Dragon Age II

Een compleet ander tijdperk.

Geteste versie

Dat Dragon Age II in een relatief kort tijdsbestek gemaakt is merk je aan vanalles. De game is niet wars van bugs en allerhande schoonheidsfoutjes. Qua scope komt de game niet in de buurt van z'n voorganger. Bijna de complete game speelt zich namelijk af in en rond één stad, met maar een handjevol gebieden. Bovendien krijg je al snel de indruk dat de heren bij BioWare het nodige creatieve knip en plakwerk uitgevoerd hebben om veel van de omgevingen en ruimtes vorm te geven.

Nee, als totaalproduct staat dit in schril contrast met Dragon Age: Origins. Dat was een groots avontuur wat met grote zorg en aandacht werd gebrouwen. De game was zeker niet voor iedereen weggelegd en de kwaliteit van de console-ports liet wat te wensen over. De pc-versie was echter een zeer geslaagde titel en een behoorlijk effectieve ode aan de RPG's van weleer. Dragon Age II is dat eigenlijk niet echt meer. Je zou haast zeggen dat beide games tot een andere franchise behoren.

Je kunt Dragon Age II zeker niet eenvoudigweg als Mass Effect in een fantasy-universum wegcijferen. Dat is te kort door de bocht. Het staat echter buiten kijf dat dit vervolg meer actiegericht aanvoelt. De combat is stukken sneller en venijniger. Tactiek is er nog steeds en in tegenstelling tot Mass Effect kun je nog altijd de gevechten pauzeren en party members individueel aansturen. Toch is en blijft de actie meer recht voor z'n raap en heb je die tactieken minder sterk nodig.

Deels heeft dit niet enkel te maken met de meer directe actie. Het is eveneens zo dat de Tactics veel beter uitgewerkt zijn. Het systeem wat de kunstmatige intelligentie van je gezelschap aanstuurt, is veel beter geoptimaliseerd. Het voordeel hiervan is dat je minder hoeft te babysitten, wat vooral op de consoles positief uitpakt. Het nadeel is dat je toch aardig wat controle uit handen geeft en meer zaken automatisch lijken te verlopen.

Veel meer aspecten zijn verder gestroomlijnd. Zo zijn potions sterk versimpeld en heb je nog maar één type potion voor je health, mana en stamina. Vooral makkelijk op de consoles en het houdt de actie beter gaande. Voor het craften hoef je nu alleen maar bronnen van grondstoffen te vinden die vervolgens via centrale hubs aan te spreken zijn en nooit opraken. Alle andere personages dragen persoonlijke outfits die je enkel kunt upgraden. Wisselen tussen wapensets is niet meer mogelijk en alleen Rogues kunnen nog van afstand aanvallen met bogen.

Het zijn allemaal zaken die omvangrijke interfacenavigatie wegnemen. Veel van de micromanagement wordt opgeofferd, zodat de focus op de actie en het verhaal kan komen te liggen. Ook de open character creation uit Origins is opgeofferd. Geen aparte voorgeschiedenis meer, laat staan een afwijkend ras. Je speelt nu een vooraf bepaald personage, waarvan je enkel het uiterlijk nog kunt aanpassen. Voor de puristen onder ons is dat enorm jammer. Vooral gezien de traditionele insteek van het eerste deel. Nogmaals, Dragon Age II voelt aan als een hele andere game. Dat zal hoe dan ook nieuw publiek aantrekken, maar ook veel fans afschrikken.

De behoefte aan het bereiken van een groter publiek merk je ook aan de presentatie. De geforceerde stoerheid van het eerste deel komt nu nog sterker naar voren. Er is nog meer ongeremde bloederigheid, alle vrouwen hebben borstvergrotingen ondergaan en gemiddeld genomen valt er meer gevloek en gescheld op te pikken. BioWare laat er geen gras over groeien dat ze van Dragon Age II een echte mannengame willen maken. Helaas doen ze net iets teveel hun best en wordt de game eerder puberaal dan volwassen.

Gelukkig geldt dit niet voor het verhaal zelf. Op dat gebied scoort de game zeker pluspunten. De hoofdpersoon heeft meer persoonlijkheid en uitstraling, het kleinere gebied zorgt voor meer focus en de quests en je party members zijn erg goed met elkaar en het overkoepelende geheel verwoven. Ook schuwt de game onderwerpen als prostitutie, slavendrijverij, corruptie en racisme niet. Wat dat betreft is dit een klassieke BioWare-epiek.

Dragon Age II - Launchtrailer

Aan de andere kant kun je stellen dat die sterke focus in het verhaal een noodzaak is geweest vanwege de beperkte ontwikkeltijd. Je merkt het aan de beperkte omgevingen, aan de versimpelde character creator, de bugs, maar ook aan de dialogen zelf. De game heeft het dialoog-wiel van Mass Effect overgenomen. Een grote verbetering is dat je nu precies kunt zien hoe een bepaalde uitspraak gebracht wordt. Een groot nadeel is echter dat je gemaakte keuzes aanzienlijk minder invloed op het verloop hebben. Bovendien ontbreken leuke truukjes als intimidatie en charmering dit maal volkomen. Rollenspelen is er nog wel bij, maar in beperktere mate.

BioWare heeft zijn uiterste best gedaan om in slechts een jaar tijd iets fraais van Dragon Age II te maken. Met de nodige trucage probeert men te verhullen dat de tijd eigenlijk te beperkt was. Helaas is men slechts deels in die verhulling geslaagd. Hier en daar voelt Dragon Age II wat houtje-touwtje aan. Zeker niet passend bij een grote productie als deze. Bovendien steekt de versimpeling van veel typische RPG-aspecten, vooral omdat het zo indruist tegen de principes van de eerste game. Buiten kijf staat daarentegen ook dat Dragon Age II een onderhoudend verhaal vertelt en je meeneemt op een avontuur wat je graag tot het einde toe mee wil maken. Toch mag het onvermijdelijke vervolg wel weer wat meer de scherpere randjes van het genre opzoeken.

7 / 10

Lees ons scorebeleid Dragon Age II Ronn Perdok Een compleet ander tijdperk. 2011-03-24T09:59:00+01:00 7 10