Crysis 2

De hegemonie doorbroken.

Geteste versie PlayStation 3

Zeg nou zelf. Als je oorlogje wil spelen en met een gun wil schieten, waar kies je dan voor? De schiettent op de kermis of een potje paintball? Het verschil tussen beide is natuurlijk enorm. Bij beide spellen schiet je met een geweer, maar om dat basisprincipe heen biedt een potje paintball zoveel meer, zoals vrijheid en dynamiek. Iets wat een statische schiettent, hoe leuk ook aangekleed, nooit zal kunnen bieden.

Dat verschil tussen beide is ook precies hetgeen wat opgaat wanneer je Crysis 2 naast bijna iedere andere moderne shooter legt. Crysis 2 is het potje paintball. Call of Duty en diens afgeleiden zijn de schiettent. Inmiddels worden we al enkele jaren geconditioneerd door rechtlijnige, sterk gescripte en voorspelbare shooters die de actie bijna als een film voor je afdraaien.

Crysis 2 doorbreekt die hegemonie. Net als de eerste game, is de campaign een sterke combinatie van een gescript avontuur met spectaculaire momenten en een goed gevulde sandbox waarin je je creativiteit optimaal kunt botvieren. Met een lengte van ruim 12 uur is de singleplayer nog aan de ruime kant voor een moderne shooter. Maar ondanks dat slaat de verveling nooit toe, juist omdat de gameplay je zoveel vrijheid biedt.

Launchtrailer.

New York is dit maal het strijdtoneel. Die keus blijkt een schot in de roos. De organische jungle wordt ingeruild voor één van beton. Crytek benut deze setting optimaal en weet met iedere missie af te wisselen in sfeer en scenario. Daarvoor trekt men alle sci-fi-tintjes van de franchise uit de kast. New York is een oorlogs- en rampgebied in Crysis 2 en is constant aan transformatie onderhevig. Aardverschuivingen, overstromingen, giftige regen en alienstructuren die uit de grond schieten; het weet je constant te verrassen.

Vanzelfsprekend is Crysis 2 een audiovisueel spektakel. Op de consoles is dit met gemak de fraaist ogende shooter ooit. Zelfs nog fraaier dan Killzone 3. Niet alleen technisch weet Crysis 2 erg veel indruk te maken met alle subtiele effecten van dien, het is vooral ook de overtuiging waarmee New York als locatie wordt gepresenteerd. Het oog voor detail is ongekend, zeker wanneer je de schaal in ogenschouw neemt. De game herbergt bovendien een uiterst breed en rijk kleurenpalet. Een grauwe, grijze shooter is dit allerminst.

Ook het geluid is niet achtergebleven bij deze tour de force. De omgevingsgeluiden zijn fantastisch gedaan en vooral het wapengekletter klinkt ontzettend overtuigend. Niet sinds de Frostbite engine van de recente Battlefield-games heeft een game zoveel indruk weten te maken met slechts het produceren van overtuigend geknal en explosies. De muziek blijft hier niet bij achter. Niet alleen is de main theme door Hans Zimmer erg goed gedaan en snel herkenbaar. Ook de vaak meer subtiele achtergrondmuziek tijdens de game weet iedere scène op een perfecte wijze te ondersteunen. Zonder dat het direct opvalt is uitgerekend het geluid één van de sterkst verbeterde onderdelen ten opzichte van de voorgaande game.

Helaas vergt men wel net iets teveel van de hardware. Op de PS3 is de framerate verre van soepel. De game is zeker goed speelbaar, maar vloeiend draait het allerminst. Regelmatig komen er scènes voorbij waarbij de hardware van de console tot op z'n knieën wordt gedwongen. Crytek lijkt bewust de keuze gemaakt te hebben voor fraaie plaatjes boven een soepele framerate. Uiteindelijk valt er ook wel wat voor te zeggen, gezien het wat tragere tempo van de game.

Crysis 2 is namelijk een bijzonder tactische game, als je het op die manier wenst te spelen. De grote, open omgevingen en uiterst scherpe kunstmatige intelligentie lenen zich perfect voor een systematische en tactische aanpak. De game voorziet hier dan ook ruim in dankzij de vele interactiemogelijkheden met de omgeving, de verscheidene krachten van je pak, de uitgebreide modulatie van je wapens en de verschillende visors.

Op ieder moment kun je besluiten om de situatie stealthy aan te pakken door ondermeer veel gebruik te maken van de camouflage van je pak, silencers op je wapens en speciale stealth kills of om het aggressiever aan te pakken door veel te sprinten en glijden, met zware wapens te schieten en jezelf te beschermen met de armor mode. Ook kun je vijanden vastpakken en wegwerpen, allerlei objecten in de omgeving als geïmproviseerd wapen gebruiken, autowrakken tegen vijanden aantrappen en nog veel meer.

Het fraaiste van alles is dat alle mogelijkheden in de gameplay zo ontzettend soepel in elkaar verweven zijn. Mede door de verbeterde besturing, kun je snel en probleemloos tussen alle krachten van je pak wisselen en optimaal gebruik maken van de omgeving. Het is zelfs mogelijk om zoals Killzone achter cover te schuilen en hiervandaan gedekt te schieten. Dat niet alleen, want men heeft ook een voorsprong genomen op de game Brink, met snelle en soepel spring en klimwerk door de omgeving. Eigenlijk herbergt Crysis 2 bijna alle goede en unieke aspecten van de beste shooters en verweeft dit tot een nagenoeg perfect werkend geheel.

Het eerste kwartier.

Crytek heeft ook het nut ingezien van een goed lopend verhaal. Hoewel het sci-fi scenario van de eerste Crysis best aardig werkte, mistte er toch iets doorslaggevends aan. Crysis 2 is in dat opzicht heel wat verder. De opzet van de verhaallijn is een stuk ambitieuzer en weet je al meteen vanaf het begin te boeien. Wat men vooral ijzersterk doet is het verhaal van de game via de spelwereld zelf te vertellen, zonder onderbrekingen van tekstberichten, audiologs en tussenfilmpjes. Op die wijze wordt het tempo er in gehouden, raak je nooit uit de spelwereld getrokken en blijf je tegelijkertijd wel middenin alle ontwikkelingen zitten.

In hoeverre de multiplayer een succes wordt, moet nog blijken. Het is duidelijk dat Crytek er veel meer tijd in heeft gestopt om de unieke aspecten van de gameplay zo goed mogelijk in een multiplayerjasje te vormen. Toch zal het lastig blijven om de grootste games op dit gebied te overtreffen. Vooral ook omdat Crysis 2 toch wel een hele andere speelstijl hanteert die op multiplayervlak misschien niet voor heel veel mensen is weggelegd. Uiteindelijk zal Crysis 2 toch meer geprezen worden om de ijzersterke singleplayer.

Het spelen van Crysis 2 voelt bevrijdend, in meerdere opzichten. De mate van vrijheid, mogelijkheden en dynamiek in de gameplay hebben we eigenlijk al sinds de eerste Crysis niet meer gezien. Sterker nog, in Crysis 2 heeft men het geheel verder aangescherpt en verbeterd, met bovendien een aanzienlijk boeiender scenario en verhaallijn ter ondersteuning van het geheel. Laat je niet afleiden door de schijnbare focus op de graphics. Deze game verveelt geen moment en is vrijwel nooit frustrerend. In ieder mogelijk opzicht is Crysis 2 een topgame en een zeer gewaardeerd tegengeluid in relatie tot de heerschappij van de Call of Duties van deze wereld.

9 / 10

Lees ons scorebeleid Crysis 2 Ronn Perdok De hegemonie doorbroken. 2011-04-04T11:14:00+02:00 9 10