Eurogamer.nl

De Microsoft E3-conferentie

Wij vellen ons oordeel over de aankondigingen.

Vorig jaar pakte Microsoft, het bedrijf dat ons nu alweer enkele jaren geleden de Xbox 360 bracht, op de E3 groots uit met Kinect. De bewegingssensor zou voor gamers een gloednieuwe manier van besturen betekenen, en moest in theorie de levensduur van de Xbox 360 gaan verlengen met enkele jaren. Tegelijkertijd zou de hardcore gamer, die nog steeds het liefst videospellen met behulp van een fysieke controller speelt, voorzien blijven worden van kwalitatieve, daarop steunende software. Ondertussen zijn we een jaar verder, en zopas kregen we op de persconferentie van Microsoft te horen of ze die belofte zullen houden.

Het eerste wat opviel was dat Microsoft voor het volle honderd procent de Kinect kaart trekt. Zowat alle spellen die we te zien kregen maken op een of andere manier wel gebruik van de sensor. En toch ging het spektakel dit jaar van start met een game die we nog traditioneel met knoppen en thumbsticks mogen bespelen: Modern Warfare 3. Bombastische ontploffingen, een level op een boot dat aardig deed denken aan het openingslevel van de eerste editie van de moderne oorlogsvoeringsgame en brute finishing moves maakten duidelijk dat de nieuwe Call of Duty niet van de poes zal zijn. Bovendien krijgen de X360-bezitters naar goede gewoonte een tijdelijk exclusief aanbod aan downloadable content op hun bord. De eerste troef is weer binnen.

Gameplay uit Modern Warfare 3.

Vervolgens was het de beurt aan Lara Croft, een dame die in de verse Tomb Raiderreboot eveneens niet te bespelen valt met Kinect. We zagen ingame gameplaybeelden van het spel die ons vooral deden denken aan een mix tussen Lost, Uncharted en Batman: Arkham Asylum. Waarom vraagt u? Lara is terecht gekomen op een tropisch - en zeer mysterieus - eiland waarop heel wat gesprongen en gepuzzeld zal moeten worden, en dat allemaal met behulp van een zesde zintuig waardoor onze Britse dame interessante objecten in de omgeving kan laten oplichten. Het zag er op z'n minst gezegd veelbelovend uit, maar morgen vertellen we jullie meer over Tomb Raider eens we met het spel aan de slag gegaan zijn.

En toen was het de beurt aan Kinect om nagenoeg de volledige persconferentie te overheersen. Peter Moore, ex-Microsoft kopstuk en nu grote baas bij EA Sports, kwam vertellen dat er maar liefst vier aankomende sportspellen, waaronder de nieuwe edities van FIFA, Madden en PGA Tour, op een voorlopig nog onbekende manier Kinect zullen integreren. Waar we minder op te wachten zaten was het nieuws dat de X360-versies van The Sims en de digitale versies van Hasbro spellen de bewegingssensor omarmen.

Gelukkig had EA wat spannender nieuws in de vorm van Mass Effect 3 meegebracht naar de conferentie van Microsoft. We kregen enkele flarden aan gameplay van dit voorlopig laatste deel binnen de epische RPG-reeks te zien, wat op heel wat gejuich van de aanwezige pers kon rekenen. Grafisch lijkt alles net een tikkeltje meer afgewerkt te zijn, maar het was vooral - en daar is 'ie alweer - de integratie van Kinect waarmee BioWare de journalisten over de streep wou trekken (mocht dat nog nodig geweest zijn). In Mass Effect 3 mag je deze keer aan de hand van je eigen stem conversaties aangaan met NPC's, terwijl je tijdens gevechten tactische aanwijzigen mag uitdelen aan je strijdmakkers. "Move up!", "Defend!" en gelijkaardige commando's zullen waarschijnlijk veelvuldig in het rond vliegen mocht je ervoor kiezen om Kinect in Mass Effect 3 een rol te laten spelen. Het blijft alleen nog de vraag hoe goed de microfoon in de sensor zijn werk zal doen wanneer Europeanen met allerlei twijfelachtige dialecten Engelse termen gaan gebruiken. Toch wist deze kleine flard van Mass Effect 3 nu al onze drang naar meer aan te wakkeren, al was het maar om meer van de nieuwe finishing moves te ontdekken.

Van EA naar een andere grote speler binnen de industrie, met name Ubisoft. Deze Franse uitgever bracht het ondertussen al een hele tijd in ontwikkeling zijnde Ghost Recon: Future Soldier met zich mee, maar vreemd genoeg kregen we nagenoeg niets van het eigenlijke spel te zien. In plaats daarvan koos Ubisoft ervoor om de Kinect integratie in de verf te zetten in de vorm van "Gunsmith", een ingame tool waardoor je door middel van handbewegingen allerhande wapens kunt demonteren en hun onderdelen kan vervangen en aanpassen. Het resultaat zou zijn dat er miljoenen verschillende knaltuigen ontworpen kunnen worden. Gimmick, of meer dan dat? We zullen het binnenkort te weten komen. Bovendien ziet het ernaar uit dat vanaf nu alle toekomstige spellen die in het universum van Tom Clancy plaatsvinden Kinect zullen integreren. Dit zien we zeker zitten mocht er een nieuwe EndWar komen, maar in het geval van Splinter Cell hebben we zo onze twijfels...

Fable ontmoet Kinect in The Journey.

Na enkele niet onaardige spellen gezien te hebben was het tijd om wat nieuwe partners aan de Xbox 360 te koppelen. Binnenkort zullen we eindelijk YouTube op de console van Microsoft kunnen ontvangen, terwijl we met onze stem - en dus ook met Kinect - in de Bing zoekrobot onderwerpen gaan kunnen opzoeken. Daarenboven zal er ook live TV op de X360 bekeken kunnen worden, maar of dit ook het geval zal zijn in België is voorlopig onduidelijk. Hetzelfde kan gezegd worden over de integratie van UFC Xbox Live, een service waardoor we allerhande UFC-matches via onze console kunnen bekijken. Vooral de Amerikaanse markt zal hier een boodschap aan hebben. Wel leuk dat dit alles samen met een gloednieuwe versie van het dashboard gelanceerd zal worden, en het ontwerp ziet er alvast weer een stuk simpeler uit.

ADVERTENTIE

Reacties

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.