Soul Calibur V

Old school 3D fighter.

Tijdens de E3 beurs mocht onderstaande zich enkele keren richting de Namco stand begeven. Meer bepaald voor het bezichtigen van enkele nieuwe demo's en de bekendmaking van een paar opvolgers van hun bekendste fighting games. Als eerste hier aan de beurt is de nieuwste telg uit de Soul Calibur reeks.

Voor we van start gingen met de demo werd ons eerst wat achtergrond over de nieuwe Soul Calibur meegegeven. De ontwikkelaars kozen ervoor om het verhaal 17 jaar na de gebeurtenissen uit het vorige spel te laten plaatsvinden. In tegenstelling tot het ter plaatse trappelende en simplistische plot uit de vorige games, wordt nu voor meer verhaal gekozen. Elk personage krijgt zijn eigen point of view op de zaken die gaande zijn.

Maar niet alleen het verhaal wordt één van de grote nieuwigheden, ook de personages krijgen een nieuwe look. Althans, de personages die terugkeren. Momenteel wordt er aan 22 personages gewerkt, waarvan slechts de helft oude bekenden zullen zijn. Het liefst van al hadden ze een volledige nieuwe cast willen maken, maar na wat wikken, wegen en discussiëren, hebben ze besloten om niet alle karakters naar de eeuwige jachtvelden te verwijzen. De bekende personages die hun comeback maken, krijgen echter wel een volledige make-over. Ze zijn ondertussen 17 jaar ouder geworden en hun bekende aanvallen zijn verfijnd.

Op de E3 zagen we vier speelbare karakters, maar ondertussen zijn al vijf personages bekend gemaakt. Protagonist Siegfried is opnieuw van de partij, maar ook Mitsurigi en Ivy keren terug. Daarnaast maakten ze met Patroklos en Pyrrha al twee nieuwe vechters bekend. Deze twee nieuwkomers zijn de zoon en dochter van Sophitia. Of Sophitia terugkeert is nog niet bekend, maar we vrezen ervoor. Een verlies dat wij als liefhebber van vrouwelijk schoon erg jammer zouden vinden.

Zoals gezegd wordt er momenteel aan 22 vechters gewerkt, maar dat hield de makers niet tegen om toch nog uit te kijken naar mogelijke aanvullingen in het spelersveld. Die 22 is dus al zeker het minimum. Ondertussen is al bevestigd dat net als bij vorige edities ook een specifiek karakter beschikbaar gemaakt zal worden voor elke console. Of er opnieuw gekozen wordt voor personages uit het Star Wars Universum, of voor consolegebonden helden zoals bijvoorbeeld Link voor SCII op de GameCube wilde men nog niet bekend maken. En ook deze keer zal het terug mogelijk zijn om elk personage uitvoerig te tweaken, kleden en bewapenen naar eigen goeddunken.

Tijdens de demo maakten de ontwikkelaars naast enkele nieuwe personages, ook twee speelstages bekend. Zo zal er onder meer gevochten worden op een middeleeuws schip en in een ondergrondse martelkamer. Twee keer visueel gedetailleerd uitgewerkte vechtarena's met elk zijn eigen specifieke kenmerken. In de martelkamer kan de tegenstander tegen het net gegooid worden, terwijl je in de andere arena de vijand van het schip kan duwen.

In tegenstelling tot een hoop andere populaire vechtspelen blijft Soul Calibur V vasthouden aan het 3D vechtsysteem. Meer zelfs nog. De makers pronken ermee dat ze met de '8-way run' het meest ingenieuze bewegingssysteem hebben om karakters in drie dimensies te laten bewegen. Het behoort tot één van de specifieke kenmerken van een Soul Calibur-spel. Geen terugkeer dus naar fake 2D zoals Street Fighter IV en Mortal Kombat eerder al deden. Soul Calibur heeft nooit een 2D verleden gekend, maar dat geldt natuurlijk ook voor Tekken. En net met laatst genoemde sloegen Capcom en Namco de handen in elkaar voor de 2D fighter Street Fighter x Tekken.

We aanschouwen wat ingame footage van het spel.

De makers beloofden ook komaf te maken met het Critical Finish systeem dat in Soul Calibur IV zoveel kritiek over zich kreeg. Het systeem maakte het mogelijk om in één klap de vijand knock-out te slaan. Wat dan weer de balance van het spel ontregelde en de minder krachtige en tactische bewegingen nutteloos maakte. In de plaats komt er een nieuwe meter bij en speciale aanvallen om spelers eerder een tactisch voordeel te geven. Dit wordt alvast een stuk minder vernietigend dan de Critical Finish.

Het is de bedoeling om een nieuwe stap te zetten in de evolutie van het vechtgenre. Men wil een lichte, elegante en snelle fightgame die voldoende vernieuwend is, maar evenzeer voldoende trouw blijft aan de reeks om de hardcore fans te blijven bekoren. Onze verwachtingen zijn alvast hoog gespannen.

Het spel is momenteel voor een goeie 20% afgewerkt en men hoopt dan ook uiterlijk in de eerste helft van 2012 het spel op de fans los te kunnen laten.

Soul Calibur V verschijnt in de eerste helft van 2012, en dat voor de PlayStation 3 en de Xbox 360.

Reacties (1)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.