de Blob 2

Blob de Bouwer.

Geteste versie

Het studentenproject de Blob heeft met een tweede deel officieel de status van franchise bereikt. Wat oorspronkelijk begon als een project voor de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht is ondertussen een naam geworden die toch wel herkenbaar is in de game-industrie. Ook ieders favoriete blob-wezen kan rekenen op heel wat steun, onder andere van de stad Utrecht zelf. Met het tweede deel kunnen we weer aan de slag, deze keer ook op Xbox 360 en PlayStation 3.

In de Blob 2 moet je, net als in het eerste deel, hele dorpen, steden en andere plaatsen zien te verven. Jouw kwast is de Blob, het wezentje dat de hoofdrol speelt. Hij kan onder andere verf opzuigen, om, wanneer hij een grijs gebouw aanraakt, het geheel te verven. Op die manier kun je een saaie stad helemaal veranderen in een kleurrijke omgeving.

Er zit natuurlijk ook een verhaal in de game, en dat verhaal heeft weer te maken met die grijze steden. De gemene dokter Blanc heeft alle kleur ontrokken aan de wereld. Zoiets kunnen jij en je maatjes natuurlijk niet accepteren, dus ga je aan de slag om als een ware Van Gogh kleur in de wereld te brengen. Wat volgt is een zeer vermakelijke platformgame.

Het kleuren van de omgeving gebeurt niet op een willekeurige manier. Je zult opdrachten moeten vervullen om verder te komen in de game, en daarbij hoort het in een bepaalde kleur verven van de omgeving. Doormiddel van verschillende verfbaden die in de levels verspreid zijn kun je de gebouwen van kleur doen veranderen. Dat heeft weer als gevolg dat je de inwoners van de gebouwen bevrijdt van het juk van dokter Blanc.

We moeten bekennen dat de Blob 2 zeker niet één van de moeilijkste games is die we de afgelopen tijd gespeeld hebben. Sterker nog, het is over het algemeen redelijk makkelijk om de levels uit te spelen. Het wordt je iets moeilijker gemaakt doordat je gehinderd wordt door een tijdslimiet waarbinnen je de opdracht moet zien te voltooien, maar je hebt nooit het gevoel dat je een onmogelijke taak voor je hebt.

Misschien wel het grootste pluspunt van de game is de algehele tendens die het spel heeft. Dat klinkt een beetje wazig, maar je kan de Blob 2 bijna in één adem noemen met games als Nobi Nobi Boy en Katamari: het zijn rustgevende spellen die je niet eens zozeer speelt voor de uitdaging die ze bieden, maar gewoon omdat het leuk is om als een idioot door de (gigantisch grote) levels heen te springen en klauteren.

Dit grote pluspunt valt samen met de originaliteit van de levels in de Blob 2. Je krijgt de vreemdste locaties voorgeschoteld waarin je op een uitstekende manier doorheen geleid wordt zonder dat je de weg kwijtraakt. In het eerste deel van de Blob gebeurde dat nog wel eens, maar in deeltje twee is onder andere een kompas geïntroduceerd waardoor je altijd ziet waar je bent.

Het eerste kwartier.

Mooi is ook dat de levels nog niet klaar zijn op het moment dat je wel verder kan gaan naar het volgende level. Er is altijd nog heel veel te doen in de grote werelden, en dat hangt weer samen met een highscore die je kan behalen. Hierdoor is het spel, ondanks de geringe moeilijkheidsgraad, toch uitdagend.

Het grootste minpunt is eigenlijk een punt waar zo veel platformers mee zitten: de camera. Je verliest regelmatig het overzicht of ziet niet goed waar je heen moet springen. Dit heeft gelukkig zelden grote gevolgen, maar vier keer dezelfde sprong uitvoeren omdat je niet goed kan zien waar je neer gaat komen is wel behoorlijk frustrerend.

Concluderend kunnen we zeggen dat de Blob 2 zeker een geslaagd spel is. Verwacht geen grote uitdaging of paniekmomenten waarin je strijd op leven en dood zult voeren. Wat je wel kan verwachten is een heerlijk rustgevend spel dat je tussendoor altijd even kan opstarten omdat het zo lekker wegspeelt. Je hoeft er geen uren voor in te plannen om hier toch een flinke dosis plezier uit te halen.

7 / 10

Lees ons scorebeleid de Blob 2 Yarno Ritzen Blob de Bouwer. 2011-03-12T16:57:00+01:00 7 10