The Sims 3DS

Een complete, maar rommelige overzetting.

Ooit waren The Sims een ware hype bij casual gamers. Opeens wouden je moeder, je zusje en je vriendin ook wel eens zien hoe het zou zijn om een virtueel gezinnetje te onderhouden, en dus verloor je als hardcore gamer in één klap je vertrouwde plek achter je PC (of eender welk ander systeem waarop de mensjes hun intrede gemaakt hebben). Zoals dat met alle hypes gaat is de buzz ondertussen een stuk minder geworden, en zien we dat zelfs ontwikkelaar Maxis tracht om The Sims van een pure life sim naar een light-RPG om te vormen met De Sims Middeleeuwen.

En toch heeft men beslist om het rond de bekende formule draaiende The Sims 3, een spel dat midden 2009 voor de PC verscheen, uit te brengen voor de Nintendo 3DS. Op papier klinkt dat zelfs nog niet zo heel gek, gezien je door het 3D-effect op de nieuwe handheld het gevoel krijgt alsof alles op het bovenste beeldscherm zich afspeelt in een doosje. Een kijkdoos met poppen zeg maar, en jij mag de poppetjes zelf als marionetten besturen. Bovendien bracht EA de derde Sims-game ook al eens naar de Nintendo DS, waar het spel met redelijk lovende kritieken aan de haal ging.

Is de 3DS-versie hier ook begraven?

En op zich mag je op de 3DS met ongeveer dezelfde game aan de slag gaan. Nog steeds is het de bedoeling dat je de Sims laat opgroeien door hun levenswensen te vervullen (of net niet) via het karma-systeem. Een wens die in vervulling gaat zorgt voor een positieve beloning, terwijl er regelmatig ook hilarische negatieve gevolgen de revue passeren. Anders dan op de PC krijg je deze keer ook nog specifieke doelen op je bord die je moet vervullen - zoals afstuderen of een gezin stichten -, waarvoor je dan punten krijgt waarmee je nieuwe meubels voor je huisje kan kopen.

Dit alles maakt van The Sims 3 voor de 3DS een game die je voortdurend zal belonen voor de dingen die je doet. Brood in de broodrooster stoppen zal enkele statistieken positief beïnvloeden, terwijl regelmatig een douche nemen je liefdesleven hoogstwaarschijnlijk ten goede komt (dit is trouwens niet enkel in The Sims zo!). Alweer iets in theorie klinkt als een succesformule. Spijtig genoeg staan er enkele vervelende minpunten in de weg die deze 3DS-versie in één klap bombarderen naar de budgetbak.

Allereerst is er het grafische aspect van het spel. Dit is op geen enkel vlak een mooie 3DS-game, en dat komt simpelweg doordat EA een eerder uitgebrachte versie slordig gepoort heeft naar de nog steeds erg vers aanvoelende handheld. We zien dit wel meer gebeuren tijdens de eerste maanden van een nieuw systeem, maar de keuze van de uitgever om net The Sims 3 over te hevelen is onbegrijpelijk. Waarom niet in de best aardige Wii-catalogus van The Sims kijken? Zijn ze de MySims-reeks gewoon vergeten?

"Spijtig genoeg staan er enkele vervelende minpunten in de weg die deze 3DS-versie in één klap bombarderen naar de budgetbak...."

Niemand verwacht dat de 3DS-versie de PC-editie van The Sims 3 zal evenaren, maar wat we hier te zien krijgen ziet er slechts een tikkeltje beter uit dan pakweg een vroege PSP-game. Textures zijn kartelig, laadschermen duiken veel te vaak op en de framerate is vergelijkbaar met een tachtigjarige die de weg oversteekt. Enerverend traag dus! Maar dé grootste boosdoener hebben we zelfs nog niet aangehaald: de camera.

Navigeren doorheen het huisje van je Sims doe je door met je stylus op het touchscreen te tikken, wat erg onhandig en onprecies verloopt. Er is ook een optie om de slider stick hiervoor te gebruiken, maar het resultaat is zo mogelijk nog slechter. Het duurt veel te lang om in beeld te brengen wat je nu eigenlijk zou willen zien, terwijl je dat van een ik-kijk-in-een-doos-game nu niet bepaald verwacht.

Aan de andere kant moet je EA een schouderklopje geven voor de manier waarop ze haast alle opties en gameplay uit de PC-versie over hebben kunnen brengen naar een 3DS-cartrigde, en zelfs nog enkele nieuwe dingen hebben kunnen toevoegen. Zo kun je via StreetPass je eigen Sim met andere spelers uitwisselen, en mag je de ingebouwde 3DS-camera gebruiken om een foto van je hoofd om te toveren tot het aangezicht van je digitale vriendje. Toegegeven, de implementatie is niets vergeleken met de Mii Maker, maar het is knap dat EA de extra snufjes van de 3DS weet te benutten.

De lanceringstrailer is leuker dan de game zelf.

Maar hoewel The Sims voor de 3DS een opvallend complete ervaring te bieden heeft, kan ook hier een groot minpunt aan verbonden worden. Er zijn gewoon teveel dingen om te doen, en het waden door menuschermen verloopt daarvoor veel te stroef. Navigeren doorheen de honderden mogelijkheden om je huis te personaliseren begint al snel aan te voelen als een helse opgave, en aan de randen van het scherm zijn overal veel te kleine statistieken geplaatst waardoor je de bomen niet meer door het bos ziet. Zo zie je nog maar eens dat kwantiteit zeker niet evenredig is met kwaliteit, en vooral, gebruiksvriendelijkheid.

De 3DS-versie van The Sims 3 haal je best enkel en alleen in huis als je kost wat kost een draagbare editie moet hebben. Zowat alle functies en mogelijkheden uit de PC- en consoleversie zijn opnieuw aanwezig, maar je moet er een prijs voor betalen. De camera werkt niet naar behoren, de graphics en framerate horen anno 2011 niet meer thuis op een handheld, en de navigatie doorheen menuschermen en statistieken voelt aan als een helse opgave. Knap dat EA zo'n uitgebreide game naar de 3DS weet te brengen, maar uiteindelijk klinkt het beter op papier dan in de realiteit.

De review van The Sims 3DS doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan, want de game ligt op dit moment in winkelrekken voor de 3DS

4 / 10

The Sims 3