Assassin’s Creed: Brotherhood - De Da Vinci Verdwijning

Mona Lisa Smile.

Leonardo Da Vinci heeft Ezio veel geholpen in zijn strijd tegen het onrecht in Italië. Vooruit, hij heeft veel wapens gebouwd die beter nooit gemaakt hadden kunnen worden, maar het is een goede man die Ezio veel hulpmiddelen heeft gegeven om zijn taak zo stil mogelijk te kunnen doen. Daarom zal Ezio ook alles op alles zetten om zijn goede vriend te redden nu hij verdwenen is.

Deze DLC voor Assassin's Creed: Brotherhood bestaat uit een singleplayerdeel en een multiplayerdeel. In de singleplayer beleef je een nieuw verhaal in het bekende Rome, waarin je achter de leerling van Leonardo aangaat, maar al snel aangevallen wordt door mannen in oranje kledij die plots overal opduiken.

Het lijkt allemaal te doen te zijn om de tempel van Pythagoras (ja, die van die stelling die je op de middelbare school geleerd hebt). Leonardo heeft in zijn schilderijen hints verstopt over de locatie van die tempel, en kom je achter die locatie dan is de kans groot dat je ook Leonardo zelf zult vinden. Dus zo begint de jacht naar de vijf schilderen, die door Rome heen bij verschillende mensen te vinden zijn.

Natuurlijk zou het te makkelijk zijn als je gewoon kunt aankloppen en het schilderij mee kan nemen, dus wordt het je niet makkelijk gemaakt. Aangezien je bij het spelen van deze DLC al flink hebt huisgehouden in Rome en je inmiddels behoorlijk sterk bent, maakt Ubisoft de juiste keuze om de gameplay in deze DLC niet te richten op het vechten. Zo bevat de weg naar de schilderijen vooral stukken waarin je moet sluipen zonder gezien te worden.

En dat werkt uitstekend. Zeker de stukken waarin je binnen moet klimmen en klauteren terwijl je moet oppassen dat je niet gespot wordt. Het is spannend en dus een uitstekende manier om nog wat gameplay toe te voegen. Voor een ander schilderij moet je iemand volgen door de stad, voor weer een ander moet je een groepje met je vuisten in elkaar slaan, terwijl je voor een ander weer zo snel mogelijk ergens moet zien te ontsnappen terwijl er overal wachters op je af rennen. Op deze manier weten de makers toch je aandacht erbij te houden.

De start van de DLC is erg goed, het kakt daarna helaas wel iets in aangezien het toch een beetje voelt als een soort fetchquest, maar zodra je de tempel van Pythagoras bereikt is het weer genieten.

Het geheel speelt zich overigens echt af na de gebeurtenissen van Assassin's Creed: Brotherhood, maar toch weten de makers het zo aan te kleden zonder teveel weg te geven. Er zijn nieuwe stemmen buiten de Animus te horen, maar daar blijft het wel bij. Je zult maximaal drie uur bezig zijn om het nieuwe singleplayeravontuur te spelen.

Buiten de singleplayer is er ook nog een flinke update voor de multiplayer, met een nieuwe map, vier nieuwe personages en twee nieuwe speelmodi. De map Alhambra is een zonovergoten locatie in Spanje waarin je zowel binnen als buiten je doelwit een mes in zijn nek kunt steken. Daarnaast kun je spelen met een sexy redhead, een koene ridder, een gast in een masker en een markies.

Assassin's Creed: Brotherhood - The Da Vinci Disappearance

Maar het belangrijkst zijn natuurlijk de nieuwe modi. Assassinate is eigenlijk de Assassin's Creed-versie van Deathmath. Normaal krijg je in de multiplayer van Brotherhood telkens een doelwit die je moet doden, maar in deze modus worden zes tot acht spelers in een map gegooid en krijg je tien minuten om elkaar zo vaak mogelijk te doden, maar dan moet je elkaar wel eerst vinden tussen de andere rondlopende karakters. De tweede nieuwe mode, Escort, is wat subtieler. Hierbij moet je een VIP beschermen van de vijand, of juist de VIP van de tegenstander zien om te leggen. In deze modus is teamwork dus van uiterst belang.

Bij elkaar genomen is De Da Vinci Verdwijning een uitstekend pakketje extra content. De singleplayer biedt een leuk nieuw verhaal, dat door het fetchquest-karakter helaas wel een beetje inkakt, en de multiplayer biedt de nodige afwisseling voor diegene die nog regelmatig online zijn sluipmoordenaarskap opzet.

8 / 10

De Da Vinci Verdwijning kost 800 Microsoft Points of €9,99 op PSN.

Lees ons scorebeleid Assassin’s Creed: Brotherhood - De Da Vinci Verdwijning Erwin Vogelaar Mona Lisa Smile. 2011-03-10T20:48:00+01:00 8 10