting waard!

Eerst en vooral Yun en Yang, die heel wat gemeen hebben. Hun snelle vechtstijl waarmee je tegenstanders heel gemakkelijk kan overrompelen valt meteen op. De twee “in-your-face” skaters hebben online heel veel fans, en zal je dus ook veel tegenkomen. Daarnaast is er Oni, een soort bosgeest die, heel simpel, de wereld wil onderdompelen in het kwade. Waar is Van Helsing als je hem nodig hebt?

Vergeet vooral Evil Ryu niet. Een make-over van Ryu, waarvoor ze heel veel van Akuma geleend hebben. Iedereen zal zijn gading wel ergens vinden, maar de enige echte vernieuwingen zijn Yun en Yang. Jammer genoeg zijn er voor de nieuwe personages, die je wel echt moet leren kennen om er goed mee te zijn, geen challenge modes beschikbaar! Challenge mode is voor nieuwkomers dé plek om te starten, want je leert er de combo's een voor een aan. Maar de nieuwe personages, de enige wiens stijl écht nieuw is, vind je er niet terug. Voor personages die een compleet nieuwe tactiek toevoegen, toch een belangrijke vergetelheid.

Een flitsende trailer voor Super Street Fighter IV - Arcade Edition.

Deze Arcade Edition is zeker geen verplichte kost. De spelervaring voelt een klein beetje anders aan, maar als je het origineel reeds hebt, moet je hiervoor niet naar de winkel spurten. Mocht Street Fighter IV echter nog op je schap ontbreken, dan is dit uiteraard wel hét moment om daar verandering in te brengen! De toevoegingen maken het spel af, en zorgen voor een completer spel. Voor avonden met vrienden, om te bepalen wie er nu de koning van de studentenvereniging is,… voor alle belangrijke discussies is dit dé game om in huis te hebben.

Met een paar tweaks en extra's zorgt de Arcade Edition voor een aanvulling die het spel netjes afwerkt. De personages zijn gebalanceerd, en de combo's zijn anders en beter. Om het kort te maken: deze nieuwe editie is zijn geld waard als update. Of als introductie in de wereld van Street Fighter. Jammer van de challenge mode, want Yun en Yang hebben echt wel een handleiding nodig!

Heb je na het doornemen van de review rond Super Street Fighter IV - Arcade Edition zin om het spel in huis te halen? Dat kan, want de game ligt vanaf nu in de winkelrekken voor de PlayStation 3 en Xbox 360.

8 / 10

Super Street Fighter IV - Arcade Edition

PS3, Xbox 360, PC