Fallout: New Vegas - Honest Hearts

Het avontuur gaat verder in Utah.

door Stieven Schaerlaeken

Er zijn maar weinig plaatsen in de virtuele wereld met een aantrekkingskracht als de Mojave Wasteland. Deze dorre, warme vlakte heeft ons menig uurtjes weten bezighouden in Fallout: New Vegas. Met een gezonde verkenningsdrang zwerven we van kamp naar kamp, van vestiging naar vestiging en langs majestueuze bouwwerken. De reis is echter nog lang niet ten einde want Obisdian en Bethesda hebben maar liefst negen DLC-pakketen aangekondigd, of tenminste: dat is het plan. Dead Money is al een tijdje in ons midden, en sinds enkele dagen is ook Honest Hearts te koop. Gewapend met de nodige vuurkracht, werpsperen, stimpacks en een heus NCR-outfit trokken we naar de ongerepte schoonheid van Utah's Zion National Park.

Wie tijdens zijn reis door de Mojave toevallig tussen The Legion liep kon af en toe al eens geruchten oppikken over een zonderlinge, gevreesde figuur. Deze figuur stond bekend als The Burned Man, en probeer maar eens een Legionair te vinden die openlijk over zijn identiteit durfde te praten. In Honest Heart krijg je eindelijk het volledige verhaal van deze Burned Man. Sterker nog, hij is de centrale figuur in heel het verhaal. Als gezelschap tijdens mijn zwerftochten hebben we lief en leed zitten delen met "Rose" Cassidy, en uiteraard verheugden we ons op het verder zetten van onze reis naar Utah met haar. Daar is echter een klein knelpunt, ontdekken we al snel.

Via onze trouwe Pip Boy krijgen we een oproep van de zogenaamde Happy Trails Trading Company. Onze zin voor avontuur drijft ons uiteraard in die richting en al snel ontmoeten we een kleine bende die een heuse reis onderneemt naar het Zion National Park, gelegen in Utah. Dit reservaat heeft de bommenregen volledig mislopen en is dus ongerept en onbeschadigd. Er is echter een klein addertje onder het gras. Er wordt ons gevraagd om onze metgezel thuis te laten, en maar 100 lbs. aan bagage mee te nemen. Best een hele klus om te selecteren wat je allemaal thuis gaat laten. De onderhandelingen lijken wel op onze politieke perikelen, want er is geen weg rond de eisen van de Happy Trails afgevaardigde.

Er rest ons dan ook geen enkele andere keuze om de bagage overboord te gooien, en voorlopig afscheid te nemen van Cass. Tijdens onze reis krijgen we het relaas van de Burning Man, en al snel openbaart het park zich voor ons. Meteen worden we gekatapulteerd naar films van John Wayne, met roodachtige rotsformaties, indianen, kleurrijke muurschilderingen en een prachtig uitzicht op de natuur. In de verte horen we al een beekje kabbelen, toch krijgt dit schoonheidstafereel al snel als een bittere nasmaak. Onze caravan komt onder vuur te liggen en we zitten midden in een stammenoorlog en een conflict tussen een missionaris van het onbekende New Canaan en de Burned Man. Welke kant krijgt jouw steun?

Dead Money weet ons te bekoren door de interessante locatie, een sterk verhaal en het stemmenwerk is van een hoog niveau. Toch zijn er wat minpuntjes, en eentje daarvan is de ietwat saaie aankleding van de Siërra Madre. Alles is nogal rood. Wel, Honest Hearts breekt met het rode en brengt een kleurenpallet op tafel met een waaier van aardse kleuren, bruinachtige tinten op de rotsen, en zoals je kunt verwachten in een park, groene tinten voor de fauna en flora. Via een rivier tussen rotsformaties door naar de zonsondergang kijken, het is een tafereel dat prachtig weergegeven is en dat alleen al zou deze DLC de moeite maken, maar we zijn wel iets kritischer en kijken naar meer dan een natuurbeeld met romantische ondertoon. Toch is sfeer een zeer belangrijk iets en hier zit alles snor, mede door het introduceren van regen en mist. De hilarische opmerkingen van je nieuwe side-kick, Follows-Chalk, maken het allemaal nog beter. Hij maakt meteen het eerste vriendelijke gezicht dat je tegenkomt in Honest Hearts, en vergezelt de speler op de reis door het park.

Wat valt je nu meteen op tijdens je reis doorheen de Honest Hearts DLC? De diversiteit waar Bethesda en Obsidian de speler mee rond de oren meppen. Op geen enkel vlak is deze downloadable content gelijk aan zijn voorganger, buiten het feit dat je level cap weer met vijf levels omhoog gaat, en deze ondertussen op veertig brengt. De speler krijgt opnieuw de keuze tussen braafjes de queesten afwerken wanneer je ze krijgt, maar echte Fallout-spelers hebben echter de genen van verkenners. Dit soort gamers zullen zeker niet op hun honger blijven zitten want het park is toch best uitgestrekt en heeft meer dan vijftig locaties om te verkennen. Een gedeelte van deze plaatsen zullen verbonden zijn aan queesten die je normaal niet zou verkennen.

Dit gaat zeker van pas komen wanneer je die felbegeerde level veertig wilt behalen. Over queesten gesproken: voor wie de DLC volledig wilt uitspelen mag zich aan een kleine twintigtal verwachten, en Obsidian heeft een leuk en enorm gevarieerd pallet bedacht, met achtergrondinformatie over de stammen, de nodige vijanden om de nieuwe wapens en perks op te testen, of zelfs gevoelskwesties worden niet uit de weg gegaan. Net zoals dat ook het geval was in New Vegas en Dead Money, hoewel het daar fel geminimaliseerd werd, krijgt de speler weer de nodige keuzes op z'n bord, met een verschillend einde tot gevolg.

Het eerste kwartier van de tweede DLC-pack voor Fallout: New Vegas.

We zijn ondertussen een kleine vijf uurtjes bezig met de DLC en komen uiteindelijk tot het slotluik, met een hartverscheurende keuze. Vechten of vluchten? Jouw keuze gaat zeer verstrekkende gevolgen hebben voor de verschillende stammen in Utah. Beide keuzes laten je een soortgelijke uitkomst zien, maar de manier waarop je deze behaald is toch verschillend, vooral op moreel vlak. Met pijn in het hart is onze tocht doorheen Zion National Park ten einde, en de tijd is aangebroken om ons te herenigen met Cass, op weg naar een volgende DLC?

Was Honest Hearts de moeite waard? Daar staat als een paal boven water. Een adequate kennis van Fallout: New Vegas hebben we al, maar met nieuwe wapens, nieuwe perks en een geheel nieuw verhaal ontdekken we al snel dat er toch altijd iets meer te leren is in de wereld van de Majove, en daar buiten. Het prijskaartje bedraagt €9,99 en het is zijn geld meer dan waard. We zijn er een aantal uurtjes zoet mee geweest, en vijf nieuwe achievements pronken alweer in mijn trofeeënkast. Net zoals Dead Money is Honest Hearts een niet te missen must have voor Fallout-fans, en we kunnen haast niet wachten tot de volgende DLC zijn opwachting gaat maken. Sterker nog, het is al halsreikend uitkijken wanneer we het hele spel met alle DLC eens kunnen spelen. Een ervaring om nooit te vergeten, me dunkt.

De Honest Harts DLC is vanaf nu verkrijgbaar via Xbox Live voor 800 MS Points, terwijl je voor de PC-versie 9,99€ moet betalen. Om Honest Harts te kunnen spelen heb je Fallout: New Vegas nodig. Wat we van die game vonden kun je lezen in onze review. Ook de voorgaande DLC voor dit spel, genaamd Dead Money, werd op Eurogamer Benelux voorzien van een review.

8 / 10