Nintendogs + Cats

Woef!

Sinds de eerste Nintendogs in 2005 op de DS verschenen heeft Nintendo er weer een succesfranchise bij. Niet verwonderlijk ook, dankzij features van de DS zoals 3D-graphics, een touchscreen en een microfoon kwamen Nintendo's virtuele puppy's haast echt tot leven. Met het touchscreen kon je de diertjes aaien en met de bal smijten. Met behulp van de microfoon reageerden de hondjes ook op je stem, herkenden ze hun eigen naam en kon je ze trucjes aanleren. Ik moet denk ik dan ook niemand overtuigen dat deze game die kort na de launch van het systeem verscheen, nog steeds een van de best verkochte games is op de Nintendo DS. Heel verbazend is het dus niet dat Nintendo bij de lancering van de 3DS, de opvolger van de Nintendo DS, ook met een opvolger voor Nintendogs komt: Nintendogs + Cats.

Laten we beginnen bij de meest zichtbare nieuwigheid: de toevoeging van kittens. Fans hopen al vele jaren op een versie met katjes en nu krijgen ze ook hun zin. Gedeeltelijk dan. "Katten zijn als meisjes. Als ze tegen jou praten, dan is alles in orde maar probeer tegen hen te praten en het gaat meteen een stuk minder goed." Of Shigeru Miyamoto, bedenker van wereldwijd bekende series als Super Mario, The Legend of Zelda, Donkey Kong, Wii Fit en Nintendogs, en de persoon die bovenstaande uitspraak deed, evenveel van vrouwen weet als van games maken laten we in het midden, maar inzicht in het gedrag van katten heeft hij in elk geval wel. Het zal de nadenkende lezer dan ook niet verbazen dat de toevoeging van kittens in de Nintendogs-games meer een gunst voor de fans is dan een werkelijke toevoeging aan de gameplay.

Want kittens laten zich immers niet bevelen zoals honden dat doen. Ze trucjes aanleren lukt je niet en ze uitlaten is niet nodig. Een kat zul je niet zo snel achter een frisbee doen aanrennen, laat staan ze deze ook terugbrengen. Ze maken hun zelfstandigheid en, laten we eerlijk zijn, luiheid echter dubbel en dik goed met hun schattigheid en hun gespin als je ze aait. Maar de puppy's blijven zonder twijfel de absolute sterren in deze Nintendogs + Cats .

In het totaal zitten er maar liefst 27 verschillende rassen honden in Nintendogs + Cats. Uit welke rassen je keuze hebt tijdens de eerste uren van het spel hangt af van welke versie je koopt maar uiteindelijk worden ze allemaal beschikbaar in alle versies. Nadat je je eerste puppy geadopteerd hebt en het een naam gegeven hebt kun je het leren achter een frisbee lopen, je bevelen volgen, het beestje wassen en eten geven, uitlaten en alle andere dingen doen die bij het hebben van een puppy komen kijken. Je krijgt een klein startfonds om allerhande speelgoed en accessoires te kopen, maar zodra dat fonds op dreigt te geraken moet je beginnen met wedstrijden te spelen om geld te winnen.

Hoe goed je puppy het doet in deze wedstrijden is eigenlijk de enige manier om vooruitgang te meten in het spel. Nintendogs + Cats is hét ultieme voorbeeld van een game voor casual gamers en is dan ook volledig gemaakt voor de mensen die elke dag een kwartiertje tot een half uurtje spelen, en dan de 3DS weer wegleggen tot de volgende dag. Het aantal taken dat je dagelijks kunt uitvoeren met je puppy is beperkt. Eten en drinken geven, uitlaten en wassen zijn allemaal acties die je niet vaak moet doen en op het aantal wedstrijden waar je elke dag aan kunt meedoen staat een limiet. Tijdens de eerste dagen dat je een puppy hebt komt daar ook nog bij dat je ze commando's kunt leren maar ook dat staat beperkt op drie per dag. Het voordeel hiervan is wel dat het zeker een week duurt voordat je alles in het spel gezien hebt. Elke dag kom je nog iets nieuws tegen, volg je een nieuwe wandelroute, vind je een nieuw speeltje of krijg je een nieuwe tip.

Grr! Woef! Miauw!

Grafisch ziet het spel er goed uit. Vanzelfsprekend is er een hele vooruitgang te merken in vergelijking met de voorganger. De hondjes en katjes zijn misschien niet hoog gedetailleerd met allerhande speciale effecten om de vacht zo echt mogelijk te doen lijken, maar ze zien er meer dan goed genoeg uit en belangrijker: ze gedragen zich belachelijk realistisch. De animaties zijn enorm waarheidsgetrouw en het blijft toch ook na een paar dagen spelen verbluffend hoe goed de interactie is tussen de speler en de dieren. Ook het 3D-effect van de 3DS wordt goed toegepast, vooral wanneer een puppy of kitten zijn pootjes 'tegen' het scherm zet en eraan likt.

Toch komt uiteindelijk alles neer op het aanspreken van de doelgroep. Terwijl niemand onberoerd blijft door de ontzettend schattige pups en kittens is hoelang je precies beroerd blijft volledig afhankelijk van je leeftijd en geslacht. Kleine meisjes zullen zich weken kunnen bezighouden met het kopen van nieuwe accessoires zoals hoedjes en grappige items voor hun puppy maar elke andere demografische groep zal toch wel sneller uitgekeken zijn op de game. Voor wat het is, een huisdiersimulator, is Nintendogs + Cats echter het beste wat er te krijgen is en verdient daarom een hoge score. Het is een compleet pakket en legt de lat voor wat we mogen verwachten in de toekomst alweer een beetje hoger.

De review van Nintendogs + Cats doorgenomen, maar je hebt ook interesse om reviews rond andere 3DS-games door te nemen? Klik dan hier om richting de lanceringspagina van de nieuwe handheld te gaan, waar al onze 3DS-coverage mooi samengevat staat!

8 / 10

Awaiting cover image

Nintendogs + Cats