Star Wars III: The Clone Wars

Hiervoor moet je niet blokken.

Het is ondertussen al gebleken dat de titels die momenteel voor de 3DS beschikbaar zijn best te pruimen vallen. Pilotwings Resort, Nintendogs + Cats n Ridge Racer 3D gaan stuk voor stuk met een acht op tien lopen, terwijl Super Street Fighter IV 3D Edition het met nt een puntje minder moet doen. Hoewel dit mooie scores zijn, moet je er rekening mee houden dat het om lanceringstitels gaat.

De lat ligt wanneer je scores uitdeelt dus wat lager, en je vergeeft al eens het feit dat bepaalde onderdelen in het spel nog niet erg diepgaand zijn. Ook ontwikkelaar moeten, net zoals de consument, de nieuwe hardware natuurlijk nog leren kennen. Maar wat zou er gebeuren wanneer een spel dat ook voor de TV-consoles van Sony en Microsoft uitkomt en dus per definitie reeds alle toeters en bellen in huis heeft naar de 3DS brengt?

Dat is precies wat Activision en ontwikkelaar Traveller's Tales met LEGO Star Wars III: The Clone Wars hebben gedaan. Het spel is naast voor de kakelverse 3DS ook op de X360, PS3, Wii, DS n PSP uitgekomen, wat platformen zijn die reeds hun pluimen in het achterwerk ontvangen hebben. Het risico om daarvoor een spel te ontwerpen ligt lager, en de beslissing om een gelijkaardige, en dus reeds goed gevulde versie naar de 3DS te brengen werd volgens mij dan ook snel gemaakt.

"een LEGO-game spelen staat altijd gelijk aan simpele, maar vermakelijke gameplay...."

Wat je van dit spel mag verwachten is meteen duidelijk wanneer je de titel ervan leest. Je neemt deel aan missies die eerder al te zien waren in het eerste en tweede seizoen van The Clone Wars, de geanimeerde TV-serie rond Star Wars, maar in plaats van realistische personages te besturen doe je je ding met LEGO-poppetjes. Naar goede gewoonte hebben de jongens en meisjes bij Traveller's Tale zorgvuldig het door George Lucas geschapen universum weten te vertalen naar de Deense blokjes, en het resultaat is nog steeds lachwekkend (in de goede zin van het woord) te noemen. De LEGO-games zitten naar goede gewoonte vol met zelfspot en droge humor, en ook deze keer zal er tijdens het spelen meermaals een glimlach op je gezicht tevoorschijn komen.

Of het verhaal bij je in de smaak zal vallen hangt volledig af van je voorliefde voor Star Wars. Zeggen namen als Grievous, Count Dooku en Ahsoka Tano je niets, dus zul je waarschijnlijk net zoals ik het plot overslaan en gewoon de vele levels afwerken. Ben je wel een fan, dus zul je de vele verwijzingen naar allerhande trivia des te smakelijker zijn.

Wat voor een persoon je ook bent; een LEGO-game spelen staat altijd gelijk aan simpele, maar vermakelijke gameplay. Je start de Story Mode, en werkt levels af die opgesplitst zijn in drie grote acts. Soms worden deze van elkaar gescheiden door tussenfilmpjes, en deze zijn werkelijk een genot om naar te kijken. Niet omdat de ontwikkelaar de 3D-functionaliteiten op een briljante manier heeft weten te implementeren, maar gewoon doordat deze cutscenes op audiovisueel vlak haarscherp op je handheld weergegeven worden.

De eigenlijke gameplay bestaat er zoals altijd uit om met allerhande personages zoveel mogelijk studs (de valuta uit de LEGO-games) te verzamelen. Deze muntjes krijg je door objecten in de omgeving te vernielen, vijanden te verslaan of puzzels op te lossen. De manier waarop je dit doet is uitermate simplistisch, en zelfs zo makkelijk dat je LEGO Star Wars III: The Clone Wars bijna met je ogen dicht kan spelen.

Vijanden neerhalen met je lightsaber bestaat meestal gewoon uit op dezelfde knop rammen, en om progressie te boeken in het spel volstaat het vaak om alles in je omgeving gewoon stuk te slaan. Vaak zitten daar namelijk bouwblokken achter of onder verstopt die wanneer je ze in elkaar zet gewoon een knop ingedrukt houden een gebruiksvoorwerp vormen. Dit kan je dan weer gebruiken om verder in de levels te komen.

Opnieuw een doodsimpel concept, maar doorheen de jaren hebben de LEGO-games bewezen dat deze formule werkt. Ook wij ondervonden een soort van ontastbare drang om toch nog snel n level voor het slapen gaan uit te spelen, gewoon omdat het spel zo vlot speelt en je voortdurend beloningen krijgt voor hetgeen je doet. Met je verzamelde studs kun je namelijk allerhande items kopen in winkels, terwijl het spel je voortdurend laat zien dat je uitgespeelde levels ng eens zult moeten verkennen om alle geheimen te ontdekken.

Reacties

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.