Face Raiders

Een gratis, verdomd leuke 3DS-trip!

Wie Face Raiders, een van de spellen die standaard op de gloednieuwe 3DS te vinden zijn, precies gemaakt heeft weten we niet, maar we zijn er zeker van dat er groene, speciaal ruikende plantjes op de vensterbank van hun kantoor stonden. Net zoals de WarioWare-reeks is Face Raiders namelijk zo'n spel waarvan je eerst denkt dat het de grootste onzin ooit is, om daarna te ontdekken dat er eigenlijk wel wat toffe ideeën achter schuilgaan.

Het doel is simpel: je moet mensen in hun gezicht schieten. Niet echt iets voor Nintendo zou je denken, maar dan heb je het mis. Je moet om Face Raiders te spelen namelijk gebruik maken van de ingebouwde camera's op je 3DS, en dan meer bepaald om gezichten te fotograferen. Deze smoelwerken worden dan naar het spel getransporteerd, krijgen een futuristische Ape Escape achtige helm op hun hoofd gezet, en vervolgens is het aan jou om ze naar de verdoemenis te knallen.

Het concept is simpel, maar met Face Raiders haalt Nintendo heel wat unieke 3DS-functionaliteit boven om het geheel een unieke draai te geven. Ten eerste is er natuurlijk het gebruik van het ingebouwde fototoestel en het daarmee transporteren van dingen uit de echte wereld naar een game. Je kunt ervoor kiezen om je eigen gezicht op de gevoelige plaat vast te leggen – de software herkent (hopelijk) zelfs of je een man of vrouw bent -, maar uiteindelijk geven de ontwikkelaars zelf aan dat je een saaie piet bent als je het daarbij wil houden.

Overal zijn namelijk wel gezichten te vinden waarop je eens zou willen schieten. Zo transporteerde ik Goedele, Bob Peeters, Showbizz Bart en – jawel – Paus Benedictus XVI richting Face Raiders om hen hun verdiende loon te geven. Eens je een gezicht in het spel plakt zal de software de smakkerd voorzien van een aantal gezichtsuitdrukkingen die er tegelijk griezelig en grappig uitzien. Ooit de Paus zijn lippen willen zien tuiten om in 3D op je af te zweven en je daarna te zoenen? Waarschijnlijk niet, maar met Face Raiders kan het allemaal.

"Zo transporteerde ik Goedele, Bob Peeters, Showbizz Bart en – jawel – Paus Benedictus XVI richting Face Raiders..."

Philip

De zwevende, koddig geanimeerde gezichten vliegen daarenboven niet rond in door de ontwikkelaar ontworpen omgevingen, maar in je eigen huis! De twee lenzen vooraan op de 3DS geven op het bovenste scherm, compleet in 3D, de omgeving waarin je zit weer, en vanaf het moment dat jij op start drukt kunnen werkelijk overal gezichten verschijnen. We vielen bijna van onze stoel toen er opeens een gezicht recht door de deur van het redactielokaal gevlogen kwam, om een gapend gat achter zich na te laten.

Het bovenstaande is slechts één van de voorbeelden van de genialiteit waarmee de makers de omgeving waarin je zit op je 3DS manipuleren. Zo verschijnen er in de latere levels kevers die wanneer je ze niet neerknalt doorheen muren, kasten en stoelen bijten, om op die manier schijnbaar blijvende schade aan te richten aan je interieur. Gelukkig blijft de vernieling beperkt tot Face Raiders, maar het effect is zonder enige twijfel geslaagd te noemen.

En wees er maar zeker van dat je niet gewoon op je stoel mag blijven zitten tijdens het spelen. De gehelmde freaks komen namelijk in 360 graden rondom je tevoorschijn. Na een half uurtje gezichtknallen kwamen we dan ook tot de conclusie dat je Face Raiders het best al rechtstaand, of op een draaiende bureaustoel kunt spelen. Ohw, en dit spelletje op een al te publieke plek spelen is niet aangeraden. Of je moet dat moedwillig doen om verwarde gezichten te kunnen fotograferen.

En hoewel het concept steeds hetzelfde blijft is de ontwikkelaar er zowaar in geslaagd om naast gewoon schieten nog wat extra elementen toe te voegen. Wanneer je in het heetst van de strijd goed rondkijkt kun je namelijk icoontjes ontdekken die, wanneer je op ze knalt, een bom geven waarmee je het hele scherm in één klap schoon kan vegen. Om eindbazen – gezichten met een versterkte helm – neer te halen moet je zelfs kleine puzzeltjes oplossen, zoals schieten op zwakke plekken of met kristallen laserstralen naar de juiste plek laten schijnen.

Ook de gameplay op zich is in elk level anders. Initieel moet je gewoon wat rondvliegende hoofden neerknallen, maar al snel komen er ook transparante vlinders bij die je levensbalk kunnen bijvullen. Nog gekker gaat het worden wanneer je merkt dat gezichten in hun mond schieten – de software maakt er desnoods zelf eentje aan – extra punten zal opleveren. En wat krijg je te zien wanneer je een eindbaas verslaat? Hij ontploft en krijgt een gigantisch afrokapsel op z'n kop gezet? Wat!?!

Scores verdienen en vergelijken met andere 3DS-spelers is spijtig genoeg een van de weinige doelen in Face Raiders, wat de levensduur van deze gratis geïnstalleerde software niet ten goede komt. Ook zijn er slechts een achttal "levels" waarmee je aan de slag mag gaan, waardoor Face Raiders na een paar dagen eerder een leuke tech demo gaat lijken. Aan de andere kant geeft Nintendo je dit tripperige spelletje helemaal voor niets wanneer je een 3DS aankoopt, en daar kun je gewoon niet veel slechts aan verbinden!

Face Raiders is een tof, pre-loaded spelletje dat volop gebruik maakt van de 3D-camera op je 3DS. Hoewel je eerst denkt dat je gewoon wat door jou gefotografeerde gezichten kunt neerknallen, wordt het spel per level gekker en geflipter. Liefhebbers van WarioWare zullen zich meteen thuisvoelen, en Face Raiders is dé gratis applicatie om je 3DS te showen aan je vrienden. Spijtig genoeg kan het spel aan het einde van de dag niet lang genoeg boeien om het weken aan één stuk te blijven spelen. Toch een geslaagde zet van Nintendo om de misschien wat ongezouten lancerings line-up goed te maken.

8 / 10

Face Raiders

Nintendo 3DS