Torchlight

Nu ook op XBLA.

Geteste versie Xbox 360

Terwijl we met z'n allen reikhalzend uitkijken naar Diablo III, is er Torchlight om onze lootverslaving te sussen. De game verscheen in 2009 al voor de pc, maar nu is er een versie voor Xbox Live Arcade.

Het spelelement van Torchlight is bijna zo oud als de RPG zelf: je baant een weg door vijanden en verzamelt gaandeweg loot en ervaring, om jezelf steeds meer te kunnen specialiseren en versterken naarmate de game vordert. Dit alles in een behoorlijk rap tempo, gezien vijanden met bosjes vallen na een enkele druk op de knop.

Spelers hebben de keus uit drie verschillende klasses: Destroyer (krijger), Vanquisher (boogschutter) en Alchemist (magiër). Een mager aantal, maar allen hebben de mogelijkheid om uit te groeien tot nog eens drie verschillende types. Zo kan een Alchemist zich richten op het leren van allesverwoestende spreuken, maar ook op het oproepen van dieren en zelfs het gebruiken van zwaarden en bijlen. Dit zorgt voor een alsnog breed assortiment aan keuzes. Het is jammer dat het geslacht van je personage niet te kiezen valt.

De gehele game bestaat uit een dorpje - Torchlight - en twee kerkers, waarvan de tweede vooral bedoelt is om je endgame-dagen in te vertoeven. De primaire kerker is echter flink wat kamers diep, met andere grafische settings naarmate je dieper onder de grond duikt. Er zijn om de zoveel verdiepingen checkpoints - vaak vlak na een baas - die je in staat stellen om weer terug naar het aardoppervlak te reizen. Mocht je daar het geduld niet voor hebben, dan kun je een teleportation scroll gebruiken om tussen je precieze locatie en het dorp te warpen.

Dit dorp hoef je echter niet vaak te bezoeken. Je reiskompaan, een hond, kat of hagedis, kun je ook belasten met de vele items die je tijdens je avontuur vindt. Met een druk op de knop stuur je hem naar boven toe, om daar (voor een iets lagere prijs) alles te verkopen. Een tripje naar boven wordt vooral nodig als je zonder potions komt te zitten, een quest wil inleveren of je zuurverdiende centen en gevonden juwelen wil gebruiken om je bepantsering te verbeteren.

Upgraden is een makkelijk, maar riskant proces. Naarmate je meer buffs aan bijvoorbeeld je zwaard plakt wordt de volgende duurder, maar riskeer je ook steeds meer het onvermijdelijke moment waarop dit mis gaat en je wapen gestript wordt van al deze magische verbeterpunten. Een pijnlijk moment, als je beseft hoeveel centen je in dat zojuist verwoeste magische zwaard had gestoken.

Door Torchlight van pc naar 360 te porten waagt Runic Games zich aan gevaarlijk spel, bijna net zo gevaarlijk als het porten van een RTS naar een console. Torchlight gaat het echter bijzonder goed af. Het origineel had al relatief weinig quickslots, iets waardoor spelers zich minder snel gelimiteerd voelen door de in totaal zes knoppen die aan skills zijn verbonden op de 360. De controller biedt evenveel, misschien wel meer precisie tijdens gevechten, deels omdat lopen en aanvallen niet meer via eenzelfde muisknop worden geactiveerd. Aanvallen doe je nu met de X-knop, terwijl je loopt met je analoge stick. Logische controls voor een console, wat het alleen maar raadselachtiger maakt dat er niet eerder een action-RPG op een console zo gelikt aanvoelde.

Mocht je een van de miljoenen spelers zijn die Diablo ooit een blik heeft gegund, dan is de kans groot dat je Torchlight al kent. De game bevat het zelfde constante geklik op vijanden, het oprapen van loot en het steeds dieper induiken van kerkers. Geen wonder, de harde kern van het ontwikkelteam heeft namelijk zelf meegeknutseld aan Diablo. Zelfs de muziek werd gecomponeerd door Matt Uelman, componist achter de eerste Diablo.

Dat is waarschijnlijk ook waarom Torchlight dezelfde afgewerkte feel heeft die in Blizzard-games zit. In een tijd waarin ontwikkelaars de laatste bugs er liever met een patch achteraf uithalen, is het solide bouwframe van Torchlight een verademing. De game is gewoon af, zelfs toen het origineel op de pc uitkwam. Geen wonder dat de enige toevoeging toen een set modtools was.

Torchlight - Trailer

Dit betekent overigens niet dat Torchlight niets van zichzelf te bieden heeft. Het grafische, cartoony sfeertje (dat ironisch genoeg aan World of Warcraft doet denken) maakt de game een stuk behapbaarder dan zijn genregenoten, iets dat versterkt wordt door de slechts twee kerkers en drie speelbare personages. De manier waarop het spel op uiterst kalm tempo van je vraagt mechanieken zoals upgraden meester te maken zodat je kunt overleven, zorgt ervoor dat je nooit in één keer in het diepe wordt gegooid. Eenmaal het einde bereikt, besef je pas hoeveel aspecten van de game je moest uitbuiten en hoe logisch en subtiel de uitleg hierover te werk ging.

Torchlight is daarom misschien wel nog meer thuis op de 360 dan hij ooit op de pc was. Het casueel doorkruizen van kerkers voelt net een stukje relaxter aan als je het doet vanaf je luie stoel, op een HD televisie die de cartoony visuals en kleuren recht toe doet. Het is in essentie dezelfde game als het origineel op de PC, maar voor de schappelijke prijs van 1200 Microsoft Points en de 10 a 20 uur die je er makkelijk uit weten te halen, is een tweede aanschaf niet eens zo'n heel absurd idee.

8 / 10

Lees ons scorebeleid Torchlight Bastiaan Vroegop Nu ook op XBLA. 2011-03-09T11:14:00+01:00 8 10