Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Earthrise

Mag terug onder de Aarde.

Earthrise is een MMO die dingen anders probeert. Weg met veel van de recente ontwikkelingen, wij doen wat wij willen. Veel onafhankelijke en kleine developers trachten dit maar doorbreken is zeker niet makkelijk, getuige ook deze titel. Earthrise probeert inventief uit de hoek te komen, maar vergeet wel veel van de funfactor die deze traditionele features met zich meebrengen. Wat overblijft is een simpele game die leuk is voor even, maar faalt als je dieper turft.

Alle actie vindt plaats in de toekomst, en als speler beschik je over vuurwapens om je te beschermen tegen de vijandelijke fauna en flora. De Aarde heeft de derde Wereldoorlog overleefd en hoera hoera we zijn allemaal onsterfelijk geworden dankzij nanotech en meer technologisch vernuft. Leuk is dat, ik wou dat ik mezelf een kogel door de kop kon schieten tijdens het spelen, maar helaas...we zouden gewoon terug tot leven komen. Laat dit meteen ook een les zijn voor ingenieurs en wetenschappers die onsterfelijkheid zouden ambiëren, zonder een betere wereld is dit zelfkwelling in de derde graad.

Gelukkig is er een regering op onze aardklomp, eentje die alle controle in handen heeft. Het zijn zij die beslissen wie wel of niet terug tot leven komt, er is dus toch nog hoop dankzij onze politici...De developers hebben goed naar België gekeken en de metafoor van de stekker eruit trekken letterlijk genomen en in hun game verwerkt.

Er zou geen game zijn als alles peis en vree zou zijn, tenzij je het over A Tale in the Desert hebt natuurlijk (tussen haakjes, een meer amusante titel dan deze Earthrise). Er is dus tegenstand, véél tegenstand. We zitten met rebellen die zich tegen de regering verzetten, lekker actueel.

Doel van deze titel is je als speler een mix te geven tussen PvP en PvE. De Player versus Environment combat leert je de knepen van het vak, en toont je de vijanden in het spel, niet bijzonder veel nieuws. Er zijn robotten, diertjes, mensen en ander tuig, als je hen doodt krijg je meteen ook een stapeltje loot erbij zoals gear of crafting onderdelen die je kunt herleiden naar de basic componenten. Je uitrusting is alles in dit spel. Je beschikt over allerlei wapens van shotguns, vlammenwerpers, automatic rifles, rifles voor grotere afstanden en meer wapentuig.

Elk wapen heeft bijbehorende skills die je kan trainen over tijd. Geen gezever met een limiet denken de makers, je kan alles trainen als je maar genoeg tijd en moeite in Earthrise steekt. Naast je items heb je ook nog devices, deze geven specifieke stats een boost en verbeteren een aspect aan je personage. Je kan bijvoorbeeld opteren voor een health of energy recharge device, je kan kiezen voor modules die je meer precisie geven op je wapens, verbeterde damage. Nuttig zodat je toch een beetje kan specialiseren.

Eenmaal je voldoende gewone vijanden hebt gedood kan je naar nieuwe gebieden trekken. Des te verder je trekt, des te meer word je geconfronteerd met de PvP-mechanic van dit spel. Je kan namelijk door andere spelers aangevallen worden waarna er een hels gevecht uitbreekt. Win je, dan kan je de andere spelers zijn gevallen lichaam gaan looten en heel wat items verkrijgen. Verlies je, dan spawn je aan een ressurection point zonder je items zodat je terug op zoek kan gaan naar je corpse of snel nieuwe gear craft. Sowieso moet je regelmatig nieuwe items craften aangezien ze relatief snel kapot gaan, er barst dus een strijd los aan de gebieden waar je betere resources kan harvesten.

Leuk concept hoor, want dit houdt de game fris en zorgt ervoor dat je steeds een doel hebt (ook al is het enorm repetitief). Enige nadeel is dat de combat bijzonder zwak is en dat de server nog vaak geplaagd wordt door lagbursts. Ook de netcode is onvoldoende waardoor je vijanden niet snel genoeg ziet afkomen. Dit is een zwaar gebrek aangezien dit aspect de kern van de game lijkt te zijn.

Grafisch gezien is de game in orde, met enkele complete missers en enkele mooie zones om dit te compenseren. Als speler is het heel moeilijk om je soms in te leven in deze post-apocalyptische wereld, ook het ontbreken van een geloofwaardig verhaal en cast versterkt dit effect. Nu de toon gezet is gaan we nog even door: op dit moment zijn er geen noodzakelijke tools om makkelijk samen te spelen. Natuurlijk zijn er guilds, maar vele spelers zien het nut er blijkbaar niet van in om samen te spelen. Aangezien er op dit moment ook vrij weinig spelers online zijn, heb je niet meteen een sociaal gevoel tijdens het spelen.

Ik vergelijk de game toch nog even graag met EVE Online die ook als een hardcore titel beschouwd wordt. Deze valt zonder twijfel in dezelfde categorie met een zware death penalty, keiharde PvP, en hier en daar wat variatie in de combat waardoor de beste speler ook effectief een verschil kan maken. EVE is echter anders door de aangrijpende spelwereld, talrijke nevendoelen, manieren om je te verbeteren, de sociale ervaring waardoor je gedwongen bent om samen te spelen om regio's te bezetten en uiteraard de duizenden manieren om anderen te doden.

Genoeg vergeleken, Earthrise mag terug onder de grond duiken voor een tijdje. De game is nog niet af, het team is nog niet gespecialiseerd genoeg (customer-service en de testing departementen zijn bijzonder pover bemand lijkt ons) en het concept moet eerst grondig verbeteren, net als de netcode, vooraleer je dit een volwaardige MMO kan noemen. Earthrise had een moment van absolute genialiteit, wanneer je voor het eerst crafting zones ziet die geharvest worden door een speler die je wel aankan. De strategie die je bedenkt om deze te slim af te zijn is enorm leuk, de uitvoering is doenbaar...al wat voorafgaat en volgt is repetitief naar onze mening. Een game voor een heel speciaal publiek, love it or hate it.

4 / 10

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

Ontdek hoe we te werk gaan met onze reviews door ons reviewbeleid te lezen.

In this article

Earthrise

PC

Related topics
PC
Over de auteur
Michaël Desloover avatar

Michaël Desloover

Senior Editor

Reacties