Shift 2: Unleashed

Versnelling terug of vooruit?

Er werd van tevoren al hoog van de toren geblazen door de producers van Shift 2: Unleashed. De game zou de nieuwe standaard voor simracing zetten. Shift zou het juiste evangelie prediken, in tegenstelling tot de afvalligen als Forza en Gran Turismo. Immers wordt Shift 2 ontwikkeld door Slightly Mad Studios, een samenstelling van ex-Simbin leden, de ontwikkelaar van hardcore racesims op de pc.

Het gaat je dan toch enige zorgen baren wanneer je hoort dat Shift 2: Unleashed dezelfde physics engine gebruikt als het niet unaniem lovend ontvangen eerste deel. Hoe meer je van deze game speelt, hoe sterker die zorgen daadwerkelijk bewaarheid worden. Want hoe enorm de ontwikkelaar ook z'n best doet om van Shift 2 een intense en realistische race-ervaring te maken, de physics schieten toch echt te kort.

In essentie is Shift 2 een echte simracer en vinkt het dezelfde lijstjes af als bijvoorbeeld een Forza of Gran Turismo. Een flinke lijst met auto's, uitgebreide tuning en upgrade ogelijkheden, veel verschillende circuits, een waslijst aan verschillende events en een hele lijst aan assists die je naar wens aan of uit kunt vinken. Natuurlijk mogen ook een photo mode en een livery editor tegenwoordig niet meer ontbreken. Hoewel die beide opties nergens de middenmoot ontstijgen.

Nog meer dan het al vrij toegankelijke Forza Motorsport 3, doet Shift 2: Unleashed er alles aan om ook de onervaren simracer van deze game te laten genieten. Je start met een paar oefenrondjes om zo de juiste assists en moeilijkheidsgraad van de tegenstanders te bepalen. Je kunt daarna meteen aan de slag met een racegame die optimaal op jouw ervaringsniveau is afgesteld. Dit werkt prima en voorkomt onnodige frustraties verderop in de game.

Andere opties maken de game nog toegankelijker voor een breder publiek. Zoals de quick tune, waarmee je met een paar sliders heel snel algemene afstellingen van je auto kunt wijzigen. Aan de andere kant zijn de weergegeven statistieken van de auto's weer vrij ondoorzichtig voor eenieder die weinig tot niets met racen heeft. Ook bepaalde opties zijn bijzonder hardcore en specifiek voor een mainstream titel als dit, zoals het kalibreren van de controls en de technische terminologie bij het upgraden.

Wat men uitstekend heeft gerealiseerd, is de presentatie van het racen zelf. Het soms wat overdreven Amerikaanse gedoe in bijvoorbeeld de filmpjes is niet echt geslaagd, maar terwijl je door de bochten knalt vergeet je dat snel. De nieuwe helmet cam, waarmee je letterlijk vanuit de helm van de coureur kijkt, maakt de races bijzonder intens en geeft je meer overzicht dan de reguliere cockpit view. Ook is het geluid geweldig goed gedaan, met veel subtiliteiten in bijvoorbeeld het motorgeluid en de interactie met het wegdek wat je in concurrende titels vrijwel niet hoort.

Het schademodel is bijzonder sterk uitgevoerd, helemaal voor een game als dit. Crashes ogen overtuigend en over de kop slaan is in deze game daadwerkelijk goed neergezet op visueel vlak. In Shift 2 kan je auto echt helemaal aan flarden gereden worden. Een hele verademing vergeleken met het belachelijk conservatieve Gran Turismo 5 bijvoorbeeld. Ook klinken de botsingen en schampen overtuigend en niet te droog of te tam.

Autolog is weer terug.

Ondanks al deze prima kwaliteiten, weet Shift 2 toch niet helemaal te overtuigen. De selectie aan auto's is bijvoorbeeld opvallend beperkt. Heel wat auto's die met name bij kenners en liefhebbers in trek zouden zijn, ontbreken in deze game. Hierdoor krijg je te snel een herhaling van dezelfde auto's, wat je bijvoorbeeld ook terug ziet op de Speedwall van de Autolog. De succesvolle community feature die overgeheveld is van Hot Pursuit.

Sowieso trekt Autolog teveel focus naar zich toe. Voor een erg belangrijk deel legt de game de nadruk op het verbeteren van de tijden van je vrienden. Je bent dit nooit verplicht, maar het is bijvoorbeeld een van de weinige doorslaggevende redenen om betere auto's te kopen of te upgraden. In de single player groeit de tegenstand namelijk grotendeels met je mee, waardoor je jezelf op dat vlak weinig kunt onderscheiden. Soms maakt upgraden de game zelfs alleen maar lastiger.

Awaiting cover image

Shift 2: Unleashed

PS3, Xbox 360, PC