Kirby's Epic Yarn

Het betere werk met naald en draad.

Nadat Nintendo in de voorbije tien jaar al verscheidene keren bewees dat ze prachtige werelden en verhalen kunnen opbouwen met simpele papieren figuurtjes met de fantastische Paper Mario-games toont het bedrijf nu dat ze ook stukjes touw een magisch karakter kunnen geven. In Kirby's Epic Yarn wordt onze favoriete roze bol door de boze tovenaar Yin-Yarn naar Patch Land gestuurd, een wereld waarin alles bestaat uit touw en stukken stof. Ook Kirby is geen uitzondering hiervoor. Hij verandert van een, pure gok, zachte roze bol in een stuk touw. In Patch Land maakt hij al snel kennis met Prince Fluff die hem verteld dat Yin-Yarn al lelijk huis heeft gehouden in zijn koninkrijk en het in zeven stukken heeft gescheurd. Kirby, altijd hulpvaardig, beslist meteen om Prince Fluff te helpen om de stukken magisch touw terug te vinden en Patch Land terug aan elkaar te naaien.

Het mag gezegd worden: Patch Land is één van de meest prachtige videogamewerelden waarin we tot nu toe hebben mogen vertoeven. Dat de grafische stijl uniek en bij momenten bijzonder creatief is, maakt elke trailer al duidelijk. Videobeelden slagen er echter niet in om weer te geven hoe de wereld reageert op de input van de speler. De manier waarop de grond een beetje meegeeft onder Kirby's voeten, de animaties van vijanden die ontrafelt worden, de bobbel die veroorzaakt wordt wanneer onze roze held (letterlijk!) onder de wol kruipt,...alles wat je tegenkomt in het spel gedraagt zich werkelijk als een stuk stof en developer Good-Feel, die eerder als het onderschatte Wario Land: Shake It maakte, verdient hier een dikke medaille voor.

Even fantastisch zijn de verschillende vormen die Kirby aanneemt doorheen het spel. Zijn oude techniek van gulzig zijn vijanden opeten en hun krachten overnemen werkt niet meer nu hij een stuk touw is. Maar dat ervaart Kirby gelukkig niet als iets negatiefs aangezien hij nu uit eigen wil van vorm kan veranderen als de situatie daarom vraagt. Druk tweemaal naar voren en in plaats van te sprinten verandert Kirby in een snelrijdend autootje. Druk naar onder in het midden van een sprong en Kirby verandert in een loodzwaar gewicht. In het water is hij een duikbootje en in de lucht vervormt hij tot een parachute. Zoals in de rest van het spel zijn ook deze transformaties enorm vloeiend alsof het touw waar Kirby uit bestaat gewoon even in een andere lus gelegd wordt.

Buiten deze vormen die haast automatisch voorkomen, heeft Good-Feel ook een aantal transformaties in het spel gestoken die maar één of twee keer voorkomen. Deze kom je tegen op het einde van de meeste level en ze zijn haast allemaal fantastisch met Surferkirby en Tankkirby als hoogtepunten. Het zorgt voor de nodige afwisseling.

Ik zeg nodige afwisseling, want hoe fijn het ook is om in Patch Land van links naar rechts te lopen, erg uitdagend is Kirby's Epic Yarn niet. Sterven is onmogelijk, in het ergste geval verlies je alle kralen die je tot op dat moment in dat level hebt opgeraapt. Slecht voor je scor,e maar je bereikt gegarandeerd het einde van het level en speelt zonder twijfel de volgende weer vrij. Als je erin slaagt helemaal niet geraakt te worden en een goede score te halen, dan kun je extra , volledig optionele levels vrijspelen maar ook dat is in feite helemaal niet moeilijk. Kirby's Epic Yarn is dan ook een spel dat je langzaam speelt, op een tempo van één of twee levels per dag. Juist genoeg om te snakken naar wat voor visueel lekkers het spel nog zoal te bieden heeft zonder dat de gameplay eenzijdig begint aan te voelen.

Een knuffelbare trailer voor Kirby's Epic Yarn.

Extra speeluren kunnen gehaald worden uit de fijne co-op modus, waarbij een tweede speler Prince Fluff bestuurt. Ook kun je de vele meubels die te vinden zijn in de levels verzamelen. Deze meubels kun je gebruiken om je persoonlijke kamer in te richten. Een leuke extra die vooral voor vrouwen een leuke toevoeging is. Ook komen er af en toe bezoekers langs in je kamer die je uitdagen voor time trials en dergelijke. Deze toevoegingen zorgen ervoor dat er toch heel wat speeluren te halen vallen uit Kirby's Epic Yarn.

Met Kirby's Epic Yarn heeft de Wii er weer een uitzonderlijke game bij. Elke level waar je in terechtkomt bevat wel iets nieuws waar je mond van open valt en hoewel de gameplay niet uren aan een stuk blijft boeien, begint het elke dag wel weer te kriebelen om de game nog een uurtje op te zetten. Zo fijn is het nu eenmaal om in Patch Land te verblijven. En ook al blijf ik ervan overtuigd dat iemand die Nintendo's naald-en-draadwerk niet uiterst charmant vindt geen ziel heeft, toch besef ik dat dit geen game voor iedereen is. Het zijn vooral vrouwen die het meeste uit deze game zullen willen halen.

8 / 10

Kirby's Epic Yarn

Nintendo Wii